Jump to content

Kompressionstest


xstang

Recommended Posts

Tänkte göra ett kompressionstest idag på min 289a. I instruktionerna som kom med mätaren står det att man skall "disable ignition". Räcker det med att dra ur kabeln mellan spole och föderlarlock, dvs mittenkabeln??

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog föreslå att du tar bort strömmatningen till spolen för att inte äventyra spolen ( eller kanske få en rejäl stöt om du kommer för nära ;) ).

Link to comment
Share on other sites

....och får du större (lägre) tryckskillnad i någon cylinder kan du skvätta i lite olja i den "felande" cylindern för att kunna åberopa felet.

Får du då ett bättre resultat så är det kolvringar eller cylinderlopp som är slut.

Blir det ingen förbättring så är det otäta ventiler.

Detta kan man ju göra i alla cyllar naturligtvis för att se att allt är OK!

Link to comment
Share on other sites

Ta av pluskabeln till spolen för säkerhets skull..

Har för mig att biltema säljer en brytare med sladd för ändamålet eller så vart det i hansenracing katalogen jag såg den.

Men annars så är det lätt att tillverka en själv 2st mindre batteriklämmor och en tryck brytare..... :wave::thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Sådär. Efter några dagars stugliv med familjen, så hade jag äntligen lite tid att testa kompressionen.

Jag var ut och körde en sväng för att få motorn varm. Sen skruvade jag bort alla tändstiften, bröt strömmen till tändspolen, och låste förg i öppet läge.

Nedan följer en redovisning av resultaten.

Cylinder nummer 1 2 3 4 5 6 7 8

Tryck 10 10,5 10 9,5 9 8,5 8,5 8 [bar]

Med olja i cylindern 10,5 11 10,5 10 10 9,5 9,5 9,5 [bar]

Det såg ju inte så vidare ut, iallafall på "B" banken (cylinder 5-8). :problem:

Kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Med ledning av dina kompressions prov så tyder det på utslitna kolvringar. Du har ju högre värde med olja i cylindrarna.

Jo, men värdena är ändå rätt skapliga. Problemet med den ojämna gången låg i förgasaren.

Link to comment
Share on other sites

Hade skapliga värden jag också men inte bra när jag testade kompet i min rova ifjol, rev motorn i vintras och vad hittade jag... :twisted:

Kolv sprickor på alla åtta: http://www.garaget.org/?car=178479ℑ=1700979

Rejäla vändkanter: http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Schroder&cat=96576ℑ=829203

Riven motor: http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Schroder&cat=96576ℑ=829211

MVH Schröder

Link to comment
Share on other sites

Oj jävlar vilka sprickor!! :shock: Vad kan vara orsaken till dom? Dåliga ringar eller ventiler kanske? Det brukar ju vara en orsak till spruckna kolvar.

Tror inte min tid och budget räcker för att plocka isär och gå igenom motorn i vinter. Men den går rätt skapligt nu så jag får väl leva med det en sommar till. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jo dom sprickorna var inte att leka med! Gick till och med en flisa ur en av kolvarna när jag lyftade ur dom...

Troligen är det en blandning av fel som gjort att kolvarna såg sådana ut : Grova vändkanter både uppe och nere i cylindrarna, åldern hade tagit ut sin rätt på materialet i kolvarna m.m...

Kan säga att man rev motorn just i rättan tid ;)

MVH Schröder

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...