July 24, 201014 yr comment_95196 Du kan även testa deras programvara och se vad du får.http://www.compcams.com/camquest/default.aspHar själv inte testat men ska göra det.Den är inte alls dum. Lätt att ändra olika parametrar och få en fingervisning om vad som funkar och inte. Ta den inte som en absolut sanning bara, mer som ett hjälpmedel.Som vanligt när det gäller motortrim kommer kamaxeln SIST när man väljer komponenter till motorn. Vilket användningsområde du ska ha bilen till, vilket komp, flöden i toppar, volym, insug, ventilstorlekar, headers,mm, tillsammans avgör de vilken kam som passar. Rätt prylar ger mest kusar, harmoni är viktigt.
July 24, 201014 yr Author comment_95197 Hej Lemmy,är det Kalles gamle cougar du skruvar med ? isåfall har du 3,00 utv vill jag minnas MVH Stjernberg Fan va bra... då vet jag det /Lemmy
July 24, 201014 yr Author comment_95198 Du kan även testa deras programvara och se vad du får.http://www.compcams.com/camquest/default.aspHar själv inte testat men ska göra det.Den är inte alls dum. Lätt att ändra olika parametrar och få en fingervisning om vad som funkar och inte. Ta den inte som en absolut sanning bara, mer som ett hjälpmedel.Som vanligt när det gäller motortrim kommer kamaxeln SIST när man väljer komponenter till motorn. Vilket användningsområde du ska ha bilen till, vilket komp, flöden i toppar, volym, insug, ventilstorlekar, headers,mm, tillsammans avgör de vilken kam som passar. Rätt prylar ger mest kusar, harmoni är viktigt.[/quote:1p0yvkr7]Har ju en nyrenov 351c motor, det blir Edelbrock alu toppar, Edelbrock Dualplane insug avsedd för dom topparna, tänker laborera med mina 600 & 750 förgasare o testa mig fram. Headers, tre tum med H pipa och som jag nu fick veta 3.00 utvxl. i 9 tummarn bak som är 4 lamells diffad. FMX låda.Så till det söker jag lämplig kamaxel roller cam. Jag åker gata, men vill ju ha bra drag i den.
July 24, 201014 yr Author comment_95199 Ok, turbiner o automatlådor har aldrig varit min starka sida, kul att lära sig mer.Om man har en sådan med 2500 i stall, skall man då ha en cam som jobbar bra från 2500 ?Känns bra att läsa att du är nöjd med dina toppar från Edelbrock./LemmyNja inte riktig..2500rpm i stall betyder att turbinen har full effekt vid detta varvtal.Den driver även vid lägre varvtal men med förluster som altsrar värme.Egentligen med rullkam kan man oftast ha en turbin med lägre stall.Som sagt så anpassar man turbinen efter vilken kam du väljerSka du använda bilen mest på gata så satsa på en kam som har ett arbetsområde på ca 1000-5500rpmInte högre för då börjar motorn få problem med lågt vakuum och då slutar bromsar fungera.Exempelvis denna kam.http://www.compcams.com/Cam_Specs/CamDetails.aspx?csid=856&sb=2Comp Cams kan även slipa en kamaxel som passar just digDu kan även testa deras programvara och se vad du får.http://www.compcams.com/camquest/default.aspHar själv inte testat men ska göra det.Ska testa den länken När man kollar roller vippor så står där Rocker arm ratio: 1.73 1.65 osv. Hur vet man vilka som passar?
July 24, 201014 yr Author comment_95203 Det är nästintill alltid 1.73 till 351COk bra att veta, gillar Summit o deras priser på topparna så beställning av cam o lyftare blir därifrån också.
July 25, 201014 yr Author comment_95216 Har ju denna cam liggandes också, som följde med bland en massa cleveland prylar i en låda.Finns inte med på Isky´s internetsida?? Finns en som heter 280 Hyd därclevcam.jpg[/attachment:1d4r0m7g]Är där speciella hyd lyftare för roller cam? Eller går det att använda vanliga hyd lyftare, har flera uppsättningar liggandes.http://www.creanord.se/mustang/motor2.html
July 25, 201014 yr comment_95224 ISKY gör bra kammar.Dom gör mycket specialslipningar så bäst är att du skickar den bilden till dom och frågar vad det är.Rullkam och vanlig "flat tappet" kam är det stora skillnader mellan.Det går inte blanda lyftare mellan dom.Typen av lyftare som behövs om det är en rullkam du har är dennahttp://www.summitracing.com/parts/CCA-8931-16/?rtype=10Som du ser är det rätt dyrt och det är priset man får ta för ISKY rullkam.Dessutom tillkommer speciallängd på stötstänger som du måste mäta dig fram
July 25, 201014 yr Author comment_95228 ISKY gör bra kammar.Dom gör mycket specialslipningar så bäst är att du skickar den bilden till dom och frågar vad det är.Rullkam och vanlig "flat tappet" kam är det stora skillnader mellan.Det går inte blanda lyftare mellan dom.Typen av lyftare som behövs om det är en rullkam du har är dennahttp://www.summitracing.com/parts/CCA-8931-16/?rtype=10Som du ser är det rätt dyrt och det är priset man får ta för ISKY rullkam.Dessutom tillkommer speciallängd på stötstänger som du måste mäta dig framNej det är ingen rullkam tyvärr, så mycket har jag förstått redan.Har skrivit till Isky och frågat om den.Ok, bra att veta om lyftarna då man en vacker dag beställer prylar. Är ju en liten jungel det här...
