Jump to content

Kylarvattenläckage?

laxkungen

Recommended Posts

Jag är en lycklig ägare av en Mustang 66 GT som har lite problem med att kylarvatten verkar tränga ut uppe vid vattenpumpen och nere på höger sida om fläkten. Då motorn nyss är helt genomgången med nya slangar, kylare samt termostat så undrar jag hur jag kan komma tillrätta med detta problem. I övrigt så blir han snabbt varm vid exempelvis crusing och jag undrar om detta har något samband? :?

Om du har en läcka ökar temperaturen när trycket i kylaren minskar.

Kommer vattnet från kåpan eller vattenpumpen? Om det kommer från kåpan

kan det vara fel packning eller för lite tätningsmassa eller porer i själva kåpan.

Kommer det via hålet på pumpen är pumpen kass. Kommer det mellan kåpan och vattenpumpen kan fel packning ha använts eller för lite massa på båda sidor av packningen. Också, dra alltid alla dessa bultar med momentnyckel.

Mvh Bosse

Massan jag använder är Permatex. Om jag vore du skulle jag använda

detta eller liknande på båda sidor av termostathusetpackningen.

Var försiktig när du sätter dit huset så att inte termostaten hamnar lite

snett. Väldigt lätt att knäcka huset när man skruvar i de två bultarna.

Fråga mig inte hur jag vet.

Mvh Bosse

Jag har idag testat kylaren och det verkar komma ut glykolblandning från den högra ventilen av metall nere på kylaren. Det sitter två sådana ventiler av metall varav den högra läcker. När motorn blir varm så ligger tempmätaren på ungefär mitten men om jag stannar vid stoppljus eller crusiar så går tempraturen upp till kokpunkten och den lägger av. Kör jag bara exempelvis i mycket låg fart 10-15 km/timme så händer inget med tempraturmätaren, men stänger jag av och på bilen så står tempmätaren nästan på kokpunkten men sjunker när jag börjar köra.

Jag undrar om läckaget i metallventilen kan orsaka den höga tempraturen och om det räcker att jag trar till den eller måste det till ett byte?? Vad har dessa två ventiler för funktion och varför är inte dom av gummi som dom övriga på kylaren?

Kan det vara något fel på termostaten??

Tacksam för svar :?

Massan jag använder är Permatex. Om jag vore du skulle jag använda

detta eller liknande på båda sidor av termostathusetpackningen.

Var försiktig när du sätter dit huset så att inte termostaten hamnar lite

snett. Väldigt lätt att knäcka huset när man skruvar i de två bultarna.

Fråga mig inte hur jag vet.

Mvh Bosse

:D :DJag frågar inte. Har fått dit Staget jag köpte av dig nya fjädrar, däck....Nya bilen

Hej

Hade samma problem att det läckte i skarven vid termostat locket

det visade sig när jag lade locket på en planskiva att det var ovalt

glipade 1mm på mitten så jag fick planslipa det på smärgelduk

sedan höll det tätt.

Hälsningar Christer

Jag har idag testat kylaren och det verkar komma ut glykolblandning från den högra ventilen av metall nere på kylaren. Det sitter två sådana ventiler av metall varav den högra läcker. När motorn blir varm så ligger tempmätaren på ungefär mitten men om jag stannar vid stoppljus eller crusiar så går tempraturen upp till kokpunkten och den lägger av. Kör jag bara exempelvis i mycket låg fart 10-15 km/timme så händer inget med tempraturmätaren, men stänger jag av och på bilen så står tempmätaren nästan på kokpunkten men sjunker när jag börjar köra.

Jag undrar om läckaget i metallventilen kan orsaka den höga tempraturen och om det räcker att jag trar till den eller måste det till ett byte?? Vad har dessa två ventiler för funktion och varför är inte dom av gummi som dom övriga på kylaren?

Menar du avtappingsventilen? Ta en bild så vi förstår vad du menar.

Pröva öppna den och sedan stäng den igen.

Det kan också finnas 2st metallpluggar som du kanske syftar på?

Dessa pluggar är till för bilar med automatlåda.

Då skruvar man dit 2st oljerör som leder till automatlådan så dess olja ska kylas.

Det ska aldrig komma vatten ur dessa pluggar för då har det verkligen rostat sönder inuti kylaren.

Som sagt ta en bild.

Var kylaren ny eller är den gammal?