JOBER August 21, 2010 Report August 21, 2010 Vad är det för fel på dom här bilarna?Nu har även min börjat att hoppa och rycka och gå som allt annat än en bil. Händelseförlopp enligt nedan:Väderleksrapport vid körtillfället: snustorrtStartar bilen (Wrooom), går ner och lägger sig på 750 rpm, stabilt.Lägger i R (automat), varvräknaren bottnar och den dödar sig själv.Procedur upprepas 4 ggr till innan vi äntligen kommer ut ur garaget.Lägger i D, varvet svajar till och stannar nästan.Drar iväg, och det känns som om någon kör banantricket (Snuten i hollywood)Känns som om bilen stänger av sig själv i någon hundradels sekund (puffar?) , dock inga misständningar vad jag kan känna.1100 varv, rycker som bara den, 2500 varv, samma visa. Detta håller vi på med i 20 minuter.Jag tröttnar och styr tillbaka till garaget, saktar in framför porten, stendör, startar, stendör.När jag slutligen kommit in i garaget, lagt i P läge, så svajar varvet mellan 900 rpm och 450 våldsamt,innan jag gör slut på lidandet och slår av tändningen.Detta hände från ena dagen till den andra.Jag har gjort rent MAF ( som förövrigt ser helt ny ut, jag har sprayat tändkablar, fördelare, rotor)Just nu hatar jag Mustang.Någon som har en idè?Bästa Hälsningar/ Johan Citera
macattac August 21, 2010 Report August 21, 2010 Ta bort minuspolen i tio minuter. Låt sedan bilen gå varm. När den blivit varm låt den stå 10-15min på tomgång. Detta för att ECU ska nollställas och nå "equlibrium" på tomgång. Jag hade samma problem på min eclipse. Återkom när du provat Citera
1096 August 21, 2010 Report August 21, 2010 94 GT - alltså V8 5.0.... riktig motor... Jag hade börjat med följande...# Kolla IAC - tomgångsmotorn, dessa sotar igen med tiden och då funkar inte tomgångskontrollen.# Titta i fördelarlocket, är det aluminiummpoler i locket så blir det oxid på dessa och ganska mycket ibland. Hade problem med detta på min egen 5.0 och gick mycket renare efteråt.# Är tändspolen ok? Missar motorn även obelastad - neutral och varv på motorn.# Och det klassiska - TFI Modulen i fördelaren, dessa kan får för sig ett o annat.Sen allt annat, vacuumläckor och sånt.Men som du skriver, från en dag till en annan... då är det ju säkert nåt som gett upp mer än en inställning eller lite skit.Det här är ju gamla beprövade motorer, hittar sällan på nåt eget fuffens utan bara går.Mvh, Citera
JOBER August 25, 2010 Author Report August 25, 2010 Felsökningen fortsätter, ny har jag bytt centrumkabeln från tändspolen, rotor och fördelarlock ( rotorspetsen och dom 8 polerna i locket så ruskiga ut)Nu kväver den inte sig själv när man lägger lådan på drive eller rear, så det var ju positivt. Men det kvarstår ryck även på tomgång. Jag provade vid olikavarvtal, jämn gas vid 1400 varv (puffar till och tappar 300 varv under någon mikrosekund) testar att lägga nålen vid 1800 varv (samma sak händer).Sticker ut och kör, går näst intill perfekt (det var ju roligt), men någonstans mellan 1400 varv och 2000 så knycker den till någon hundradel.När jag sen saktar ner och skall stanna vid en korsning, så faller motorvarvet igen (den dör dock inte men gör en dipp) Nästa steg är tändkabelbyte och tändstift, som redan ligger på hyllan. Jag tycker att det är riktigt svårt att avgöra om detta är bränslebetingat eller mikroskopiska tändningsmissar. Citera
87gt50 August 26, 2010 Report August 26, 2010 Läs Johns svar ovan, han har täckt in de mest troliga orsakerna. Dessutom, bränslefilterbytedags kanske?/Jocke Citera
JOBER August 26, 2010 Author Report August 26, 2010 Det skall jag definitivt göra, jag är jätteglad för alla tips =)Är det svårt att byta filtret själv, det sitter ju bra placerat framför bensintanken, men hur minskar jag bränsletrycket?Sen en annan sak, måste jag ta bort halva motorn för att komma åt att byta tändstiften på passagerarsidan, sitter ju superdumt.Mvh/ JB Citera
JOBER August 26, 2010 Author Report August 26, 2010 Har påbörjat kabelbyte och tändstift. Har skruvat ur samtligt tändstift på förarsidan, 5,6,7 såg normalslitna ut, dock blev jag lite orolig när jagplockar ur 8:an, helt nersölat med olja.Mvh/ JB Citera
