xstang Posted September 29, 2010 Report Share Posted September 29, 2010 Är inte den första som funderar på att sätta 351W toppar på en 289a och säkert inte den sista heller. För nån tid sen fick jag av en slump tag på ett par 351W toppar (D0OE-C) halvgratis.Jag hade tänkt fixa iordning dessa och sätta på min 68 289a (enligt boken "How to build a max performance ford v8 on a budget"). Jag antar boken är bekant för många här på forumet Men.... efter lite surfande på nätet har jag börjat tvivla på ifall det är lönsamt. Det kostar ju en hel del att fixa dom. Avgaskanalerna behöver öppnas en del. det skall vara nya ventiler, säten,styrningar, tätningar(inte paraplytätningar), skruvade lyftartappar, grövre pinnskruvar till lockmonteringen, mm. Blocken skall planas, kanalerna skall flödesmätas efter portningen för att säkerställaatt alla är lika.Sen kommer även kompressionen att aningen lida eftersom förbränningsrummet blir större (53,5cc => 60cc)....Min filosofi är lite av den typen, att då man en gång gör nånting, så skall man göra det bra.Nån som gjort allt detta och vet vad slutsumman kan tänkas bli? Är det överhuvudtaget vettigt som "budget" bygge? Övriga åsikter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted September 29, 2010 Report Share Posted September 29, 2010 Tja vad ska man säga utan trampa folk på tårna???"Snålheten bedrar visheten" Det går utmärkt att renovera men som du anar så kan det bli dyrt om man har otur.Topparna är inte speciellt bra även om man med små medel kan putsa och fila upp dom till hyfsat bra resultat."Been there, done that!"Ett par 289 toppar är som du säger bättre!Med dagens låga dollarkurs så är ett par nya kompletta riktigt billiga Finns ju 58cc tex Ford GT40. (tog bara ett i högen på Summit racing)http://www.summitracing.com/parts/FMS-M-6049-X307/Nytt är nytt så är det bara.Ett par begagnade är mycket jobb och i slutänden kan de vara spruckna.Ett par begagnade vill man ju absolut plana och allt annat som du räknar upp.Har man tur kan man nog komma under 5000kr ?!?!?Med ett par nya har man inga funderingar plus att man kan köra 95 oktan blyfritt utan kladda med tillsatser.Framför allt blir det roligare att köra och lite lättare! Men är inte målet mer effekt utan bara ta dig fram mellan punkt A-B så är ju renovering klart bäst Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted September 29, 2010 Report Share Posted September 29, 2010 Håll kompressionen över 10-1 om du inte planerar att montera kompressor eller turbo i framtiden.Skillnaden mellan 9-1 och 10,5-1 i komp är över 20 hp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang Posted September 30, 2010 Author Report Share Posted September 30, 2010 Tja vad ska man säga utan trampa folk på tårna???"Snålheten bedrar visheten" Jaa'a du, säg som det är. Det blir bäst så, jag menar det är väl så man lär sig? Jag tror inte att 5000kr skulle räcka, eftersom enbart delarna skulle kosta ~$450 (=3000kr). Arbetskostnaderna till, så är man nog uppe i närmare 10000kr.Så, det blir nog till att ställa 351W topparna på hyllan för tillfället. Jag hade tänkt renovera maskin i vinter, men tiden och budgeten sätter nogstopp på den festen. Kanske likasåbra...Men lite motor blir det dock i vinter. Svängningsdämparen + motorgummina skall bytas. Samtidigt tänkte jag, istället för att börja tuna min "motorcraft 2V", hänga på en edelbrock 1404 som ligger på garagehyllan. Ett insug bör inhandlas, undrar om weiand stealth passar?? Sen skall jag installera mina hipo headers som jag kom över via nätet.Resten av vintern går lätt åt att montera bilen då den kommer från måleriet, och att fundera lite över väghållning.Håll kompressionen över 10-1 om du inte planerar att montera kompressor eller turbo i framtiden.Skillnaden mellan 9-1 och 10,5-1 i komp är över 20 hp.Hmm, dom flesta eftermarknadstoppar har 58cc förbränningsrum. Kollade på summits hemsida, och hittade ingen som låg kring 53-54cc. Varför?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted September 30, 2010 Report Share Posted September 30, 2010 Sälj topparna istället...Alltid någon som behöver och de kan väll vara värda sisådär 2000kr som du kan lägga på nytt.Det är nog ventilgeometrin som bestämmer förbränningsrummets storlek.Vill du ha högre ändå så får du byta kolvar.Antingen "flattop" kolvar med bara 2st urtag för ventilerna.http://www.summitracing.com/parts/UEM-KB115-030/Eller "Popup" kolvar som höger kompressionen rejält!http://www.summitracing.com/parts/UEM-KB116-030/Men jag skulle inte göra det...Det börjar kosta pengar!Du gör nog rätt i att inte småpeta i motorn utan gör det ordentligt när du har möjlighet.Eller ta dig en möjlighet med hjälp av banken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang Posted October 2, 2010 Author Report Share Posted October 2, 2010 Beror på om man kallar byta insug, förgasare samt headers, för småpeta eller bara "top up"... Beställde förresten en ny bok, "The stockers bible". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.