xstang Posted July 28, 2010 Report Share Posted July 28, 2010 Tänkte göra ett kompressionstest idag på min 289a. I instruktionerna som kom med mätaren står det att man skall "disable ignition". Räcker det med att dra ur kabeln mellan spole och föderlarlock, dvs mittenkabeln?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne Posted July 28, 2010 Report Share Posted July 28, 2010 Jag skulle nog föreslå att du tar bort strömmatningen till spolen för att inte äventyra spolen ( eller kanske få en rejäl stöt om du kommer för nära ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang Posted July 28, 2010 Author Report Share Posted July 28, 2010 Ok, det räcker väl med strömmatningen? Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobbe cmc 2103 Posted July 28, 2010 Report Share Posted July 28, 2010 Koppla in en brytare (fjädrande!) eller håll en skruvmejsel som bilden visar,då kan du köra startmotor utan att vrida på tändningslåset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang Posted July 28, 2010 Author Report Share Posted July 28, 2010 Vad bra, då kan jag följa med mätaren istället för att sitta inne i bilen. Tack!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew Posted July 28, 2010 Report Share Posted July 28, 2010 Glöm inte att hålla fullgas så att du syresätter cylindrarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobbe cmc 2103 Posted July 28, 2010 Report Share Posted July 28, 2010 ....och får du större (lägre) tryckskillnad i någon cylinder kan du skvätta i lite olja i den "felande" cylindern för att kunna åberopa felet.Får du då ett bättre resultat så är det kolvringar eller cylinderlopp som är slut.Blir det ingen förbättring så är det otäta ventiler.Detta kan man ju göra i alla cyllar naturligtvis för att se att allt är OK! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted July 29, 2010 Report Share Posted July 29, 2010 Ta av pluskabeln till spolen för säkerhets skull..Har för mig att biltema säljer en brytare med sladd för ändamålet eller så vart det i hansenracing katalogen jag såg den.Men annars så är det lätt att tillverka en själv 2st mindre batteriklämmor och en tryck brytare..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang Posted July 30, 2010 Author Report Share Posted July 30, 2010 Sådär. Efter några dagars stugliv med familjen, så hade jag äntligen lite tid att testa kompressionen. Jag var ut och körde en sväng för att få motorn varm. Sen skruvade jag bort alla tändstiften, bröt strömmen till tändspolen, och låste förg i öppet läge.Nedan följer en redovisning av resultaten.Cylinder nummer 1 2 3 4 5 6 7 8Tryck 10 10,5 10 9,5 9 8,5 8,5 8 [bar]Med olja i cylindern 10,5 11 10,5 10 10 9,5 9,5 9,5 [bar]Det såg ju inte så vidare ut, iallafall på "B" banken (cylinder 5-. Kommentarer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang Posted July 30, 2010 Author Report Share Posted July 30, 2010 Tilläg till ovan. Såhär beter sig maskinen och låter. Det smäller lite lätt i båda rören titt som tätt.http://www.youtube.com/watch?v=WXKlcV1988gJag har bytt tändstift, kablar samt fördelarlock. Det sitter en ignitor monterad in i fördelaren.Tändningen är inställd till 8 grader.Någon som har en idé vad som kan vara orsaken?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cabbe70 Posted August 11, 2010 Report Share Posted August 11, 2010 Med ledning av dina kompressions prov så tyder det på utslitna kolvringar. Du har ju högre värde med olja i cylindrarna./Dan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang Posted August 23, 2010 Author Report Share Posted August 23, 2010 Med ledning av dina kompressions prov så tyder det på utslitna kolvringar. Du har ju högre värde med olja i cylindrarna.Jo, men värdena är ändå rätt skapliga. Problemet med den ojämna gången låg i förgasaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schröder Posted August 23, 2010 Report Share Posted August 23, 2010 Hade skapliga värden jag också men inte bra när jag testade kompet i min rova ifjol, rev motorn i vintras och vad hittade jag... Kolv sprickor på alla åtta: http://www.garaget.org/?car=178479ℑ=1700979Rejäla vändkanter: http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Schroder&cat=96576ℑ=829203Riven motor: http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=Schroder&cat=96576ℑ=829211MVH Schröder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang Posted August 24, 2010 Author Report Share Posted August 24, 2010 Oj jävlar vilka sprickor!! Vad kan vara orsaken till dom? Dåliga ringar eller ventiler kanske? Det brukar ju vara en orsak till spruckna kolvar.Tror inte min tid och budget räcker för att plocka isär och gå igenom motorn i vinter. Men den går rätt skapligt nu så jag får väl leva med det en sommar till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schröder Posted August 24, 2010 Report Share Posted August 24, 2010 Jo dom sprickorna var inte att leka med! Gick till och med en flisa ur en av kolvarna när jag lyftade ur dom...Troligen är det en blandning av fel som gjort att kolvarna såg sådana ut : Grova vändkanter både uppe och nere i cylindrarna, åldern hade tagit ut sin rätt på materialet i kolvarna m.m...Kan säga att man rev motorn just i rättan tid MVH Schröder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.