Kicki I July 30, 2010 Report July 30, 2010 Har en Mustang -66 med 289 som alltid går varm (kokar) när jag hamnar i bilköer. Jag har en termostat som fungerar bra och öppnar när den ska så övrig körning är aldrig några problem. Kylaren köptes ny ny -05 innan jag köpte bilen. Min fråga nu är hur jag kan se om det är en tvårader eller treraderskylare jag har?? Har förstått att tvåraders är original på bilen och att en tre raders skulle kyla bättre, är det rätt? Hade även en tanke på att sätta en elfläkt framför kylaren för att blåsa in luft men det blev jag avrådd från flera håll, skulle tydligen inte fungera. Tacksam för åsikter, tips och råd. Citera
bosewallius July 30, 2010 Report July 30, 2010 Kicki,Det måste nog vare ett annat fel än kylaren (om den är ny).Har du fan shroud? Har du rätt spacer mellan fläkten och vattenpumpen såatt avstådet mellan fläkten och kylaren är korrekt. Ar vattenpumpen av den gamla typen eller renoverad med fläkttyp skovel? Kanske det är kalkavlagringar i blocket.Har motorn blivit överborrad mer än 030.Som sagt massor men det första jag skulle göra är att skaffa en fan shroud.Min 65:a Shelby med 289HP borrad 030 och tvåraderskylare (original) kokarinte här i Texas hettan, ca 40 grader just nu.Lycka till,Mvh Bosse Citera
Kicki I July 31, 2010 Author Report July 31, 2010 Tack! Ska följa ditt råd och införskaffa en fan shroud. Vet inte om jag har rätt spacer, tycker att det är stort avstånd mellan fläkt och kylare men vet inte hur långt det ska vara. Får väl avhålla mig från cruising till dess jag fått ordning på kylningen. // Kicki Citera
Lars Brisman July 31, 2010 Report July 31, 2010 Åter till Kickis fråga:Hur ser man skillnad på en 2- och en 3-raders kylare?/Lasse Citera
Lemmy August 1, 2010 Report August 1, 2010 Öppna kylar locket och titta ner, på en tre raders är där tre rader med hål längs med kylaren och den är således tjockare än en två raders och rymmer mera kylarvätska.Jag köpte en av Rolands Mustangparts, men den läckte tyvärr. Finns där någon bra i Sthlm som kan reparera den?Jag la ner några timmar på att fixa till alla luft celler, fungerade mycket bra med en morakniv, försiktigt!celler.jpg[/attachment:i8wk4jgw]Jag jagar också en termostat till 351cleveland som inte verkar finnas lätt tillgänglig. Köpte termostat på Hansen, men den är fel utförande har jag förstått efter att ha läst i en annan tråd härinne.Har slängt ut frågan tidigare, men ej fått svar ännu... Kan man täppa till det returhål under termostaten som går tillbaks till vatten pumpen och då annvända den lätt tillgängliga termostaten som "alla" säljer?/Lemmy Citera
Bobbe cmc 2103 August 1, 2010 Report August 1, 2010 Jag köpte en av Rolands Mustangparts, men den läckte tyvärr. Finns där någon bra i Sthlm som kan reparera den?/LemmyHej!Hör med dom här:http://www.vkvab.se/ Citera
Lemmy August 1, 2010 Report August 1, 2010 Jag köpte en av Rolands Mustangparts, men den läckte tyvärr. Finns där någon bra i Sthlm som kan reparera den?/LemmyHej!Hör med dom här:http://www.vkvab.se/Tack för tipset... har pratat med dom och dom byter endast ut hela kyl-lamell paketet, blir för dyrt tyvärr.Minns att det förr fanns dom som kunde löda en läckande cell. Citera
Tommyax August 1, 2010 Report August 1, 2010 Öppna kylar locket och titta ner, på en tre raders är där tre rader med hål längs med kylaren och den är således tjockare än en två raders och rymmer mera kylarvätska.Jag köpte en av Rolands Mustangparts, men den läckte tyvärr. Finns där någon bra i Sthlm som kan reparera den?Jag la ner några timmar på att fixa till alla luft celler, fungerade mycket bra med en morakniv, försiktigt!celler.jpg[/attachment:gfz0lau9]Jag jagar också en termostat till 351cleveland som inte verkar finnas lätt tillgänglig. Köpte termostat på Hansen, men den är fel utförande har jag förstått efter att ha läst i en annan tråd härinne.Har slängt ut frågan tidigare, men ej fått svar ännu... Kan man täppa till det returhål under termostaten som går tillbaks till vatten pumpen och då annvända den lätt tillgängliga termostaten som "alla" säljer?/LemmyLemmy, jag är ganska säker på att det är denna termostat: http://www.summitracing.com/parts/BRA-333-180/ Hade för mig att jag läst att den speciella 351c termostaten var Mr Gasket, men denna ser ut att vara lika.mvh Tommy. Citera
Lemmy August 1, 2010 Report August 1, 2010 Jag har kollat på den oxå, skall fråga Summit om det är rätt termostat som stänger nedåt då den öppnar uppe. Syns inte på bild. Vad jag förstår så går det bypass hål endast tillbaks till v-pumpen? Om man kollar på Weiands v-pump så har dom ej det hålet, så frågan är om man kan täppa till det redan under termostaten för å slippa allt trassel. Åker till Hansen imorgon och frågar varför dom säljer fel termostat, fan höll på att förstöra motorn pga det./Lemmy Citera
Recommended Posts