August 5, 201014 yr Author comment_95671 Nu har jag fått dit tråget och justerat den skruv däri, men kommer inte åt den andra juster skruven, undra om man kan nå den innefrån om jag tar bort vxl väljaren?Fyllt på med 8 liter olja (tömde ju turbin oxå) men nu slirar lådan det gjorde den inte innan och där är för mycke olja enligt stickan i park läge o varmkörd. Något känns lite fel här. Har kickdown wire inkopplad nu också.
August 7, 201014 yr comment_95778 8 liter??? Totalt är det 12 liter i FMX om du tömde turbin.Fyll på!
August 7, 201014 yr Author comment_95785 Ja du skrev om ca 12 liter förut också. Då jag tömde lådan fick jag ur ca 8,5 liter, varav hälften fanns i turbinen.Jag har fyllt på med 8 liter nu och som sagt det är över övre streck på stickan, varmkörd motor o park läge i.
August 7, 201014 yr comment_95788 Har du originalturbin så ska det vara 12 liter.Är det originalsticka? Kanske går för djup?
August 7, 201014 yr Author comment_95790 Vet inget om turbinen, men den rymde ca 4 liter då jag tömde den.Stickan går ned till korrekt nivå (se bild på första sidan i denna tråd)
August 7, 201014 yr comment_95795 Okej... Original är 12'' i diameterMöjligen sitter det nu en mindre turbin med högre stall som rymmer mindre.Låter isåfall som det är något problem med hydrauliken eftersom lameller eller band inte biter.Nått galet i ventilpaket som sagt tidigare.Kan ju vara fel oljetryck vilket kan mätas upp via en plugg längst fram till vänster på lådan.Dåligt oljetryck kan ju bero på en sprucken oljepump.Alla Ford lådor har känsliga oljepumpar. Lätt hänt spräcka pumpdrevet om man råkar montera på turbinen lite fel.
August 7, 201014 yr Author comment_95796 Då jag kollar "in park" är det över övre streck, men kollar jag "in drive" så är det under undre streck.Verkar mystiskt att en mindre turbin skulle göra 4 liter mindre olja!?Dessutom gick lådan bra innan oljebytet. Har endast haft ner tråget.Den går, men slirar ibland då man drar på.Jag ställde in främre band enl. dina instruktioner.Men kommer inte åt skruven för bakre band (headers ivägen) Går det komma åt genom hålet då man tar bort vxl väljaren?
August 7, 201014 yr comment_95799 Jag var tvungen dubbelkolla oljemängden och jag har skrivit fel tidigare.Sorry nått hjärn släpp här! Det ska vara 10.4 Liter inkl original turbin.Bakre bandet kräver att man sänker ner bakre delen av lådan.Men känns inte som felet ligger däri. Bäst är om du mer exakt kan beskriva beteendet.När du lägger i D tar det då lång tid innan växel går i?Slirar den på alla växlar?Hur går lådan på backväxel R ?Hur går lådan om du kör växellägen manuellt 1 & 2Ett trycktest är i det här läget enklast att hitta fel med men det kräver ju mätverktyg.Har du det så har jag all info om hur du ska läsa av trycket
August 8, 201014 yr Author comment_95812 Ok 10,4L (en tanke: om jag har en mindre turbin så borde väl avtappnings pluggen ej "nå" till hålet i flexplattan?)Då jag åkte iväg med kall låda gick den bra, vid första röljus (1km) la jag i "N", när jag sen la i "D" hände ingenting. Testa då 2&1 sen tillbaks till "D" då hoppa växeln i och och växla fint alla tre... ut på rakan här och testa då att dra på lite för å se om kickdown fungerade, då slira lådan.Släppte gasen och körde lugnt tillbaks till garaget, backade där in o förde sedan vxl väljaren genom alla lägen, la i "P" o kolla oljan den visade något över övre streck.Funderingar, enda skillnaden nu & innan olje-bytet är att kickdown wire finns monterad och ca 1/2 liter mindre olja i. En annan fundering är att mitt orginal filter endast har sil på ovansidan och plåtbotten, den var monterad utan O-ring, jag försökte sätta tillbaks den med O-ringen som följde med "aftermarket filtret, men passade då ej att få på sug-röret i lådan. Kan röret ha hamnat för nära plåtbotten i filtret med strypning av flöde som följd?(håller nu på att byta till en Griffin alu vattenkylare och till automaten blir det endast en extra kylare, istället för som tidigare via vattenkylaren - extra kylaren i serie)Jag har en kompressions mätare, går det med den? Kanske man skulle ha en fast tryckmätare i panelen för automaten?Mvh Lemmy
August 8, 201014 yr comment_95814 Jag leta upp en bok på FMX där jag gick igenom "Troubleshooting" guide för FMX och det som passa in på din beskrivning är följandeRunaway engine on 3 to 2 downshift-Improper linkage adjustment-Improper fluid level.-Improper band adjustment-Perform control preassure check-Perform air pressure check on front servo-Check front band and drum for glazing-Repair or replace valve bodyI princip det vi gått igenom hela tiden.Det finns ytterliggare en lösning som kanske passar in på din beskrivning och svaren är återigen liknande det vi gått igenomSlow initial engagement -Improper linkage adjustment-Improper fluid level.-Low oil preassure----If oil preassure is low in 1 check and adjust rear band-Leaking servo-If oil preassure is low in 2 gear check and adjust front band-If oil preassure is low in R, repair or replace rear clutch or rear band or leaks-If preassure is low in all positions repair main preassure systemSom sagt samma var som tidigare att i princip så är det något fel med oljetryck eller ventilpaket eller läckage någonstans.Nej vad jag minns kan inte röret hamna för nära botten.Botten på oljefiltret har en utpräglad bula i plåten vilket gör att det inte går sluta tät emot botten.Har du kollat hur oljan flödar ut ur röret som går in i kylaren?Det ska komma ut i en jämn och stadig stråle.
