Jump to content

Recommended Posts

Håller på att byta olja i min FMX låda här och undrar om vart denna lilla o-ring som följde med ska sitta?:

aimage4.jpg

Vidare angående oljenivån så minns jag på -80 talet då man kolla nivån med drive i och varm motor, men på min "olje-sticka" står det "check i park idle"

Då jag kollar "in park" är det på övre streck, men kollar jag "in drive" så är det under undre streck, har extra kylare monterad i serie.

Min olje sticka visar som jag läst i tidigare tråd här, övre punkt = där trågpacking sitter (vad är ställskruven tiil för?):

aimage5.jpg

Är där något mer man bör tänka på, när det ändå är isärplockat?

Lådan funka bra innan, men det var mycket filspån i tråget + en lös stjärn skruv jag hitta där... ska lokalisera vad en satt (första bild).

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Är originalfiltret trasigt?

Det där eftermarknads "fiber" filtren är jag inte förtjust i. :thumbdown:

Dom "geggar" lätt igen och är mer restriktiva än original nätfilter.

Använd originalet om det är helt så vet du att det kommer fungera...Bara spola rent sen är det som nytt.

O-ring finns ingen förutom på röret till oljestickan.

Kanske åkt av när du drog ur röret?

Justerskruven är för att justera främre band.

Om du drar tillbaka armen på servot så skall det vara ett spel på ca 5mm mellan justerskruv/servokolv

Justering går till som så att du lossar låsmuttern och gängar ur justerskruven ett par varv.

Placera en 1/4'' skruv mellan justerskruv-servo och dra åt justerskruven med handkraft.

Ta bort 1/4'' skruven och dra sedan in justerskruven ytterliggare 3/4 varv.

Lås muttern igen :!:

Inte så noga som det låter så därför skrev jag ett mellanrum på 5mm är okej!

Massa spån i tråget är normalt.

Det kommer från lamellmaterialet som slits med tiden.

När det är slut så lär du märka det! :thumbdown:

Oljenivån ser okej ut. Oljan får aldrig vara så högt att det finns risk för kontakt med roterande delar i lådan :!::!:

Samtidigt aldrig gå ner i nivå med oljefilter då det finns risk att det då suger luft.

Link to comment
Share on other sites

Är originalfiltret trasigt?

Det där eftermarknads "fiber" filtren är jag inte förtjust i.

Dom sätter lätt igen och är mer restriktiva än original nätfilter.

Använd originalet om det är helt så vet du att det kommer fungera...Bara spola rent sen är det som nytt.

O-ring finns ingen förutom på röret till oljestickan.

Kanske åkt av när du drog ur röret?

Justerskruven är för att justera främre band.

Om du drar tillbaka armen på servot så skall det vara ett spel på ca 5mm mellan justerskruv/servokolv

Justering går till som så att du lossar låsmuttern och gängar ur justerskruven ett par varv.

Placera en 1/4'' skruv mellan justerskruv-servo och dra åt justerskruven med handkraft.

Ta bort 1/4'' skruven och dra sedan in justerskruven ytterliggare 3/4 varv.

Lås muttern igen :!:

Inte så noga som det låter så därför skrev jag ett mellanrum på 5mm är okej!

Massa spån i tråget är normalt.

Det kommer från lamellmaterialet som slits med tiden.

När det är slut så lär du märka det! :thumbdown:

Oljenivån ser okej ut. Oljan får aldrig vara så högt att det finns risk för kontakt med roterande delar i lådan :!::!:

Samtidigt aldrig gå ner i nivå med oljefilter då det finns risk att det då suger luft.

Tackar för svar Per, du är en guru på lådor :)

Jag hade faktiskt samma fundering ang filtret, orginalet med nät o tvättbart verkar ju bättre, så jag behåller det.

Nej o-ringen följde med i satsen med packning o filtret.

Skönt att höra om filspån i lådan, va lite orolig där.

Låter inte så svårt att justera den där ställ skruven till främre band.

Jag fick ur 8 liter ur lådan varav 4liter fanns i turbinen. Hade lite för mycke i enl. stickan med varm motor o park i o tomgång. Men med drive i så var det under undre streck!?

Link to comment
Share on other sites

Kul att hjälpa till :thumbup:

Ja det är tomgång du ska mäta.

Inte drive.

Det är värre ha för mycket olja än för lite.

Kör man för mycket olja kan oljan börja skumma och det kan ge en massa problem och snabbt förkorta livstiden.

För lite olja märks snabbt då lådan slutar fungera.

Hydraulsystemet får inte oljan som behövs och då går inget annat heller.

12 liter låter rätt.

