Jump to content

Recommended Posts

Jag har fått underkänt på besiktningen för att handbroms inte tog alls (?) på vänster bak. Jag har haft nere oket och kollat över mekanismen som ska sköta om handbromseffekten... Det ser bra ut på båda sidor...

Det verkar som om vänstersidan släpar efter för drar jag för fullt så låser den bägge hjulen, men den låser det vänstra redan vid 4 hack.

Den enda skillnaden jag kan hitta är att vajern till högerhjulet gör aningen trögare än den till vänster balkhjul. Kan detta verkligen göra så att det blir så fel??

/Simon

PS Jag har haft nere vajern och smörjt av bara den men det verkar inte hjälpa!... :cry:

Jo de var ju inte direkt hela... Har beställt nya vajrar, så ska väl försöka knåpa ihop skiten och få den godkänd.

Är dessa förbättrade på senare årsmodeller? Har vart för mycket strul nu ett tag.. (Bytt bägge länkarmarna fram ock... :eh: )

kan inte direkt se nån skillnad, kanske bättre gummi... :think:

böt mina fjäderlagringar igår de va kass efter 3000 mil... ok de har klonkat längre men det gäller att ta tag i det... å nu är den SÅ tyst när man åker över mindre vägbulor... :--

bärarmarna böt jag efter 1300mil samt en styrled... lite si å så med kvalisorten... :roll:

Hej,

Vet inte hur många som känner till det men man kan gå in på NHTSA:s hemsida och hämta hem alla recall eller marknads åtgärder. Det är offentliga handlingar. Man kan även se vilka ch.nr. som är berörda och hur stor andel som åtgärdats. Mussar av nyare sort (05-09) har haft 3 recalls som jag kunnat hitta. Undermålig "Front suspension" uppgraderad i Oktober 2007. DCU (Elektroniken som styr Airbags och bältesförsträckare) total recall hela flottan i Februari 2008. Kanske värt att tänka på er som importerat er bil innan detta datum. Till sist Kass blinkers insats fram våren 2008.

Lite Kuriosa :thumbup:

Magnus Widell

De tidiga 05orna har inte Airbag felet. Tror det va byggda innan Feb 05 eller nått.

Min va iaf inte berörd :)

Har nu kört 5900mil. Bärarmarna är kanon. Känd verkstad påpekade att mina va dåliga förra året.

Besiktingen sa dessa är kanon iår. Och då sa jag att jag fått påpekan på en service förra året. (Värt att tänka på, försäljare vill sälja ;) )

Fjäderlagren va fina dom oxå. Inga oljud what so ever. Mer än från avgassystemet då :clap:

Nu blev det visst lite off topic :oops:

• 1 year later...

Fick ombesiktning pga dålig bromsverkan hö bak på min -05:a igår.

Inte så konstigt egentligen för oss med automat, det blir ju oftast [P] och inget mer!

Hur som helst här kommer ett uppslag för Grufman att göra ett "Mektips" på.

Det här behöver du:

1. En Mustang med trilskande, igenrostade bromsvajrar.

2. En granne, en vän eller rentav en ovän (kan vara någon du blåst om tidigare på dagen på någon 70-sträcka)

3. En flaska rostlösare typ. 5.56 eller WF40 MED SUGRÖRET KVAR (svåraste delen)

4. 5min av din dyrbara tid

Gör så här:

Bilen står på backen (hissa inte upp bilfan - kan vara farligt, kan ramla ner på bröstet o göra MYCKET ont)

Be personen enl. punkt 2 ovan att dra i handbromsen, alltså "jucka" upp o ner hela tiden under tiden som den andre, oftast bilägaren, ligger in under bilen och försöker spraya med sugröret in i den trasiga damasken.

Oftast räcker inte detta utan när man fyllt den trasiga damasken med rostlösare så måste man även knacka lite på armen som håller nippeln på handbromsvajern. OBS!! Snubben i framsätet måste jucka ihärdigt annars blir det fiasko!!

Med 99%:ig säkerhet kan jag garantera att det löser sig!! (annars kan du idiotförklara mig och köpa nya vajrar)

Med 100%:ig säkerhet kan jag garantera att jag kommer att glömma att smörja eländet innan besiktningen nästa år!!

Jag kommer att köpa in lite gummidamasker!

Är det någon som vill ha två fräscha i ett gulligt kuvert så hör av dig!!

LYCKA TILL!

Flikar in med ett tips.

I våras efter en nästan åtta månaders avställning ville inte min handbroms vara med längre. Men den gick att motionera upp genom att jag på min 1km långa grusväg drog allt vad jag orkade i den hela vägen hem några dagar. Det räckte för att få den genom besiktningen och numera drar jag alltid åt den när jag parkerar.