1096 August 26, 2010 Report August 26, 2010 Beträffande koll av tändmissar och dylikt så ta en strobelampa som du kollar tändningen med.... testa sen på varje tändkabel på varvtalen och se om lampan "slocknar" någon stans när det börjar "missa". Kolla även på centrumtändkabeln till tändspolen om det dippar nåt där. På så vis ser du direkt om det är bränsle eller tändning som svajar, kan ju givetvis vara både och. Som jag tidigare skrivit så kan det det hända en hel del grejer i fördelarna på de här bilarna också... Olja runt stiften brukar inte vara ovanligt. Kolla så ventilkåpan är dragen ordentligt, de här motorerna har eller ska ha en ventilkåpspackning i stål med ingjuten gummitätning på båda sidor så dra åt till det blir stumt.Bränsletrycket dumpar du på så vis att du letar upp nipplen för att ansluta en tryckmätare, ser ut som en vanlig ventil till ett bildäck - någonstans ikring eller i anslutningen till fuelrailen på motorn. Sitter ofta en plasthatt över, tryck in centrumpiggen på samma sätt som du luftar ett däck så sänker du trycket. Men håll nåt över, brukar bli rätt blöt annars.Var finns bilen geografiskt?Mvh, Citera
JOBER August 26, 2010 Author Report August 26, 2010 Vilken kunskap =) Imponerad.Nu har jag bytt tändkablar och stift på förarsidan, nu återstår passagerarsidan ( som inte ser helt lätt ut)Sen tänkte jag göra en uppstart igen så får vi se om mystiken fortsätter.Jag skall absolut kolla ventilkåpan så att den sitter som den skall.Bilen finns i Fresta, mellan Upplands Väsby och Vallentuna 2,5 mil norr om Stockholm.Mvh/ JB Citera
87gt50 August 27, 2010 Report August 27, 2010 Är det svårt att byta filtret själv, det sitter ju bra placerat framför bensintanken, men hur minskar jag bränsletrycket?Mvh/ JBDet räcker inte med att du minskar trycket i slangarna. Du behöver sen ett speciellt verktyg för att kunna separera kopplingarna. Det är en hylsa, samma som man använder till A/C-kopplingarna som man för in och frigör låsfjädern med. Bifogar en bild på hur mina ser ut, men det finns i ett par olika utföranden. Tror att tex din lokala Autoexperten kan ordna fram dessa till dig, och de är inte så dyra. Bra att ha i verktygslådan helt enkelt Citera
1096 August 27, 2010 Report August 27, 2010 De där verktygen är ovärderliga när man jobbar med bränsle och ac kopplingarna.Men "87gt50" - är det samma anslutningar vid bränslefiltret eller har han de som vi har på våra Foxar? Där är ju en liten plastklyka att snäppa väck och jag har fått för mig att en pincett eller smal spetstång funkar bäst för mig. Finns nåt verktyg avsett för detta också. Bifogar en bild på hur mitt filter ser ut iaf... bränslefilter Fox.JPG[/attachment:34tu8wkt]Mvh, Citera
JOBER August 29, 2010 Author Report August 29, 2010 Följande är bytt och installerat:RotorFördelarlockNya tändstiftNya tändkablarTror ni att det blev någon förbättring, nääää, såklart inte. Bilen går bra på tomgång och när du ligger på flytgas runt 1200 varv, så fort du skall ladda på så börjar den hacka.Så nu är det väl bara tändspole och kondensator kvar på tändningssidan. Bränslefiltret ger jag mig nog inte på själv, tänkte lämna den till Grufman, om jag inteblir stående såklart. Förbannad skrothög!!!!! Citera
87gt50 August 30, 2010 Report August 30, 2010 De där verktygen är ovärderliga när man jobbar med bränsle och ac kopplingarna.Men "87gt50" - är det samma anslutningar vid bränslefiltret eller har han de som vi har på våra Foxar? Där är ju en liten plastklyka att snäppa väck och jag har fått för mig att en pincett eller smal spetstång funkar bäst för mig. Finns nåt verktyg avsett för detta också. Bifogar en bild på hur mitt filter ser ut iaf... bränslefilter Fox.JPG[/attachment:2sjjatez]Mvh,Sant där! Det är typ skitlänge sedan jag hade tanken nere, men det stämmer nog att han har samma som vi...Sorry att jag gav felaktiga uppgifter!mvhJocke Citera