Minns inte exakta mängden just nu

Link to comment
Share on other sites

Kul att hjälpa till :thumbup:

Ja det är tomgång du ska mäta.

Inte drive.

Det är värre ha för mycket olja än för lite.

Kör man för mycket olja kan oljan börja skumma och det kan ge en massa problem och snabbt förkorta livstiden.

För lite olja märks snabbt då lådan slutar fungera.

Hydraulsystemet får inte oljan som behövs och då går inget annat heller.

12 liter låter rätt.

Minns inte exakta mängden just nu

12 liter låter mycket, har hört siffran 11 liter också, då jag fick ur 8 liter ur min låda & turbin. Då låg jag för högt på olje-stickan. Tänkte fylla på med 7 liter till att börja med. Kanske har jag kvar olja i kylsystemet som är kopplat i serie med en extra kylare.

Vidare fundering på olje nivån... så har jag en typ nivåplugg sitter bredvid vacum modelatorn... vad var den tänkt till?

Jag fundera på efter din fina beskrivning på justering av främre band, är där någon mer justerings skruv för bakre eller andra band?

Mvh Lemmy

Link to comment
Share on other sites

Den pluggen vet jag inte vad den är till för.

Oftast är externa pluggar avsedda för att man ska ha möjlighet att mäta upp oljetrycket med en extern oljetryckmätare.

På FMX sitter den pluggen framtill så den pluggen bak vet jag inte vad den är till för.

Pluggen kan vara ett resultat av man var tvungen maskinbearbeta huset från det hållet.

Justera bakre band gör du utanför lådan på höger sida.

Lossa den stora 11/16'' muttern.

Dra åt justerskruv med handkraft eller med momentnyckel. 1.15 Nm

Backa sedan justerskruven exakt 1½ varv.

Dra åt låsmuttern igen samtidigt som du håller justerskruv.

Link to comment
Share on other sites

Den pluggen vet jag inte vad den är till för.

Oftast är externa pluggar avsedda för att man ska ha möjlighet att mäta upp oljetrycket med en extern oljetryckmätare.

På FMX sitter den pluggen framtill så den pluggen bak vet jag inte vad den är till för.

Pluggen kan vara ett resultat av man var tvungen maskinbearbeta huset från det hållet.

Justera bakre band gör du utanför lådan på höger sida.

Lossa den stora 11/16'' muttern.

Dra åt justerskruv med handkraft eller med momentnyckel. 1.15 Nm

Backa sedan justerskruven exakt 1½ varv.

Dra åt låsmuttern igen samtidigt som du håller justerskruv.

Din kunskap om FMX o andra Ford lådor är imponerande :thumbup:

Ska i eftermidda börja tvätta delar o lacka lite. Sedan justera banden.

En helt annan fråga när jag ändå har dig på tråden, jag hitta en stroke vev 400, lös beg. Finns där vevstakar så jag kan behålla orginalkolvarna?

Mvh Lemmy

Link to comment
Share on other sites

Det vet jag faktiskt inte.

Låter som mycket jobb eftersom 400 veven har ju andra lager och vikter.

Går den verkligen i ett 351C block utan modifiering av block?

Klart allt går om man verkligen vill. :thumbup:

Tror det är ngn eftermarket vev, här är annons texten:

351C "SVO" STÅLVEV 4340 010+010 4" STROKE 3500:-BALANSERAD/BEGNAD

Link to comment
Share on other sites

Jag har skruvat massor av FMX men aldrig sett liknande arm.

Har alltid sett ut som denna bild.

Det är för servon som sluter bakre band som du justerar på utsidan.

Den skruven på armen behöver du inte bry dig om.

Troligen en variant som Ford är så duktiga på att göra! :thumbdown:

Kan ju komma från en annan Ford.....FMX har sitt ursprung från Cruise-O-Matic så vem vet om du har prylar från 50-60tals ford.

Står ju ett gjutnummer på lådan som går att spåra

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar min FMX :thumbup:

Efter vintern motorpyssel har jag börjat köra mer manuellt och den funkar hur bra som helst. Att dra till 5500 rpm på 1:an och skicka i 2:an och lådan bara klipper i den direkt, skojjigt :angel:

Mjuk och fin till vardags men alltid redo för en kickdown.

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar min FMX :thumbup:

Efter vintern motorpyssel har jag börjat köra mer manuellt och den funkar hur bra som helst. Att dra till 5500 rpm på 1:an och skicka i 2:an och lådan bara klipper i den direkt, skojjigt :angel:

Mjuk och fin till vardags men alltid redo för en kickdown.

Har du annan vxl spak då eller?

Ja jag gillar FMX lådan oxå, men har hört att dom tar mycket effekt från motorn.

