Jump to content

Recommended Posts

vid kall motor så startar den klockrent, men när den är varm så går det segt.

Den orkar knappt dra runt motorn, men den startar alltid till slut.

Har hört att startmotorerna kan bli för varma av strålningsvärmen från

avgasröret och knappt orka dra runt motorn. Kan det vara så i mitt fall ?

(-65 289 C-kod)

/Peter

Värmen gör så saker kan bli lite större. Dräav kan det ge en sämre kontakt förmåga. Så äär inte fallet jämt. Men alldrig fel att försäkra sig att det är rätt. Jag utgår jämt att felet beror på det enklaste felet. På det har jag sluppit en massa dyra utgifter. Därför vill jag ge andra denna lärdom.

Berra

Jag hade kopplat in en voltmeter på matningsspänningen till startmotorn och jämfört spänningen vid kall respektive varm start. Är det ungefär samma är förmodligen startmotorn boven.

Att motorn vid en varmstart går trögare beror på att den är tätare.

Hade liknande problem med min startmotor för några år sen, efter lite googlande kunde jag få bukt med problemet..

Inuti startmotorn finns ett kontaktbleck som påverkas av att startmotordrevet slungas ut, en krets sluts och motorn börjar snurra. Om det är, som i mitt fall visade det sej, dålig kontakt UNDER detta bleck, så får du symptomet att motorn går riktigt trögt när den är varm.

Boten är helt enkelt att plocka isär startmotorn så du får loss detta bleck, räcker nog med att plocka av den lilla plåtkåpan för att komma åt, blecket satt med två små skruvar om jag inte minns fel, göra rent under och se till att det blir RIKTIGT bra kontakt. Det är höga strömmar som ska passera här, i mitt fall var kontaktytan ca 1 mm2, men totalt är det ca 2 cm2 som ska ha kontakt. Du kan behöva ta lite smärgelduk eller liknande för att få fram en ren fin kontaktyta, men det är värt trubblet, har inte haft ett enda problem sen jag gjorde detta. Har lite sprängskisser på dessa motorer om det kan vara av intresse att se..

För min del var det mest det genanta i att bli stående på macken efter en tankning som fick mej att fördjupa mej i dessa motorer, testade allt, bytte kol, drev, provade olika shimsningar för ankaret, kopplade in en bil till som starthjälp (även fast det var en Ford så hjälpte det inte), grövre strömkablar, både matning & jord, andra jordpunkter, ja allt möjligt..

Testade just det där med att kolla spänningen vid startögonblicket, den sjönk men inte så mycket att det skulle motivera att man skulle behöva bli hånad för att inte bilen startade av sina kamrater som åkte andra, tristare amerikanska bilar typ GM & Mopar.. ;)

Hoppas du får ordning på din startmotor, för när dom väl funkar som dom ska så är det ordentligt med krut i dessa, räcker gott och väl till för de flesta trimningsgrader och motorstorlekar.. Nu ska man ju iofs komma ihåg att jag bara har en milt trimmad 351C, men det blev en sån skillnad efter ingreppet att jag inte kunde tro det var samma bil längre, mycket piggare både som kall och framför allt varm (startmotorn alltså)..

Givetvis är ovanstående tips att kolla spännig, kablar och liknande en mer eller mindre självklar sak, men eftersom andra redan snott dom tipsen så fick jag ju komma med egna, mer invecklade! :)

Lycka till, och behöver du mer tips så är det bara att skriva en rad eller två på detta utomordentliga forum!

Mvh Herman

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...