Jump to content

C4 Automat växlar långsamt


Recommended Posts

Jag har en C4 bakom en 302, vid växling mellan 2 ->3 så går växlingen liksom långsamt ? urkoppling av 2:an verkar ok men inkoppling av 3:an tar sån tid att motorn rusar i någon sekund innan 3:an åker i, men går sedan i ok! (utan slir) har justerat banden enligt instruktioner utan förbättring, 0-1-2 går bra, tacksam för tips.

Link to comment
Share on other sites

Tack

Oljan ser helt röd & fin ut

oljenivån är ok enl stickan

har köpt ny packning till tråget men inte öppnat ännu

vore otroligt tacksam för en sprängskiss !

jag har inte meckat automatlåda förut men är ganska händig så det borde inte vara nåt problem, är det nåt speciellt som man ska tänka på när man lossar ventilpaketet? fjädrar eller kulor som sprätter iväg etc..

jag har hört att det är olika storlek på kulor och om man blandar ihop så blir det inget bra! stämmer det ?

tack på förhand

Jonny

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag står med en c-4 låda som inte snurrat på 5-10 år och har förstått att det är lika bra att riva den innan jag sätter den i bilen. Jag har aldrig skruvat i någon automat, men mycket andra prylar både i bilar och annat har jag synat i sina beståndsdelar, och lådan ska tydligen inte vara så kompliserad men var kan man få tag på en bra verkstadshandbok?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Hittat Felet !!!!!

Äntligen har jag hittat felet på min växellåda

den som före mej hade lös filtret för rengörning

glömde helt enkelt att sätta fast en liten fjäder som håller grundtrycket i lådan !

det sitter i kanten av filtret en liten fläns som ska hålla fast en fjäder och en liten ventil som igentligen är reuren av olja tillbaka i tråget

den lilla kolven som är returventil fanns där men ingen fjäder,

det som händer är att oljan rinner för fort tillbaka i tråget och lådan har för lågt styrtryck för ventiler servon mm,,

när jag satt dit en fjäder blev lådan som ny !

en helt annan växling

märktes till och med på tomgång vid växling, växlar i snabbare !

tänk vad en liten fjäder kan göra

/joel

Link to comment
Share on other sites

  • 15 years later...
On 2003-07-27 at 21:28, joel0920 said:

Hittat Felet !!!!!

Äntligen har jag hittat felet på min växellåda

den som före mej hade lös filtret för rengörning

glömde helt enkelt att sätta fast en liten fjäder som håller grundtrycket i lådan !

det sitter i kanten av filtret en liten fläns som ska hålla fast en fjäder och en liten ventil som igentligen är reuren av olja tillbaka i tråget

den lilla kolven som är returventil fanns där men ingen fjäder,

det som händer är att oljan rinner för fort tillbaka i tråget och lådan har för lågt styrtryck för ventiler servon mm,,

när jag satt dit en fjäder blev lådan som ny !

en helt annan växling

märktes till och med på tomgång vid växling, växlar i snabbare !

tänk vad en liten fjäder kan göra

/joel

För de som vill köpa litteratur runt det här, så innebär en sådan fjäder att lådan är en av C4:ans senare modeller, typ 77-80.  Det innebär även att Modelatorn skits in till en låspunkt istället för att gängas.  kan vara bra att veta om man skall köpa prylar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...