Jump to content

Recommended Posts

Byggde om min bil till elfläkt i vintras, fungerar väl ok men jag tycker att de får gå ganska mycket för att hålla tempen nere. Kanske är de inte så kraftfulla som det krävs eller så är det för lite skydd runt fläktarna och luften får virvla fritt. Hursomhelst har jag börjat fundera på att montera tillbaka den gamla vanliga fläkten, mindre krångel och ett mer originallikt utseende.

Min gamla fläktvinge var täckt med ett minst sagt tjockt lager färg, i botten en rejäl dos gul servalack och ovanpå detta svart maskinlack. Efter flera vändor med färgborttagare syntes åter den rena metallen, det var då jag gjorde upptäckten..

Det står FRONT präglat på den ena sidan:

post-20-144839108627_thumb.jpgKylfläkt 005rev.jpg[/attachment:1psuxn4l]

Jag måste erkänna att jag inte har tänkt så noga på hur fläkten var monterad tidigare men nu slog det mig, den har gått baklänges hela tiden! Inte konstigt att jag har upplevt den som klen.

Så här borde den sitta:

Kylfläkt 010rev.jpg[/attachment:1psuxn4l]

Jag inser att det behövs en spacer men vilken tjocklek ska det vara? Hur långt in i fanshroud ska den sitta?

Motorn är en 302:a och årsmodellen är 70.

Någon som vet/kan mäta.

Hälsningar

Janne

Hej !

302 -70 STD & X/C ska ha en spacer som är 1 1/4" tjock.

(kan även finnas med 1 1/2" tjock)

M.V.H Thomas

Tack Thomas :thumbup:

Nu har jag gått tillbaka till vanlig fläkt igen.

Såg verkligen ut som en risig fläkt!

Ifall du är intresserad så har jag fräscha med silicon koppling där spacer är klar.

En ny Flexalite och en beg modifierad Ford

Intressant!

Djupmått?

Har för mig alla termofläktar bygger lika mycket.

Dessa har mått ca 85mm totalt

Min fläkt bygger 65 mm inkl spacer, till kylaren från vattenpumpens anläggningsyta är det 100 mm. Känns som det är för lite marginal med en sådan fläkt, dessutom kommer min fanshroud inte att passa. Men jag gillar tanken på en slirkoppling...

Har du en sådan lösning på din bil?

Självklart finns det fler beroende på motoralternativ.

De jag har erfarenhet av med 302 och 351W så har det alltid varit samma.

Plockat mellan både Lincoln, Musse och LTD och det var samma längd på alla.

När jag köpte den på Summit för något år sedan fanns heller inte mycket alternativ.

Haft den på min egen både med 302 och 351 och sitter som en smäck

Nu kör jag en vanlig plåt Flexalite men det är inte så mycket bättre drag i den än original.

Väsnas mer!

Hade också lite problem med utrymmet i kåpa så jag tillverkade en egen (10år sedan)

Bladen modifierade jag med slipmaskin. :oops:

Funkade klockrent

Jag tror jag behåller originalet så länge, men tack ändå Per :wave:

Har kommit in i en fas när jag väger krångel mot nytta när jag modifierar, enklast möjliga lösning och gärna likt originalet.

Mina elfläktar som jag monterade i vintras höll tempen bra men styrningen via termogivare var lite för alert vilket gjorde att fläktarna ibland gick i landsvägsfart. En ställbar termogivare hade räddat situationen men jag kände att det blev bara ytterligare en manick som skulle in under huven. Elfläktarna vägde mer än originalfläkten och skyddet tillsammans, sedan tillkommer kablage, relä mm och naturligtvis förbrukningen på 30 ampere.

Back to basic är parollen just nu, det som inte finns kan inte krångla är också en devis jag är inne på.

Dessutom håller originalet tempen föredömligt trots rejäl sommarvärme och långsam stadstrafik.

Fläkten är renoverad och snygg numera..

Kylfläkt 1.jpg[/attachment:ni0u4azm]

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...