Jump to content

Recommended Posts

Den reser sig dock alldeles för mycket fram.

Jobbade med detta innan bilen ställdes av, har ett antal funderingar angående korrigering av detta, men framvagnen är designad helt åt h****e.

Att korrigera detta, gör att bilen inte längre klassar in som original....så det blir en kompromiss.

Jobbade med detta innan bilen ställdes av, har ett antal funderingar angående korrigering av detta, men framvagnen är designad helt åt h****e.

Att korrigera detta, gör att bilen inte längre klassar in som original....så det blir en kompromiss.

Jag har märkt det min första jänkare o. drömbil,,,,skrämmande konstruktion.

Min bil klev ut ur originalklassen på 70 talet :D

Men man får skynda långsamt..ska börja med bakaxeln o. börja på fjädringen,

Sen får vi se om ungarna får några julklappar. :angel:

Njaa, inte är min original heller, men jag vill ge betraktaren intrycket att bilen är nära original.

Vad det sen är i praktiken är en annan sak. Väghållningen bör vara mer än bra och motoreffekten måste upp ytterligare...

Om inte råoljan tar slut innan det är klart... :crazy:

Så lite tid, så mycket att göra..

• 2 weeks later...

YES !!! :clap::clap::clap:

Besiktade idag blankt papper. :thumbup:

Har pallat upp bilen o. börjat riva bakaxeln.

Blir 3,70 utvxl. fick inte bort klumpen då ena drivaxeln satt lite ska hitta på nåt imorrn.

Har beställt 2 Koni Classic red i fram.

Blir 3,70 utvxl. fick inte bort klumpen då ena drivaxeln satt lite ska hitta på nåt imorrn.

Grattis!

Glidhammare är suveränt till drivaxlar ( och mycket mer ).

Bra val av stötdämpare :thumbup:

Grattis!

Glidhammare är suveränt till drivaxlar ( och mycket mer ).

Bra val av stötdämpare :thumbup:

Det är din förtjänst att det blev dom...Har läst det mesta av dina inlägg o. din kompetens är bara visa respekt för.

O. ett stort tack för att du delar med dig.

Angående drivaxl. funderade jag bara på en lång bult o. 2st. muttrar o. bara pressa ut den.

Men då kanske man trycker sönder nåt. :think:

Är den framhjulsdriven? Världens första? :-- Volvo bla har försökt desperat fösökt att komma i kapp Audi nosedive & noselift vid acc.

Men när det gäller bakhjulsdrivet så bör väl fästet va det största problemet annars har väl du inte trimmat tillräckligt eller? :roll:

Är den framhjulsdriven? Världens första? :-- Volvo bla har försökt desperat fösökt att komma i kapp Audi nosedive & noselift vid acc.

Men när det gäller bakhjulsdrivet så bör väl fästet va det största problemet annars har väl du inte trimmat tillräckligt eller? :roll:

Greppar bra med 365 or ibak. :D

Var på Bilbuttrick´s o. skaffade en glidhammare alla krokar raknade o. gängen som man fäste i försvann.

O. den f_rbannade drivaxeln sitter kvar. :evil:

Någon som har ett uppslag hur man får loss den???

Andra sidan gick hur bra som helst.

Var på Bilbuttrick´s o. skaffade en glidhammare alla krokar raknade o. gängen som man fäste i försvann.

O. den f_rbannade drivaxeln sitter kvar. :evil:

Någon som har ett uppslag hur man får loss den???

Andra sidan gick hur bra som helst.

Den glidhammaren måste ha varit ett aprilskämt :evil:

Jag hade åkt tillbaka till Buttricks blixtfort.

Knep 2: montera en gammal plåtfälg ut och in på de yttersta gängorna och använd som "slaghammare". Var försiktig så att du inte skadar gängorna bara.

Nu har det löst sig, fick låna en riktig glidhammare som man fäste i bultarna.

Ett par riktiga smällar sen for den ut, bokstavligen. :D

Klumpen nere oxå.

Nu till nästa det sitter ett mellanlägg heter säkert nåt, mellan axeln o. fjäder paketet har läst nånstans att dom finns i olika tjocklekar.

