Jump to content

Global West - fjädring?


rossander

Recommended Posts

Hej!

Ska byta fjädrar både fram och bak denna vinter. Har kollat på Global West´s produkter och undrar om det är någon som har erfarenhet eller åsikter om dessa fjädrar, eller kan rekommendera bättre fjädrar (gärna på Summit) Blir ingen bankörning utan vill egentligen ha en bil med bra gategenskaper som inte är allt för stötig men ändå tillåter lite bus...

Framfjädrar: http://www.summitracing.com/parts/GLS-S-23/

Bakfjädrar: http://www.summitracing.com/parts/GLS-L-10/

Tacksam för era åsikter!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
OK. Jag läste att framfjädrarna har spring rate på 540 lbs. Räknas detta normalt som hårda fjädrar?

Ska man trassla till det lite så är det inte fjäderns värde som avgör om den är hård eller inte.

Enkelt uttryckt är det relationen mellan fjädern och bilens fjädrade och ofjädrade vikt.

Samma fjäder kan upplevas stenhård i en lätt bil och hur mjuk som helst i en tung bil.

På en 66:a som är en av de lättare mustangerna tror jag att 540 lbs/in passar bra. Original verkar att ha legat runt 300 lbs/in.

Var noga med vilken stötdämpare du väljer, original och billiga eftermarknadsdämpare passar inte ihop med hårdare fjädrar om man är ute efter att få bättre väghållning.

Själv har jag 850 lbs/in och ställbara koni dämpare på min 70:a. Det är nog max vad man ska åka med på gatan ;)

Link to comment
Share on other sites

OK. Jag läste att framfjädrarna har spring rate på 540 lbs. Räknas detta normalt som hårda fjädrar?

Ska man trassla till det lite så är det inte fjäderns värde som avgör om den är hård eller inte.

Enkelt uttryckt är det relationen mellan fjädern och bilens fjädrade och ofjädrade vikt.

Samma fjäder kan upplevas stenhård i en lätt bil och hur mjuk som helst i en tung bil.

På en 66:a som är en av de lättare mustangerna tror jag att 540 lbs/in passar bra. Original verkar att ha legat runt 300 lbs/in.

Var noga med vilken stötdämpare du väljer, original och billiga eftermarknadsdämpare passar inte ihop med hårdare fjädrar om man är ute efter att få bättre väghållning.

Själv har jag 850 lbs/in och ställbara koni dämpare på min 70:a. Det är nog max vad man ska åka med på gatan ;)

Lite nyfiken hur mycket väger din bil?

Du har bergis koll på axeltrycket med, jag håller ff. på o. fixar o donar. :crazy:

Link to comment
Share on other sites

OK. Jag läste att framfjädrarna har spring rate på 540 lbs. Räknas detta normalt som hårda fjädrar?

Ska man trassla till det lite så är det inte fjäderns värde som avgör om den är hård eller inte.

Enkelt uttryckt är det relationen mellan fjädern och bilens fjädrade och ofjädrade vikt.

Samma fjäder kan upplevas stenhård i en lätt bil och hur mjuk som helst i en tung bil.

På en 66:a som är en av de lättare mustangerna tror jag att 540 lbs/in passar bra. Original verkar att ha legat runt 300 lbs/in.

Var noga med vilken stötdämpare du väljer, original och billiga eftermarknadsdämpare passar inte ihop med hårdare fjädrar om man är ute efter att få bättre väghållning.

Själv har jag 850 lbs/in och ställbara koni dämpare på min 70:a. Det är nog max vad man ska åka med på gatan ;)

Lite nyfiken hur mycket väger din bil?

Du har bergis koll på axeltrycket med, jag håller ff. på o. fixar o donar. :crazy:

Jag vägde min bil 2009 och då var vikterna: fram 820 kg, bak 670.

sedan dess har jag flyttat batteriet = 20 kg mer bak/ mindre fram. Monterat panhardstag och k-hämmare bak.

Uppskattningsvis ligger det på 800 fram och drygt 700 bak, 53/47 %

Link to comment
Share on other sites

Tackar för informationen. Tips på lämpliga (läs prisvärda) dämpare mottages tacksamt...

Som så ofta går pris och kvalitet hand i hand, jag har inte träffat på någon 300 kronorsdämpare som duger till annat än original. Kända märken med justeringsmöjligheter är mitt råd. Personligen tycker jag att dämparens funktion är så viktig att jag gärna prioriterar den före andra delar i hjulupphängningen.

Jag skulle kunna tänka mig att bygga en bil till mig själv så här:

Nya originalfjädrar med anpassad höjd fram (läs kapade, då ökar fjäderkonstanten = lite hårdare).

Nya originalfjädrar bak med polybussningar i fjäderhänket.

Nya gummibussningar i undre länkarm, kraftigare gummibussningar till casterstag.

Fjäderbryggan på övre länkarm ska ha poly eller kullager i bussningen.

Nya kraftigare krängningshämmare, med poly överallt.

Röda koni stötdämpare runt om.

Gärna ett panhardstag bak.

Shelbysänkt.

Hjulvinklar: ½º negativ camber, 3 mm toe in, 5º caster, + att vara noga med att bakaxeln är i linje med chassiet.

Anledningen till att bygga med original fjädrar är att bilen ska vara rimligt mjuk och följsam på våra ojämna vägar men när det börjar svänga ska de kraftigare krängningshämmarna minska lutningen.

De justerbara stötdämparna blir i den här setupen väldigt viktiga, finjusteringen av bilens uppförande görs med dem.

Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...