Anderzzon May 23, 2010 Report May 23, 2010 Hej!Tänkte montera bälten i min Mustang HT 1969, är det någon annan som har gjort detta här? Jag har bult hål för trepunktsbälte, så det enda är igentligen vilken typ av bälte man ska införskaffa sig.+ Måste jag fixa bult som passar i gängarna, vet nån vad för bult man ska ha?Funderar på att ta grejer ifrån skroten, då 3 punkts bälte finns på det mesta.Några förslag på bilar som har bra bälten som passar?Mvh /Jocke Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 24, 2010 Report May 24, 2010 Hej.Dessa bälten är originalmonterade i Sverige då minMusse är svensksåld och utrustad på Osterman1969 .Jag har fått veta i efterhand att bältena var avsedaför Ford Consul, Granada, i första hand tycker jagatt du skall försöka hitta nya att montera .Ett allternativ som jag vet idag är att hitta bältenfrån Chevy eller Ford VAN, dessa bälten är av denlånga modellen, det gör då att det blir lättare attfå dom att räcka till Bilderna som finns i inlägg är tagna i min 70 HT, detborde sitta lika i din, färdiga hål finns, insida tröskel,tak, kardantunnel, nytt hål måste göras för rulleni golvet. Citera
Per Berglund May 24, 2010 Report May 24, 2010 Kapar den här tråden lite! Min kärra som också är svensksåld har exakt samma bälten. (Klippan)Skulle vilja byta ut enbart själva bältet och återanvända resten av hårdvaran.Alltså köpa nya bälten i metervara och sen lämna in till exempelvis kapellmakare som har rätt maskiner att sy med.Går det? Gissar att det kan bli problem vid besikning? Nån som vet?För "Anderzzon" så skulle ju den metoden också vara lämplig.Först bara leta upp rätt hårdvara som passar och ser snyggt ut....Troligen är sedan själva bältet för kort och då är det ju intressant att bara byta tyget.Då kan man ju dessutom välja färg om det behövs Citera
Anderzzon May 24, 2010 Author Report May 24, 2010 Hm ja, men jag tror jag kommer nog köra lite billigare variant... Många är bälten är helsvart+spänne tror det får bli något sådant.Men evt. i framtiden skulle man kanske vilja göra något annat, vore fint med spännen med mustang logan på i metall Chevy, Ford Van, borde gå att luska fram Undra bara vad det är för bult som man ska ha, kanske ska ta å ringa rolands mustang... Säkert något Tum liknande med fingängor Tack för tipsen! Citera
pools May 24, 2010 Report May 24, 2010 Per B cmc538 said: Kapar den här tråden lite! Min kärra som också är svensksåld har exakt samma bälten. (Klippan)Skulle vilja byta ut enbart själva bältet och återanvända resten av hårdvaran.Alltså köpa nya bälten i metervara och sen lämna in till exempelvis kapellmakare som har rätt maskiner att sy med.Går det? Gissar att det kan bli problem vid besikning? Ingen på besiktningen vet ju att du har bytt eller hur? Och det gåratt sy själv om man har en symaskin som orkar. Eller som du säger,lämna in till någon.Mvh.pools Citera
Per Berglund May 25, 2010 Report May 25, 2010 pools said: Ingen på besiktningen vet ju att du har bytt eller hur? Och det gåratt sy själv om man har en symaskin som orkar. Eller som du säger,lämna in till någon.Mvh.poolsNej det är klart! Alla bälten har ju ioförsig en märkning att de uppfyller vissa krav men den kan man ju också flytta över.Symaskin ingår inte i min verktygsarsenal! Ska ställa frågan till duktig firma som håller på. Citera
fast66 May 25, 2010 Report May 25, 2010 Finns färgade rullbälten att köpa "over there". Kolla på http://www.andoauto.com/ . Samma bälten fonns också på andra firmor - Julianos street Rods tex. Citera
Anderzzon July 26, 2010 Author Report July 26, 2010 Nu var det ett tag sen men men...Provade montera bilbälte fram på Mustangen, använde org. infästningen för tre punktsbältena.Men dom var lite för korta och rullen strula så fort allt inte va spikrakt.Iaf, så upptäckte jag att bälten som går vid nyckelbenet och ned på höger sida. Att detta satt nästan vid halsen på en...Hur har ni löst detta?Bästa vore kanske att göra nytt hål i chassit? Citera
Andrej CMC 1896 August 7, 2010 Report August 7, 2010 Jag har bytt bälten fram på min HT 72:a, det är antagligen inte exakt lika som på en 69:a men det här kanske kan vara till lite hjälp ändå. Den hade också orginalmonterade trepunktsbälten av märket Klippan som var helt slut i mekaniken. Så jag köpte nya bälten på Autoexperten för stående montering som nästan passade i orginalfästena. Hade en del problem med injusteringen av bältesrullen på förarsidan innan jag fick den i rätt läge så att den inte låste hela tiden, men nu fungerar det perfekt. Anderzzon said: Iaf, så upptäckte jag att bälten som går vid nyckelbenet och ned på höger sida. Att detta satt nästan vid halsen på en...Hur har ni löst detta?Bästa vore kanske att göra nytt hål i chassit? På min bil så var detta löst från början. Det satt en ca 30 cm lång bältesbit fästad i dörrstolpen med en bygel i andra änden som löpte i bältet. Jag lyckades återanvända den tillsammans med det nya bältet. Citera
Anderzzon August 12, 2010 Author Report August 12, 2010 Tack för svaren, ska kika på det "lilla" extra bältet så man slipper att det sitter vid halsen... Citera
Recommended Posts