Jump to content

kylarbyte?


Kicki I

Recommended Posts

Har en Mustang -66 med 289 som alltid går varm (kokar) när jag hamnar i bilköer. Jag har en termostat som fungerar bra och öppnar när den ska så övrig körning är aldrig några problem. Kylaren köptes ny ny -05 innan jag köpte bilen. Min fråga nu är hur jag kan se om det är en tvårader eller treraderskylare jag har?? Har förstått att tvåraders är original på bilen och att en tre raders skulle kyla bättre, är det rätt? Hade även en tanke på att sätta en elfläkt framför kylaren för att blåsa in luft men det blev jag avrådd från flera håll, skulle tydligen inte fungera. Tacksam för åsikter, tips och råd.

Link to comment
Share on other sites

Kicki,

Det måste nog vare ett annat fel än kylaren (om den är ny).

Har du fan shroud? Har du rätt spacer mellan fläkten och vattenpumpen så

att avstådet mellan fläkten och kylaren är korrekt. Ar vattenpumpen av den gamla typen

eller renoverad med fläkttyp skovel? Kanske det är kalkavlagringar i blocket.

Har motorn blivit överborrad mer än 030.

Som sagt massor men det första jag skulle göra är att skaffa en fan shroud.

Min 65:a Shelby med 289HP borrad 030 och tvåraderskylare (original) kokar

inte här i Texas hettan, ca 40 grader just nu.

Lycka till,

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Tack! Ska följa ditt råd och införskaffa en fan shroud. Vet inte om jag har rätt spacer, tycker att det är stort avstånd mellan fläkt och kylare men vet inte hur långt det ska vara. Får väl avhålla mig från cruising till dess jag fått ordning på kylningen. // Kicki

Link to comment
Share on other sites

Öppna kylar locket och titta ner, på en tre raders är där tre rader med hål längs med kylaren och den är således tjockare än en två raders och rymmer mera kylarvätska.

Jag köpte en av Rolands Mustangparts, men den läckte tyvärr. Finns där någon bra i Sthlm som kan reparera den?

Jag la ner några timmar på att fixa till alla luft celler, fungerade mycket bra med en morakniv, försiktigt!

celler.jpg[/attachment:i8wk4jgw]

Jag jagar också en termostat till 351cleveland som inte verkar finnas lätt tillgänglig. Köpte termostat på Hansen, men den är fel utförande har jag förstått efter att ha läst i en annan tråd härinne.

Har slängt ut frågan tidigare, men ej fått svar ännu... Kan man täppa till det returhål under termostaten som går tillbaks till vatten pumpen och då annvända den lätt tillgängliga termostaten som "alla" säljer?

/Lemmy

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en av Rolands Mustangparts, men den läckte tyvärr. Finns där någon bra i Sthlm som kan reparera den?

/Lemmy

Hej!

Hör med dom här:

http://www.vkvab.se/

Tack för tipset... har pratat med dom och dom byter endast ut hela kyl-lamell paketet, blir för dyrt tyvärr.

Minns att det förr fanns dom som kunde löda en läckande cell.

Link to comment
Share on other sites

Öppna kylar locket och titta ner, på en tre raders är där tre rader med hål längs med kylaren och den är således tjockare än en två raders och rymmer mera kylarvätska.

Jag köpte en av Rolands Mustangparts, men den läckte tyvärr. Finns där någon bra i Sthlm som kan reparera den?

Jag la ner några timmar på att fixa till alla luft celler, fungerade mycket bra med en morakniv, försiktigt!

celler.jpg[/attachment:gfz0lau9]

Jag jagar också en termostat till 351cleveland som inte verkar finnas lätt tillgänglig. Köpte termostat på Hansen, men den är fel utförande har jag förstått efter att ha läst i en annan tråd härinne.

Har slängt ut frågan tidigare, men ej fått svar ännu... Kan man täppa till det returhål under termostaten som går tillbaks till vatten pumpen och då annvända den lätt tillgängliga termostaten som "alla" säljer?

/Lemmy

Lemmy, jag är ganska säker på att det är denna termostat: http://www.summitracing.com/parts/BRA-333-180/

Hade för mig att jag läst att den speciella 351c termostaten var Mr Gasket, men denna ser ut att vara lika.

mvh Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat på den oxå, skall fråga Summit om det är rätt termostat som stänger nedåt då den öppnar uppe. Syns inte på bild. Vad jag förstår så går det bypass hål endast tillbaks till v-pumpen? Om man kollar på Weiands v-pump så har dom ej det hålet, så frågan är om man kan täppa till det redan under termostaten för å slippa allt trassel. Åker till Hansen imorgon och frågar varför dom säljer fel termostat, fan höll på att förstöra motorn pga det.

/Lemmy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...