JOBER September 3, 2010 Author Report September 3, 2010 Spännande det här, nu smårycker den och tvekar i c.a 10 minuter efter start, men när den väl blivit varm går den som den hade fått 100 hästar till?!Idag har jag bytt tändspole, men har ej startat upp den. På Söndag får vi se om jag har lyckats få bort galopperandet.Det som tynger mig lite är att alla stift såg bra ut, förutom 8:ans som var helt neroljat, som tyder på dålig kompression, paj kolv eller rutten ventiltätning. Citera
JOBER September 6, 2010 Author Report September 6, 2010 Uppstart, samma fenomen, tvekar och strular i 10 minuter, sen är det som om någon sprutar in jetbränsle i maskinen och vi lågflyger när den blivit varm. Jag är dock oerhört tacksam för att min mustang är på marken och inte i luften, det hade varit alldeles för nervöst med dom här symptomen i en flygmaskinpå 10.000 meter höjd.Följande är bytt:Fördelare, rotor, tändkablar, tändstift och tändspole (allt från Hansenracing, har jag kondensator?)Resultat:Det rycker mindre och den går som en raket när den blivit varmBilen är nyservad hos Grufman med bl a nytt luftfilter och nya oljor.Nu skall den in på verkstad för felsökning, kompprov och byte av bränslefilter. Jag håller på att bli galen på det här. Mvh/ JB Citera
Fastninja September 7, 2010 Report September 7, 2010 Jag hade prövat med en annan MAF om du har möjlighet till det oavsett om den ser bra ut eller ej. Dom symptomen du har skulle mycket väl kunna vara att den är kass. Citera
Peter /Cobra September 7, 2010 Report September 7, 2010 Om ett stift är kladdigt så missar det väl Kanske tills han blir varm. Hade det fenomenet på en gammal bmw. Citera
Stene September 26, 2010 Report September 26, 2010 Hur gick det?Har själv haft stora bekymmer med min 5.0:a i min -67:a. Min började dock bete sig betydligt bättre av en ny MAF, men helt nöjd är jag inte. Blir ofta ryckigt vid smygkörning på låga varv, eller när man motorbromsar på låga varv och låga växlar (manuell) Är det något man får leva med på dom här motorerna? Citera
1096 September 27, 2010 Report September 27, 2010 Är det något man får leva med på dom här motorerna?Bör det normalt inte vara. En relativt standard 5.0 med snäll eller original kam ska man kunna åka nästan ända ner till tomgång... Men det är som vanligt viktigt att allt är rätt justerat vad gäller spjällets läge och tps, som jag jag tidigare tjatat om - sorry om detta Men jag har själv en ryckande 5.0 men jag vill påstå att med min kam så blir det inte bättre, stora ventiler och bra flöde i topparna gör ju inte heller tomgången bättre.Rycker det rent generellt så brukar det ju i de flesta fall bero på för lite bränsle och eller för mycket tändning - så kolla en gång till att det verkligen är rätt tändförställning. Ställ tomgångsvarvet med fast tändning på 10grader (spout out) och utan tomgångmotorn inkopplad till det varv ni ska ha minus ca 120 rpm. Här ska nu motorn hålla sig vid liv själv iaf när den är varm.Om inte bör man justera div saker...Men tomgången kanske redan är fin? Citera
JOBER September 30, 2010 Author Report September 30, 2010 Nu så=)Tack alla för mycket värdefulla tips och råd, och ja många gissade rätt, MAF var kass!!!!!Grufman fann på råd och bytte denna, eftersom jag inte har kunnat köra på vääldigt länge så firade jag med att även sätta på en sänksats från eibach, lagom lågt. Mycket nöjd Mustangägare just nu.Bästa Hälsningar/ Johan Citera
freddan302 October 2, 2010 Report October 2, 2010 Skönt att du fick till det! Vad blev det för Eibach fjädrar då? Citera
turbopalmen October 10, 2010 Report October 10, 2010 ni andra som har problem med ryckningar vid lätt gas vid landsvägs körning....jag hade detta på min 96:a försvann när jag drog ur och pluggade vacum slangen till egrventilen (varnings lampa kommer tändas). Verkade som att när den öppnade så gick motorn snålt i och med mer luft(avgaser) från egren och då ryckte den. Citera
Peter /Cobra October 10, 2010 Report October 10, 2010 EGRen borde inte påverka just blandningsförhållandet.http://sv.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.