Har tyvärr ej fått till ngn kickdown ännu, allt saknas där, men har införskaffat en lång gängstång med ett fäste som passar bra i armen på lådan, återstår att få ihop det uppe bakom förgasaren :)

Har du någon bra bild på din mekanism där?

/Lemmy

Link to comment
Share on other sites

Jag har skruvat massor av FMX men aldrig sett liknande arm.

Har alltid sett ut som denna bild.

Det är för servon som sluter bakre band som du justerar på utsidan.

Den skruven på armen behöver du inte bry dig om.

Troligen en variant som Ford är så duktiga på att göra! :thumbdown:

Kan ju komma från en annan Ford.....FMX har sitt ursprung från Cruise-O-Matic så vem vet om du har prylar från 50-60tals ford.

Står ju ett gjutnummer på lådan som går att spåra

Hmm d va som sjutton :shock:

Skall ta några bilder på gjutnummren och kolla upp detta lite mer.

Tackar för svar Per.

/Lemmy

Link to comment
Share on other sites

Ja jag gillar FMX lådan oxå, men har hört att dom tar mycket effekt från motorn.

Har tyvärr ej fått till ngn kickdown ännu, allt saknas där, men har införskaffat en lång gängstång med ett fäste som passar bra i armen på lådan, återstår att få ihop det uppe bakom förgasaren :)

Har du någon bra bild på din mekanism där?

/Lemmy

FMX är mycket effektiv och tar väldigt lite effekt från motorn.

Eftersom Ford utvecklade vidare denna låda till AOD och AODE så är det ett bra bevis på bra låda.

Faktiskt så är vissa komponenter samma från mitten 50-tal fram till 2002 :!::!::!:

Det är C6 som är det svarta fåret i familjen! :thumbdown:

Här en effektlista gjord av Car Craft Magasin

Powerglide_____18 hp

TH-350________36 hp

TH-400________44 hp

Ford_C-6______55-60 hp

Ford_C-4______28 hp

Ford_FMX______25 hp

Chrysler_A904__25 hp

Chrysler_727___45 hp

Du måste skaffa kickdown :!::!::!::!:

Om du kör utan kickdown så får du för lågt oljetryck på lamellerna och de slits.

Lådan tar skada utan kickdown!

Finns på Summit racing

http://www.summitracing.com/parts/LOK-KD-2FMXHT/

Link to comment
Share on other sites

Ja jag gillar FMX lådan oxå, men har hört att dom tar mycket effekt från motorn.

Har tyvärr ej fått till ngn kickdown ännu, allt saknas där, men har införskaffat en lång gängstång med ett fäste som passar bra i armen på lådan, återstår att få ihop det uppe bakom förgasaren :)

Har du någon bra bild på din mekanism där?

/Lemmy

FMX är mycket effektiv och tar väldigt lite effekt från motorn.

Eftersom Ford utvecklade vidare denna låda till AOD och AODE så är det ett bra bevis på bra låda.

Faktiskt så är vissa komponenter samma från mitten 50-tal fram till 2002 :!::!::!:

Det är C6 som är det svarta fåret i familjen! :thumbdown:

Här en effektlista gjord av Car Craft Magasin

Powerglide_____18 hp

TH-350________36 hp

TH-400________44 hp

Ford_C-6______55-60 hp

Ford_C-4______28 hp

Ford_FMX______25 hp

Chrysler_A904__25 hp

Chrysler_727___45 hp

Du måste skaffa kickdown :!::!::!::!:

Om du kör utan kickdown så får du för lågt oljetryck på lamellerna och de slits.

Lådan tar skada utan kickdown!

Finns på Summit racing

http://www.summitracing.com/parts/LOK-KD-2FMXHT/

Bugar o tackar för tips än en gång.

Inte så farligt med hp ju, jag har hört siffror på 45hp för FMX lådan.

Har lagt till kickdown wiren i min "wish-list" på summit, blir en beställning i höst, med alu toppar och lite annat godis.

Link to comment
Share on other sites

PHB E är turbintyp för 351 2-port med stall 1580-1780rpm

Nästa rad till vilken bil

C9=1969

Z=Mustang

A=Växellåda

Sista nuffrorna är nog bara en tillverkningskod för att spåra var/när den är byggd

Jösses! Du slutar aldrig att förvåna :D

Har satt ihop nu med tråg o filter+ ställt in det du skrev tidigare. Väntar på kickdown prylarna från Summit, bör komma i början av veckan.

Har ju en ny motor på väg hem cleveland såklart som jag tänkte fixa mer med under vintern och till den blir det http://www.summitracing.com/parts/EDL-61629/ & http://www.summitracing.com/parts/EDL-7564/

Hade tänkt rullvippor o rullkam till detta, några förslag med tanke på min turbin stall / eller skall jag byta?

Link to comment
Share on other sites

Njaaeeee turbin är svårare och det bästa är att kam-tillverkaren eller turbintillverkare ger dig en rekommendation.

Allt beror ju på hela bilens konfiguration så det är en hel del parametrar att tänka på.

Även din önskan om hur det ska fungera.

För att få rätt turbin så rekommenderar jag dig starkt fråga Jay på Broader Performance som är bland de bästa på Ford.

sales@broaderperformance.com

Jag har köpt nästan alla turbiner av dom och dom har prickat rätt varje gång. Bra kvalitet till bra priser.

Håll dig undan från B&M och TCI standardturbiner :!::!::!:

Men har du tänk en bil för gatbruk så är min egen erfarenhet att försöka hålla dig till ett stall runt 2500

Då blir bilen ganska kvickfotad samtidigt som den går att använda som vardagsbil utan större bekymmer med överhettad låda.

Men det är ju jag det! :shifty:

Apropå Edelbrock Cleveland topparna så har dom inte mottagits så bra då de inte riktigt presterat efter förväntan.

Säker på du ska ha dom?

De flesta köper CHI topparna som vinner allt som läget varit senaste 5 åren.

Var inne själv på CHI till min 351W men backa på grund av kostnad.

Edelbrock har ju trots allt okej Bolt-On prices!

Link to comment
Share on other sites

Ok skall prata med dom angående turbin, måste ju oxå kolla min egen turbin då jag plockar isär sen. Ja jag hade tänkt gatbruk, har du ngn 2500 turbin liggandes?

Jag har hört det där om Edel topparna förut, problemet för mig är precis som du skriver att andra toppar är så jä... dyra.

CHI hittar jag inte på Summit.

Måste oxå kolla vad jag har för utväxl. i min "9 bakaxel, den är 4 lammells diffad och fungerar mycket bra.

Link to comment
Share on other sites

Bygger man motor så blir priset viktigt..."Många bäckar små blir en hel jävla ocean!"

Edelbrock är tryggt "bolt on" för det funkar och håller bra kvalitet till priset.

Kör själv det och är nöjd. :thumbup:

Nej igen turbin för gatbruk...Sånt blir aldrig över och blir det så passar det inte mot bygget.

För din del beroende vilken kamaxel du väljer så ligger effekten strax över 400Hk

Det är runt den effekten det börjas ställa höga krav på komponenter.

På turbiner kan man då inte längre bygga från originalstommar som TCI och B&M gör utan det krävs mera kött!

Här en bild på Broader Performance turbin som jag har i min bil just nu.

Där kan man se att bakstommen är gjord av 6mm stål istället för originalets 2mm (ca)

Innehåll likaså nållagrat och mycket köttigare "billiet steel"

Iden här filmsnutten ser man krafterna som påverkar turbinen.

Förstärkt över att nått inte riktigt står rätt till i lådan!

[youtube:1qesxyxl]

[/youtube:1qesxyxl]
Link to comment
Share on other sites

Ok, turbiner o automatlådor har aldrig varit min starka sida, kul att lära sig mer.

Om man har en sådan med 2500 i stall, skall man då ha en cam som jobbar bra från 2500 ?

Känns bra att läsa att du är nöjd med dina toppar från Edelbrock.

/Lemmy

Link to comment
Share on other sites

Ok, turbiner o automatlådor har aldrig varit min starka sida, kul att lära sig mer.

Om man har en sådan med 2500 i stall, skall man då ha en cam som jobbar bra från 2500 ?

Känns bra att läsa att du är nöjd med dina toppar från Edelbrock.

/Lemmy

Nja inte riktig..

2500rpm i stall betyder att turbinen har full effekt vid detta varvtal.

Den driver även vid lägre varvtal men med förluster som altsrar värme.

Egentligen med rullkam kan man oftast ha en turbin med lägre stall.

Som sagt så anpassar man turbinen efter vilken kam du väljer

Ska du använda bilen mest på gata så satsa på en kam som har ett arbetsområde på ca 1000-5500rpm

Inte högre för då börjar motorn få problem med lågt vakuum och då slutar bromsar fungera.

Exempelvis denna kam.

http://www.compcams.com/Cam_Specs/CamDetails.aspx?csid=856&sb=2

Comp Cams kan även slipa en kamaxel som passar just dig

Du kan även testa deras programvara och se vad du får.

http://www.compcams.com/camquest/default.asp

Har själv inte testat men ska göra det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...