Jump to content

Spola motorn


laxkungen

Recommended Posts

Tänkte ta och byta glykol på min musse från 66 och samtidigt spola igenom motorn så den blir riktigt ren. Detta är något som jag aldrig har gjort tidigare och behöver lite vägledning hur jag går till väga för att fixa detta. Tacksam för svar! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det är väldigt svårt att göra på plats i bil man får ej ut all skit i blocket.'

Ta det som ett vinterprojekt och plocka ur motorn och dela den. ta ur alla frostpluggar och därefter kan man högtryckstvätta blocket in och utvändigt, då är man iallafall säker på att all skit försvinner.. :thumbup:

har provat en massa andra lösningar med kylarrens, citronsyra och såvidare i bil men det funka inte..... :thumbdown:

Link to comment
Share on other sites

Diskmaskinsmedel brukar ja använda. Stopa ner en halv tablett i kylaren och varmkör. Eller ta en sväng på ett par km. När du är hemma igen så tappa ur vattnet och spola med varmt vatten. Men glöm inte att ta bort termostaten när du spolar ur.

Har du ett dåligt vämepaket så upptäcker du de med ;)

Funkar för jag, sen är de upp till dig 8)

Link to comment
Share on other sites

Jag har också testat diskmaskinsmedel, det funkar bra, fick ut en hel del klägg ur min motor trots att jag hade spolat med vatten innan och det var helt klart.

Det är värt att testa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Diskmaskinsmedel brukar ja använda. Stopa ner en halv tablett i kylaren och varmkör. Eller ta en sväng på ett par km. När du är hemma igen så tappa ur vattnet och spola med varmt vatten. Men glöm inte att ta bort termostaten när du spolar ur.

Har du ett dåligt vämepaket så upptäcker du de med ;)

Funkar för jag, sen är de upp till dig 8)

tja jonas.

utveckla gärna för oss mindre begåvade :oops:

" Men glöm inte att ta bort termostaten när du spolar ur.

Har du ett dåligt vämepaket så upptäcker du de med ;)"

antar att det är för att kunna spola med vatten där termostaten sitter ?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Min Mustang kokade bort ca 4l vatten eftersom kylet var helt tätt. Tömde allt vatten och tog ur termostaten. Hade fått 1kg Oxalsyra i pulverform. (lagom dos för en Volvo lastbilsmotor

de hade detta hos Volvo lastvagnar i Borås för kylare)

Fyllde i pulver och varmt vatten i motorn. Körde därefter ca 2timmar med bilen.

Tempmätaren sjönk stadigt hela tiden ned till lägsta visningsvärde på skalan.

Därefter tömde jag motorn via undre kylarslangen. Sista vattnet ut var grönt utav erg :sick: ifrån kylaren. Därefter neutraliserade jag kylet och motorn med att köra på kaustiksoda en timma. (alt bikarbonat)

När jag sedan tittade i kylet var det blank mässing jag såg.. På hemresan utan termostat

rörde sig inte tempmätaren. Körde sedan ett par år detta lilla kyl med termostat och en 351W-4v-69 motor utan problem även Bracketracing. Detta var 1980. Nu är det nog inte tillåtet med Oxalsyra. Om det var bra ? Det kan ni ge er på att det var.. :D Lycka till Dan

Link to comment
Share on other sites

Diskmaskinsmedel brukar ja använda. Stopa ner en halv tablett i kylaren och varmkör. Eller ta en sväng på ett par km. När du är hemma igen så tappa ur vattnet och spola med varmt vatten. Men glöm inte att ta bort termostaten när du spolar ur.

Har du ett dåligt vämepaket så upptäcker du de med ;)

Funkar för jag, sen är de upp till dig 8)

tja jonas.

utveckla gärna för oss mindre begåvade :oops:

" Men glöm inte att ta bort termostaten när du spolar ur.

Har du ett dåligt vämepaket så upptäcker du de med ;)"

antar att det är för att kunna spola med vatten där termostaten sitter ?

Vad jag menar med " Men glöm inte att ta bort termostaten när du spolar ur "

Att du får ur all skit som ligger före termostaten. När tremostaten är kall så har den slutit tätt.

Jag brukar montera tillbax termostathuset utan termostat bara för att de inte ska bli så mycket kladd och vatten på motorn. När jag spolar ur motorn.

Och värmenpaketet kan vara "rostigt" inv och när man spolar bort de så kan de bli hål. Och du har allt vatten på golvet i bilen. Och de vill du inte ha ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

För er som vill få tag i oxalsyra så används det i bilvårdskretsar... För 2-3 år sedan när jag jobbade med bilvård så använde vi det för att få bort flygrost och annat nedfall på nya peugeoter... Vet dock inte hur starkt det är i förhållande till det pulver dana använde...

Martin

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
Vad jag menar med " Men glöm inte att ta bort termostaten när du spolar ur "

Att du får ur all skit som ligger före termostaten. När tremostaten är kall så har den slutit tätt.

Jag brukar montera tillbax termostathuset utan termostat bara för att de inte ska bli så mycket kladd och vatten på motorn. När jag spolar ur motorn.

Och värmenpaketet kan vara "rostigt" inv och när man spolar bort de så kan de bli hål. Och du har allt vatten på golvet i bilen. Och de vill du inte ha ;)

så du plockar ur termostaten, skickar i en tablett i kylaren och varmkör för att sedan tömma kylaren, lossa övre kylslang och spolar med trädgårdsslangen i kylslangen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

jag tänkte även flika in med en påminnelse till er som har tänkt göra spolning av motorn som ett vinterprojekt. Tänk på att hälla i en fet glykolblandning direkt efter en spolning med vatten och ev tillsatser. Och varmkör motorn ordentligt. Glykolen fungerar dels som ett frostskydd och ett värmebärande medel men också som ett rostskydd.

Vet en kille som tyckte att han var jätte fiffig när han spolade motorn ren och lät den stå med "rent" vatten i hela vintern för att han hade den ju i ett värmegarage så han behövde ju inte glykol.

Ni kan ju själva gissa om motor var upprostad inuti efter den vintern (brunt vatten)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...