August 8, 201014 yr comment_95815 Apropå bakre band så justerar du det följande.lossa låsmutter.Skruva in ställskruven så långt det går och dra åt den med 10 ft LBS (ca 13Nm)Backa tillbaka ställskruven 1.5 varv.Lås låsmuttern
August 8, 201014 yr Author comment_95820 Tack för all info och svar Per. Otrolig på Ford´s automater verkar du vara, gör du arbeten åt andra än dig själv?Jag minns ingen utpräglad bula i botten på filtret.Funderade på flödet genom kylarna tidigare, min fd vattenkylare kommer troligtvis från nån mercedes, den va alldeles för liten. Men nu blir där endast denna kopplad http://www.arvikael-motor.com/product.d ... =DER-13207Ska försöka ge mig på att justera bakre bandet innan jag testkör med nya vattenkylaren.Vad betyder "Improper linkage adjustment" ?
August 8, 201014 yr comment_95821 Tack för all info och svar Per. Otrolig på Ford´s automater verkar du vara, gör du arbeten åt andra än dig själv?Jag minns ingen utpräglad bula i botten på filtret.Funderade på flödet genom kylarna tidigare, min fd vattenkylare kommer troligtvis från nån mercedes, den va alldeles för liten. Men nu blir där endast denna kopplad http://www.arvikael-motor.com/product.d ... =DER-13207Ska försöka ge mig på att justera bakre bandet innan jag testkör med nya vattenkylaren.Vad betyder "Improper linkage adjustment" ?Ungefär. Felaktig länkjustering,,,,/T
August 8, 201014 yr Author comment_95825 Tack för all info och svar Per. Otrolig på Ford´s automater verkar du vara, gör du arbeten åt andra än dig själv?Jag minns ingen utpräglad bula i botten på filtret.Funderade på flödet genom kylarna tidigare, min fd vattenkylare kommer troligtvis från nån mercedes, den va alldeles för liten. Men nu blir där endast denna kopplad http://www.arvikael-motor.com/product.d ... =DER-13207Ska försöka ge mig på att justera bakre bandet innan jag testkör med nya vattenkylaren.Vad betyder "Improper linkage adjustment" ?Ungefär. Felaktig länkjustering,,,,/Tok, kan ju dubbelkolla om den står rätt, renovera där förut pga glapp i länkaget.Men det är väl enkelt? I park läge se till att länkarmen på lådan står i stopp läge så långt det går!?Har du köpt ny bil Tommy?
August 8, 201014 yr comment_95829 Jag skruvar lådor åt andra enbart i mån om tid.Prioriteringen i livet just nu är familj, jobb, hus och mitt eget Mustang intresse. Hitta en bild i mitt arkiv där du ser filtret.Som du ser kommer bulan ligga emot en del detaljer på ventilhuset vilket gör att röret inte kan ligge emot botten på filtret.
August 8, 201014 yr comment_95830 Tack för all info och svar Per. Otrolig på Ford´s automater verkar du vara, gör du arbeten åt andra än dig själv?Jag minns ingen utpräglad bula i botten på filtret.Funderade på flödet genom kylarna tidigare, min fd vattenkylare kommer troligtvis från nån mercedes, den va alldeles för liten. Men nu blir där endast denna kopplad http://www.arvikael-motor.com/product.d ... =DER-13207Ska försöka ge mig på att justera bakre bandet innan jag testkör med nya vattenkylaren.Vad betyder "Improper linkage adjustment" ?Ungefär. Felaktig länkjustering,,,,/Tok, kan ju dubbelkolla om den står rätt, renovera där förut pga glapp i länkaget.Men det är väl enkelt? I park läge se till att länkarmen på lådan står i stopp läge så långt det går!?Har du köpt ny bil Tommy? I princip, är på väg i container från californien, har inte 100 bestämt mig då jag inte sett den i verkligheten.Har 1:aching på den, fick nys om den då den redan var på väg hit./tommy.