laxkungen July 24, 2010 Report Share July 24, 2010 Tänkte ta och byta glykol på min musse från 66 och samtidigt spola igenom motorn så den blir riktigt ren. Detta är något som jag aldrig har gjort tidigare och behöver lite vägledning hur jag går till väga för att fixa detta. Tacksam för svar! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 July 26, 2010 Report Share July 26, 2010 Det är väldigt svårt att göra på plats i bil man får ej ut all skit i blocket.'Ta det som ett vinterprojekt och plocka ur motorn och dela den. ta ur alla frostpluggar och därefter kan man högtryckstvätta blocket in och utvändigt, då är man iallafall säker på att all skit försvinner.. har provat en massa andra lösningar med kylarrens, citronsyra och såvidare i bil men det funka inte..... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm July 26, 2010 Report Share July 26, 2010 Diskmaskinsmedel brukar ja använda. Stopa ner en halv tablett i kylaren och varmkör. Eller ta en sväng på ett par km. När du är hemma igen så tappa ur vattnet och spola med varmt vatten. Men glöm inte att ta bort termostaten när du spolar ur.Har du ett dåligt vämepaket så upptäcker du de med Funkar för jag, sen är de upp till dig Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne July 28, 2010 Report Share July 28, 2010 Jag har också testat diskmaskinsmedel, det funkar bra, fick ut en hel del klägg ur min motor trots att jag hade spolat med vatten innan och det var helt klart.Det är värt att testa. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
laxkungen July 28, 2010 Author Report Share July 28, 2010 Tack för alla tips! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasjonsson999 November 10, 2010 Report Share November 10, 2010 Diskmaskinsmedel brukar ja använda. Stopa ner en halv tablett i kylaren och varmkör. Eller ta en sväng på ett par km. När du är hemma igen så tappa ur vattnet och spola med varmt vatten. Men glöm inte att ta bort termostaten när du spolar ur.Har du ett dåligt vämepaket så upptäcker du de med Funkar för jag, sen är de upp till dig tja jonas.utveckla gärna för oss mindre begåvade " Men glöm inte att ta bort termostaten när du spolar ur.Har du ett dåligt vämepaket så upptäcker du de med ;)" antar att det är för att kunna spola med vatten där termostaten sitter ? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
dana November 12, 2010 Report Share November 12, 2010 HejMin Mustang kokade bort ca 4l vatten eftersom kylet var helt tätt. Tömde allt vatten och tog ur termostaten. Hade fått 1kg Oxalsyra i pulverform. (lagom dos för en Volvo lastbilsmotorde hade detta hos Volvo lastvagnar i Borås för kylare)Fyllde i pulver och varmt vatten i motorn. Körde därefter ca 2timmar med bilen.Tempmätaren sjönk stadigt hela tiden ned till lägsta visningsvärde på skalan.Därefter tömde jag motorn via undre kylarslangen. Sista vattnet ut var grönt utav erg ifrån kylaren. Därefter neutraliserade jag kylet och motorn med att köra på kaustiksoda en timma. (alt bikarbonat) När jag sedan tittade i kylet var det blank mässing jag såg.. På hemresan utan termostatrörde sig inte tempmätaren. Körde sedan ett par år detta lilla kyl med termostat och en 351W-4v-69 motor utan problem även Bracketracing. Detta var 1980. Nu är det nog inte tillåtet med Oxalsyra. Om det var bra ? Det kan ni ge er på att det var.. Lycka till Dan Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm November 13, 2010 Report Share November 13, 2010 Diskmaskinsmedel brukar ja använda. Stopa ner en halv tablett i kylaren och varmkör. Eller ta en sväng på ett par km. När du är hemma igen så tappa ur vattnet och spola med varmt vatten. Men glöm inte att ta bort termostaten när du spolar ur.Har du ett dåligt vämepaket så upptäcker du de med Funkar för jag, sen är de upp till dig tja jonas.utveckla gärna för oss mindre begåvade " Men glöm inte att ta bort termostaten när du spolar ur.Har du ett dåligt vämepaket så upptäcker du de med ;)" antar att det är för att kunna spola med vatten där termostaten sitter ?Vad jag menar med " Men glöm inte att ta bort termostaten när du spolar ur "Att du får ur all skit som ligger före termostaten. När tremostaten är kall så har den slutit tätt.Jag brukar montera tillbax termostathuset utan termostat bara för att de inte ska bli så mycket kladd och vatten på motorn. När jag spolar ur motorn.Och värmenpaketet kan vara "rostigt" inv och när man spolar bort de så kan de bli hål. Och du har allt vatten på golvet i bilen. Och de vill du inte ha Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stray February 11, 2011 Report Share February 11, 2011 För er som vill få tag i oxalsyra så används det i bilvårdskretsar... För 2-3 år sedan när jag jobbade med bilvård så använde vi det för att få bort flygrost och annat nedfall på nya peugeoter... Vet dock inte hur starkt det är i förhållande till det pulver dana använde...Martin Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasjonsson999 January 21, 2012 Report Share January 21, 2012 Vad jag menar med " Men glöm inte att ta bort termostaten när du spolar ur "Att du får ur all skit som ligger före termostaten. När tremostaten är kall så har den slutit tätt.Jag brukar montera tillbax termostathuset utan termostat bara för att de inte ska bli så mycket kladd och vatten på motorn. När jag spolar ur motorn.Och värmenpaketet kan vara "rostigt" inv och när man spolar bort de så kan de bli hål. Och du har allt vatten på golvet i bilen. Och de vill du inte ha så du plockar ur termostaten, skickar i en tablett i kylaren och varmkör för att sedan tömma kylaren, lossa övre kylslang och spolar med trädgårdsslangen i kylslangen? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
angry_buddha January 30, 2012 Report Share January 30, 2012 jag tänkte även flika in med en påminnelse till er som har tänkt göra spolning av motorn som ett vinterprojekt. Tänk på att hälla i en fet glykolblandning direkt efter en spolning med vatten och ev tillsatser. Och varmkör motorn ordentligt. Glykolen fungerar dels som ett frostskydd och ett värmebärande medel men också som ett rostskydd. Vet en kille som tyckte att han var jätte fiffig när han spolade motorn ren och lät den stå med "rent" vatten i hela vintern för att han hade den ju i ett värmegarage så han behövde ju inte glykol.Ni kan ju själva gissa om motor var upprostad inuti efter den vintern (brunt vatten) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonasm February 3, 2012 Report Share February 3, 2012 så du plockar ur termostaten, skickar i en tablett i kylaren och varmkör för att sedan tömma kylaren, lossa övre kylslang och spolar med trädgårdsslangen i kylslangen?Japp Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasjonsson999 February 4, 2012 Report Share February 4, 2012 Kanon, tack! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.