Nån som vet vart?

Det som sitter där nu är för tjockt, den är alltså sänkt för mycket.

Det blir en Auburn kondiff o. 3,70 utväxl. :twisted: allt inhandlat.

Funderar på om man inte kan borra upp ett hål i bakaxeln o. sätta i en avtappningsplugg för framtida oljebyten.

Ska man gänga direkt i huset eller finns det nån färdig variant??

• 3 months later...

Nu är jag äntligen o. river i framvagnen f-n vad vintern var kort.:rolleyes:

Alla fall så måste jag ha nya fjädrar dom gamla är helt slut.

Någon som vet hur hårda dom här är.:confused:

Dom gamla är 320mm höga 7varv 16mm tjocka.

Nu är jag äntligen o. river i framvagnen f-n vad vintern var kort.:rolleyes:

Alla fall så måste jag ha nya fjädrar dom gamla är helt slut.

Någon som vet hur hårda dom här är.:confused:

Dom gamla är 320mm höga 7varv 16mm tjocka.

Om vi räknar med att det är 6 aktiva varv och diametern är 130 mm så blir det 5,47 kg/mm eller 312 lbs/in

Om vi räknar med att det är 6 aktiva varv och diametern är 130 mm så blir det 5,47 kg/mm eller 312 lbs/in

Ja det stämmer med 6 aktiva, på slutet var jag tvungen o. stoppa gummikuddar emellan för att slippa genomslag.

Har nu nya Koni classic red fram med, nya motorn samma vikt som gamla.

Hur hårda fjädrar törs man gå på , o ska man ta lite högre?

Det här är inte mitt gebit.:oops:

Ja det stämmer med 6 aktiva, på slutet var jag tvungen o. stoppa gummikuddar emellan för att slippa genomslag.

Har nu nya Koni classic red fram med, nya motorn samma vikt som gamla.

Hur hårda fjädrar törs man gå på , o ska man ta lite högre?

Det här är inte mitt gebit.:oops:

Kommer du att köra med original krängningshämmare kan du ha lite hårdare fjädrar för att på så sätt minska lutningen i kurvorna. Har du en biffigare k-hämmare på t.ex 1" räcker det gott med lite halvhårda fjädrar. Självklart är vikten på framaxeln inblandad också, tyngre bil = hårdare fjäder.

Fjäderhårdheter från 450-620 lbs/in kan nog passa beroende på ovanstående.

Börjar man kapa en fjäder ökar hårdheten beroende på att antalet aktiva varv minskar, ibland kan det vara nödvändigt att justera höjden på bilen med gummimellanlägg ovanpå fjädern för att få rätt höjd i slutändan.

Om man vill ta ett steg utanför boxen finns det fjädrar från diverse andra bilar som med lite modifiering passar utmärkt på mustangen. Ta med en tumstock och kolla hos Bilbuttricks..

Kommer du att köra med original krängningshämmare kan du ha lite hårdare fjädrar för att på så sätt minska lutningen i kurvorna. Har du en biffigare k-hämmare på t.ex 1" räcker det gott med lite halvhårda fjädrar. Självklart är vikten på framaxeln inblandad också, tyngre bil = hårdare fjäder.

Fjäderhårdheter från 450-620 lbs/in kan nog passa beroende på ovanstående.

Börjar man kapa en fjäder ökar hårdheten beroende på att antalet aktiva varv minskar, ibland kan det vara nödvändigt att justera höjden på bilen med gummimellanlägg ovanpå fjädern för att få rätt höjd i slutändan.

Om man vill ta ett steg utanför boxen finns det fjädrar från diverse andra bilar som med lite modifiering passar utmärkt på mustangen. Ta med en tumstock och kolla hos Bilbuttricks..

He,he, läste om nån som kapat Merca fjädrar.:D

Hade tänkt sikta på 500-550 lbs. men visste inte riktigt.

Det blir original krängningshämmare o. sway. så länge, Måste ha nåt att göra nästa vinter med.:cool:

Men bock o. tack så länge.:wave: