freddan302 Posted May 15, 2010 Report Share Posted May 15, 2010 Är det någon här som vet vars man kan få tag i ett "oljetrycks verktyg"Ni vet ett sånt där man sätter ner i fördelarhålet och snurrar på oljepumpen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted May 15, 2010 Report Share Posted May 15, 2010 Kollat med Hansen Racing?Själv gjorde jag en sådan av en "sexkant" bits hållare som jag svetsa på en rundstång.Alt har du en gammal fördelare att slakta så använd den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S Posted May 15, 2010 Report Share Posted May 15, 2010 Jag har använt hylsa (storlek 5/16" om jag minns rätt) och förlängare från minsta sorten av hylsnyckelsats (med 1/4"-fäste) och sedan skarvat på med diverse adaptrar så att jag har kunnat använda veven från den vanligt hylsnyckelsatsen (med 1/2"-fäste) för att dra runt oljepumpen. Jag brukar även tejpa fast hylsan på förlängaren för att minimera risken att hylsan släpper och trillar ner i oljetråget när man ska dra upp den efter att man har pumpat upp tryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 Posted May 15, 2010 Report Share Posted May 15, 2010 Som Per säger - 1/4 bitshållare på en bit rör och en skruvdragare funkar utmärkt på Ford Smallblock upp till 302/5.0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan302 Posted May 15, 2010 Author Report Share Posted May 15, 2010 tack! bra att veta! från det ena till det andra...montera tillbaka fördelaren?Har motorn med 1ans cylinder i TDC, fördelararmen är snurrad så den pekar mot 1ans tändkabel och sjävla fördelaren är på märket jag gjorde innan jag monterade bort den... Rätt eller Fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mnilsson Posted May 15, 2010 Report Share Posted May 15, 2010 Borde vara 50% chans att det är rätt. Antingen TDC i kompressionsslaget (rätt) eller TDC i utblåsslaget (fel). För att vara säker måste man kika under ventilkåpan.//Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 Posted May 21, 2010 Report Share Posted May 21, 2010 OM du skruvar ur stiftet ur 1ans cyl och stoppar dit fingret medan du vrider runt motorn så känner du garanterat när kompressionsläget inträffar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra Posted May 22, 2010 Report Share Posted May 22, 2010 Ettans kolv i top, bägge ventilerna stängda på ettan cyl. TDC märket på på markeringen. Då kan det inte bli fel. Kolla fördelaren att rotorn står på ettan. Ändra om den står fel. Genom att lyfta upp fördelaren. Kolla fördelar armen hur den rör sig när du lyfter upp den så blir det enklare att se hur ettan tändning kommer rätt. Efter det så slå på tändning ta en test mejsel och jorda den på fördelaren plu på tänd spolen. Vrid sedan fördelaren till öger och kolla när lampan släcks. Vrid sedan till vänster och kolla när lampan släcks. Därefter så vrider du till mitten av dessa punkterå Så är du garanterad en enklare start.Berra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.