Hjalmar42 July 24, 2010 Report July 24, 2010 Fick backning på besiktningen för att det var dålig bromsverkan vänster fram (väldigt mycket mindre än höger fram resp bakbromsarna. Har en -67:a med trummor runt om o servo. Ingen erfarenhet alls av att fixa bromsar. Någon som vet vad jag bör kolla / pröva i första hand om det bara är något enkelt för att slippa lämna bort bilen??/Hjalmar Citera
Lemmy July 24, 2010 Report July 24, 2010 Fick backning på besiktningen för att det var dålig bromsverkan vänster fram (väldigt mycket mindre än höger fram resp bakbromsarna. Har en -67:a med trummor runt om o servo. Ingen erfarenhet alls av att fixa bromsar. Någon som vet vad jag bör kolla / pröva i första hand om det bara är något enkelt för att slippa lämna bort bilen??/HjalmarBacka upp bromsbackarna, lyft fram och ta bort gummi pluggen från insidan av bromskölden, med en skruv mejsel kan du snurra på ett stjärn hjul därinne, då flyttar du broms backarna närmare trummorna. Snurra på hjulet då & då tills du känner att banden tar emot, gör samma på andra sidan. Tryck sen ned bromspedalen och snurra sen på hjulen igen om banden tar emot, om inte backa upp mer. Gör om tills bägge hjulen går lätt men att du hör att banden går emot. Testa sedan bilen Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 24, 2010 Report July 24, 2010 Hej.Ja gör som föregående skriver eller ta av trummorna och skrotadom s.k. själv justeringarna, det är precis detta som kan händaom en av dessa pajar Demontera bort dessa och var din egen själv justering, det är inte ofta man behöver justera Citera
Per Berglund July 25, 2010 Report July 25, 2010 Skaffa Haynes manual och begrunda hur det fungerar.Perfekt om man inte har erfarenhet Faktiskt även bra trots man har massor av erfarenhetFörutom tipsen här så finns även Youtube för att få det lite mer visuellt[youtube:15wgyr13] [/youtube:15wgyr13] Citera
Hjalmar42 July 26, 2010 Author Report July 26, 2010 Tack för era svar! Har faktiskt en Haynes men haft lite svårt med alla engelska ord. Fast nu fattar jag vad dom menar när jag sett på filmen. Klickade upp stjärnhjulen så bromsarna låste och sen åt andra hållet så hjulet snurrar ett varv drygt när jag tar i och lika dant på andra sidan. Hoppas dom e nöjda på bilprovningen i morgon, annars blir det körförbud.. Än en gång har jag fått mkt bra hjälp av er på formumet!/Hjalmar Citera
Cabbe70 August 12, 2010 Report August 12, 2010 Hej.Tänkte bara att om du hade så stor skillnad i bromsverkan så borde du ha märkt av det när du bromsar, att bilen vill dra (styra) åt det hållet som har bra bromsverkan.Den testen kan du ju göra innan du kör in på bilprovningen (om du nu inte redan har varit där).Välj en plats utan trafik, kör upp i ca 70 km/tim, trampa hårt på bromsen då borde du märka om du har ojämn bromsverkan./Dan Citera
bosewallius August 12, 2010 Report August 12, 2010 1973-78 ägde jag en 66:a Coupe C-kodad med trumbromsar fram.Alltid drog de ojämt vid körprovet under besikningen men killarnasade alltid att det är den modellen och släppte igenom bilen varje gång.På den tiden var denna bil min vardags och enda bil.Idag skulle jag omedelbart investera i ett Disc Brake Kit och läggade främre trummorna på hyllan. Vi gjorde denna ändring här i Texas påen kompis C-kodad 67:a Coupe. Vilken skillnad! Som en ny bil.Den bilen tog han med sig över till Finland där han kör den på somrarna närhan är hemma.Mvh Bosse Citera
Henke cmc 2171 January 26, 2011 Report January 26, 2011 Hej.Ja gör som föregående skriver eller ta av trummorna och skrotadom s.k. själv justeringarna, det är precis detta som kan händaom en av dessa pajar Demontera bort dessa och var din egen själv justering, det är inte ofta man behöver justera Lasse:Räcker det med att bara riva loss självjusterings vajern o fäste, eller behöver man ersätta med något annat? Citera
Recommended Posts