hundra Posted August 3, 2010 Report Share Posted August 3, 2010 Hej i det inte alltför stadiga sommarvädret!Har en nyanskaffad mustang 1965 där fönstrena trilskades lite, så jag rev bort dörrsidorna och quarterpanelerna (det är en cab) och den delen löste sig smidigt.Noterade dock att där satt strimmor/strängar av en gummiaktig svart massa på lite olika ställen - strängarna är lite svampiga i sin beskaffenhet - när man trycker på dem så flexar de. Strängarna är ungefär 3-4mm breda och kanske lika höga. Känns som att det är ditsatt för att förhindra vibrationer/slitage på det som ligger mellan massan? Det sitter exempelvis precis mellan den löstagbara dörrsidan och själva insidan av dörren.. Vad kallas massan och var köper man den? Jag antar att det finns där av en anledning? MvhMartin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobbe cmc 2103 Posted August 3, 2010 Report Share Posted August 3, 2010 Noterade dock att där satt strimmor/strängar av en gummiaktig svart massa på lite olika ställen Det där brukar jag få bakom bilen....... Nåja,kan det vara nåt sånt här?:http://www.dafa.se/produkter/fogprodukt ... endocument Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hundra Posted August 3, 2010 Author Report Share Posted August 3, 2010 Hej!Tack för svaret!Det är helt klart något liknande, men det känns som att det är utlagt från en tub; kan kanske vara http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Karosserikitt/ (motsvarande)? Oavsett, är detta något man bör ha för att undvika slitage eller dylikt? Fyller det någon praktisk funktion? Eller är det någon glad människa som tyckte att det var festligt med lite gummigojs i dörren? MvhM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan53 Posted August 3, 2010 Report Share Posted August 3, 2010 Hej. Du har troligen en tunn plast bakom dörrpanelen jag undrar om inte den svarta massan var till för att hålla plasten på plats. Jag kleta då dit plasten igen på min 65a. Utan o veta vad massan va till för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 Posted August 4, 2010 Report Share Posted August 4, 2010 Guckan sitter kletad för att plasten ska fästa. Plasten sitter där för att inte dörrsidan ska bli fuktig av regn- eller tvättvatten, och då bli buktig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted August 4, 2010 Report Share Posted August 4, 2010 Original var det någon sort av impregnerat papper som var väldigt lättatt ha sönder när man försökte ta bort det.Bosse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 Posted August 5, 2010 Report Share Posted August 5, 2010 just det ja, typ vaxat papper. Att jag skrev plast beror på att min Fairlane 64 har det innanför dörrsidorna, men det var kanske bytt ngn gång...fast jag är ju andra ägaren och köpte 1979... men vaxat papper var det på min fastback. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts