Jump to content

Recommended Posts

Hej! Just nu är ju dollarn skitbillig så jag funderar på att beställa lite delar från usa.Någon som har erfarenhet av detta och kan lämna någre tips? Eller det finns någon som brukar handla mustang delar själva så man kan hänga på och dela på frakten?.

Enda gången det är lönsamt att vara fler är om du bara ska ha en pinal för ett par 100-lappar.

Är det ett typ 3-4000kr så handla själv!

Handla från USA är ingen skillnad emot handla från någon annan webbshop i Sverige bara du handlar från etablerade stora firmor.

Räkna med dollarkurs runt 10-11 kr/$som det står nu.

Enda problemet är ju om du får fel delar eller något trasigt..Det går ju inte reklamera då fraktkostnaderna blir för höga

Slitdelar som bromsdelar, tänddelar etc.etc är oftast inte lönsamt att ta från USA.

Inte plåt heller då frakten blir hög och skaderisken stor.

Mitt första tips är att söka här på forumet, det finns flera trådar om detta. Sen kan du titta under kommersiell annonsering, där finns folk som "hjälper" till och ta hem saker i container. Bra för stora och tunga saker.

Själv handlar jag just nu bromsklossar från Mustangsunlimited, det är som att beställa som från vilken nätbutik som helst. Efter beställning kommer en bekräftelse och en fråga, med priser, på önskat fraktsätt. Frågan man ska ställa sig är: blir det billigare ? Nja, tveksamt. När man betalat frakt, tull och moms så är det marginellt men det är ju inga jättepengar som klossarna kostar å andra sidan. Men, dom gånger jag beställt har det gått snabbt och det är i detta fallet anledningen till att jag beställer över nätet.

Kan du bära grejerna själv så ta flyget över med någon medhjälpare å fyll väskorna så har du tjänat in både resa och uppehälle + att du fått semester på köpet.

Hej! Just nu är ju dollarn skitbillig så jag funderar på att beställa lite delar från usa.Någon som har erfarenhet av detta och kan lämna någre tips? Eller det finns någon som brukar handla mustang delar själva så man kan hänga på och dela på frakten?.

Jag har handlat nästan uteslutet från Lethalperformance.com. Bra service och det har aldrig varit några problem för mig.

om du frågar snällt så skall där skickas efter en massa prylar från summit racing nu i höst/vinter,,,,fråga mårten han skall ha en del prylar + en del fantaster till ,,där kan du vara med,,,,

• 4 months later...

Om du vet vad du vill ha kan jag annars försöka få fram ett bra pris till dig (eftermarknadsdelar). Jag håller på att dra igång ett företag som är tanken att hålla låga marginaler....så säg till så ska jag kolla vad jag kan göra.

generellt tips när du köper från usa.

(pris på sak du ska ha i usa. +frakt för att få den hit till swe) i svensk valuta

den summan *1,07 för att få med tullkostnaden. 7% tullkostnad om jag inte minns fel.

hela summan + tullkostnaden * 1,25 för att få med momsen 25% om jag inte minns fel.

så får du ut en peng vad det kommer att kosta när den är i swe. sen så tillkommer transportkostnaden från tullen och hem till dig. och det beror på vad saken väger. men borde gå att få fram pris beroende på vikt, via t.ex posten.

ta den summan och jämför mot svenska leverantörer. en del saker är värda att ta hem via usa, och en del är det bättre att köpa via svenska återförsäljare.. alltid viktigt att tänka på är möjligheten att skicka tillbaka saken om den skulle blivit trasig via transport eller dyligt...

och ja en del delar är billigare men en del blir dyrare... så räkna igenom innan ni köper så ni inte i slutändan får det att bli dyrare.

Tjena ! tullen är 3% Jag har beställt delar fån usa nu och väntar på att dom ska anlända.Räkna fram och tillbaka innan jag besluta mej för att handla enligt mina beräkningar rör det sej om flertalet tusenlappar jag tjänar på det.Om det inte kommer till någon merkostnad som jag glömt hmmm.

Tjena ! tullen är 3% Jag har beställt delar fån usa nu och väntar på att dom ska anlända.Räkna fram och tillbaka innan jag besluta mej för att handla enligt mina beräkningar rör det sej om flertalet tusenlappar jag tjänar på det.Om det inte kommer till någon merkostnad som jag glömt hmmm.

Är det lägre tullavgift på delar? Har själv importerat en GT den var det 10% tullavgift på.