Jump to content

strängar av gummiaktig svart massa

hundra

Recommended Posts

Hej i det inte alltför stadiga sommarvädret!

Har en nyanskaffad mustang 1965 där fönstrena trilskades lite, så jag rev bort dörrsidorna och quarterpanelerna (det är en cab) och den delen löste sig smidigt.

Noterade dock att där satt strimmor/strängar av en gummiaktig svart massa på lite olika ställen - strängarna är lite svampiga i sin beskaffenhet - när man trycker på dem så flexar de. Strängarna är ungefär 3-4mm breda och kanske lika höga. Känns som att det är ditsatt för att förhindra vibrationer/slitage på det som ligger mellan massan? Det sitter exempelvis precis mellan den löstagbara dörrsidan och själva insidan av dörren..

Vad kallas massan och var köper man den? Jag antar att det finns där av en anledning?

Mvh

Martin

Hej!

Tack för svaret!

Det är helt klart något liknande, men det känns som att det är utlagt från en tub; kan kanske vara http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Karosserikitt/ (motsvarande)?

Oavsett, är detta något man bör ha för att undvika slitage eller dylikt? Fyller det någon praktisk funktion? Eller är det någon glad människa som tyckte att det var festligt med lite gummigojs i dörren?

Mvh

M

just det ja, typ vaxat papper. Att jag skrev plast beror på att min Fairlane 64 har det innanför dörrsidorna, men det var kanske bytt ngn gång...fast jag är ju andra ägaren och köpte 1979... :? men vaxat papper var det på min fastback.