Maverick May 19, 2010 Report May 19, 2010 Hej!Av någon anledning har en av vipparmsbultarna gått rakt av i höjd med gängan. Resten av den sitter såklart kvar i toppen! Dom är väl pressade dom där, finns det något sätt att få ut denna utan att lyfta av toppen? Göra det på plats så att säga!Tacksam för svar! Citera
Per Berglund May 19, 2010 Report May 19, 2010 Kör du rullvippor?Där har du anledningen till att det gått av isåfall.Rullvippor kräver oftast en längre bult än original.Dom går att byta på plats genom att dra ur med specialverktyg.Den nya får du gänga i isåfall. Citera
Maverick May 19, 2010 Author Report May 19, 2010 Hej!Nej jag kör inte med rullvippor. Vanliga vippor men muttern har en insexskruv och är väl därför justerbar, inte som en vanlig mutter där man bara drar i botten, "positive stop" eller vad det kallas? Antar att jag justerat fel eller så!Men Hur skall specialverktyget se ut? Kan man köpa eller tillverkar man?Tack för svaret föresten! Citera
Per Berglund May 19, 2010 Report May 19, 2010 Hej!Nej jag kör inte med rullvippor. Vanliga vippor men muttern har en insexskruv och är väl därför justerbar, inte som en vanlig mutter där man bara drar i botten, "positive stop" eller vad det kallas? Antar att jag justerat fel eller så!Men Hur skall specialverktyget se ut? Kan man köpa eller tillverkar man?Tack för svaret föresten! Det är den muttern man har för rullvippor och det kan du inte använda på original stödbultDet är därför bulten gått av Byt till vanliga muttrar när du ändå håller på. Citera
Maverick May 19, 2010 Author Report May 19, 2010 Okej! Vad skönt, jag tycker ändå inte om dom och jag har ingen aning varför dom sitter där.Orginalmuttern, den drar man bara i botten va? Positive stop? Jag har en relativt vass kam, funkar lika ändå?Mvh Tomas Citera
Per Berglund May 19, 2010 Report May 19, 2010 Många får för sig att man vill justera och därför byter helt i onödan.Nackdelen har du råkat ut för.Bara byt till "positive stop" muttern så är problemet löst och ja den ska dras i botten.Om motorn nu har stödbult som har en krage som muttern kan stoppa emot?Har dom inte det så ska du ha låsmuttrar som satt i 289orna.En speciel mutter som är deformerad på 3 ställen så den går trögt i gängorna.Har faktiskt nya sådana liggandes ifall du behöver!Men troligtvis är det stop bultar motorn har om det är original Citera
Maverick May 20, 2010 Author Report May 20, 2010 Jag tror det är "positive stop" bultarna som sitter där?Muttrarna som satt där är dom här med insex i mitten:Bara byta ut dom mot vanliga alltså? Citera
bosewallius May 20, 2010 Report May 20, 2010 Jag har kört med samma låsmutter som du har i båda mina Shelbys i 30 respektive20 år. Skillnaden är att båda har HP med mekanisk kam och gängade vipparmsbultar.Funkat jättebra utan problem. Skälet är att justeringen funkar år efter år utan ventilspelsinställningar som är vanligt när man använder original mutter.Ser att du har railtyp av vipparm och långa ventiler, hydraulisk kam, eller hur?Behöver knappast låsmuttern du använder utan en vanlig funkar nog bästeftersom du sätter ventilspelet inom ett område i den hydrauliska vippan ochinte exakt som med en mekanisk kam.Hoppas jag make some sense.Mvh Bosse Citera
Maverick May 20, 2010 Author Report May 20, 2010 Hej!Ja jag har beställt vanliga muttrar så jag kör med dom, klart enklast! Men jag provade dra ner en mutter, och det kändes som att den började öppna ventilen då? Citera
Maverick May 20, 2010 Author Report May 20, 2010 Hej!Har provat byta mot vanlig mutter nu nyss, men drar jag den i botten så börjar den trycka ner ventilen några mm!!?? Hur tusan ska jag riktigt ha? Citera
Per Berglund May 20, 2010 Report May 20, 2010 Jag har kört med samma låsmutter som du har i båda mina Shelbys i 30 respektive20 år. Skillnaden är att båda har HP med mekanisk kam och gängade vipparmsbultar.Funkat jättebra utan problem. Skälet är att justeringen funkar år efter år utan ventilspelsinställningar som är vanligt när Det är faktiskt skillnad Bosse!Eftermarknads justermutter som visas i bild ovan är inte samma som i ShelbyVänder du på muttern och tittar in underifrån så börjar gängorna på eftermarknads muttrarna ca 5-6mm in i muttern.Det betyder att när man skruvar på muttern på stödbulten så går den på endast med ett par varv.Påfrestningarna på stödbulten blir då för stor och den går av."Been there done that"Vill du ha justermutter finns bara 2 vägar.Använd justermutter där muttern är helgängad hela vägen. Bör ju även gå med 289 muttrar skulle jag tro.Eller byt ut stödbultar till en längre sort Citera
Maverick May 20, 2010 Author Report May 20, 2010 Precis, den är inte gängad hela vägen, utan börjar en bit in..Men hur ska jag göra då? Org mutter kan jag ju tydligen inte heller använda? Citera
bosewallius May 20, 2010 Report May 20, 2010 Mina vipparmsmuttrar i mina Shelbys är aftermarket gjorda för 289och jag kommer inte ihåg om de är gängade hela vägen ner.Måste kolla vid tillfälle. Kollade ett sätt jag har i garaget och deär fillverkade av Erson och verkar vara kortare än de visade här.Dessutom var de gängade hela vägen ner. Förmodligen sammasom i mina bilar.Mvh Bosse Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.