Jump to content

Recommended Posts

Fick backning på besiktningen för att det var dålig bromsverkan vänster fram (väldigt mycket mindre än höger fram resp bakbromsarna. Har en -67:a med trummor runt om o servo. Ingen erfarenhet alls av att fixa bromsar. Någon som vet vad jag bör kolla / pröva i första hand om det bara är något enkelt för att slippa lämna bort bilen??

/Hjalmar

Fick backning på besiktningen för att det var dålig bromsverkan vänster fram (väldigt mycket mindre än höger fram resp bakbromsarna. Har en -67:a med trummor runt om o servo. Ingen erfarenhet alls av att fixa bromsar. Någon som vet vad jag bör kolla / pröva i första hand om det bara är något enkelt för att slippa lämna bort bilen??

/Hjalmar

Backa upp bromsbackarna, lyft fram och ta bort gummi pluggen från insidan av bromskölden, med en skruv mejsel kan du snurra på ett stjärn hjul därinne, då flyttar du broms backarna närmare trummorna. Snurra på hjulet då & då tills du känner att banden tar emot, gör samma på andra sidan. Tryck sen ned bromspedalen och snurra sen på hjulen igen om banden tar emot, om inte backa upp mer. Gör om tills bägge hjulen går lätt men att du hör att banden går emot. Testa sedan bilen :)

Skaffa Haynes manual och begrunda hur det fungerar.

Perfekt om man inte har erfarenhet :!:

Faktiskt även bra trots man har massor av erfarenhet

Förutom tipsen här så finns även Youtube för att få det lite mer visuellt

[youtube:15wgyr13]

[/youtube:15wgyr13]

Tack för era svar! Har faktiskt en Haynes men haft lite svårt med alla engelska ord. Fast nu fattar jag vad dom menar när jag sett på filmen. Klickade upp stjärnhjulen så bromsarna låste och sen åt andra hållet så hjulet snurrar ett varv drygt när jag tar i och lika dant på andra sidan. Hoppas dom e nöjda på bilprovningen i morgon, annars blir det körförbud.. :(

Än en gång har jag fått mkt bra hjälp av er på formumet!

/Hjalmar

  • 3 weeks later...

Hej.

Tänkte bara att om du hade så stor skillnad i bromsverkan så borde du ha märkt av det när du bromsar, att bilen vill dra (styra) åt det hållet som har bra bromsverkan.

Den testen kan du ju göra innan du kör in på bilprovningen (om du nu inte redan har varit där).

Välj en plats utan trafik, kör upp i ca 70 km/tim, trampa hårt på bromsen då borde du märka om du har ojämn bromsverkan.

/Dan

1973-78 ägde jag en 66:a Coupe C-kodad med trumbromsar fram.

Alltid drog de ojämt vid körprovet under besikningen men killarna

sade alltid att det är den modellen och släppte igenom bilen varje gång.

På den tiden var denna bil min vardags och enda bil.

Idag skulle jag omedelbart investera i ett Disc Brake Kit och lägga

de främre trummorna på hyllan. Vi gjorde denna ändring här i Texas på

en kompis C-kodad 67:a Coupe. Vilken skillnad! Som en ny bil.

Den bilen tog han med sig över till Finland där han kör den på somrarna när

han är hemma.

Mvh Bosse

  • 5 months later...
Hej.

Ja gör som föregående skriver eller ta av trummorna och skrota

dom s.k. själv justeringarna, det är precis detta som kan hända

om en av dessa pajar :(

Demontera bort dessa och var din egen själv justering, det är

inte ofta man behöver justera ;)

Lasse:

Räcker det med att bara riva loss självjusterings vajern o fäste, eller behöver man ersätta med något annat?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...