Jump to content

Pallbockar..


cablejack

Recommended Posts

Du kan kika på den här länken för där pratas det om pallbockar.

viewtopic.php?f=19&t=22616

Själv har jag satt mina pallbockar under bakaxeln och strax bakom främre hjulen där ramen korsar med snedställda balken. ( balken går snett mot oljetråget från sparklådan typ bakom framhjulen) Du kan se vilken jag menar om du tar en titt under bilen.

Link to comment
Share on other sites

STOPP!!!!

Vad man än gör så sätt aldrig något bakom framhjulet snett mot sparklådan.

Många sätter där och då trycker man upp golvet.

Måste alltid sätta i spåren i tröskellådorna, både när man lyfter med domkraft och när man pallar upp...

Bra du sa det, för i haynes lyfter dom som du säger är fel...

Link to comment
Share on other sites

Vi har haft flertalet inne hos bilplåtslagare som har dragit ner fästet i golvet till rätt nivå igen.

Golvet just där är enkelplåt som man trycker upp ca 3cm vid lyft där.

Tröskeln har ju uttag och där är det stående trippelplåt,vi har gjort specialfästen som vi sätter i tröskeln och trycker emot.

Har även tillverkat specialtoppar till pallbockar för vinterfőrvaring.

Link to comment
Share on other sites

det tycker jag du ska lägga in i "köp o sälj" delen

alltså dina toppar till pallbockarna! kanon för alla härinne ju :thumbup:

ligger den kvar där behöver man inte leta sen när man vill köpa eller veta vem det var som hade såna.

Link to comment
Share on other sites

Jag blev tvungen att gå ut och kolla var mina pallbockar var placerade.

Hittar inga "domkraftfästen" på tröskellådan, det som skulle kunna likna domkraftfästen är ser ju plåten vekare ut än någonsin. där vågade jag inte ställa pallbockarna.

Längstgående genom hela bilen finns rambalkarna(fyrkantsprofil), dom såg ut att vara garanterade fordonsvikten gånger 3, där borde det inte vara några som helst problem att palla på..

Är det plåten ut efter sidorna mot hjulet där undre stödbalken som håller bärarmarna, är det där du menar man inte kan lyfta i?? stödbalken är ju bultad där. låter helt otroligt att montera en stödbalk i enkelplåt mot golvet.

Är det någon som sitter inne med illustration var domkraftfästena finns så man vet vad ni menar? samt kanske en bild där man INTe kan placera pallbockar.

Link to comment
Share on other sites

Jag blev tvungen att gå ut och kolla var mina pallbockar var placerade.

Hittar inga "domkraftfästen" på tröskellådan, det som skulle kunna likna domkraftfästen är ser ju plåten vekare ut än någonsin. där vågade jag inte ställa pallbockarna.

Längstgående genom hela bilen finns rambalkarna(fyrkantsprofil), dom såg ut att vara garanterade fordonsvikten gånger 3, där borde det inte vara några som helst problem att palla på..

Är det plåten ut efter sidorna mot hjulet där undre stödbalken som håller bärarmarna, är det där du menar man inte kan lyfta i?? stödbalken är ju bultad där. låter helt otroligt att montera en stödbalk i enkelplåt mot golvet.

Är det någon som sitter inne med illustration var domkraftfästena finns så man vet vad ni menar? samt kanske en bild där man INTe kan placera pallbockar.

Plåten som ska föreställa domkraftfästen på tröskelådan är vekare för jag fick rätt till en av fästena med polygrip som tidigare ägare hade orsakat så jag litar inte på de ställen för lyfta/placera pallbockar. Rambalken är pålitligare ställe att ha pallbockar.

Du tittade på rätt ställe var domkraftställena finns.

Link to comment
Share on other sites

På denna bild ser man två stycken pelar av fyra som verkstadslyftar har. Där de pelarna är placerade, har jag satt mina främre pallbockar på samma stäle så är det nån som tycker det är fel ställe att ha dem på?

Ja det är där man trycker upp golvet. Den infästningen till framvagnen är gjord för längstgående rörelser i framvagnen inte tryck uppåt.

Tröskeln däremot är stark i det vecket om man har en adapter att lyfta med,förstår om man har fått ta polygrip att rikta med men detta beror isf på att man inte har lyft rätt inget om att tröskeln inte skulle klara detta.

Om ni inte tycker jag verkar seriös i mitt skrivande om detta problem så kan ni ju kontakta Jonny på AT:s Bilplåt, Conny/Kalle på Centralplåt i Linköping dom firmorna har "ryckt" ner flertalet deformerade golv pga verkstäder som just satt sina lyftar där.

Att jag övertaget började skriva här var för att uppmana folk att inte göra detta fel.

Link to comment
Share on other sites

på min första mustang (02:a) så blev jag galen innan jag fattade att det lilla spåret i tröskeln skulle föreställa ett domkraftsfäste!

och när jag väl visste vågade jag inte för mitt liv lyfta en hel bil där...och har aldrig heller gjort det!

men jag skulle gärna ha provat efter att ha fått specialtoppar till palbockar eller en moddad domkraft,

så jag säger det igen

erbjud dina specialare i köp o sälj delen så andra kan prova :) jag litar på ditt ord mannen,ser ingen orsak till att du inte skulle tala sanning!

sen är det upp till var och en att prova eller inte!

Link to comment
Share on other sites

Ja det är där man trycker upp golvet. Den infästningen till framvagnen är gjord för längstgående rörelser i framvagnen inte tryck uppåt.

Tröskeln däremot är stark i det vecket om man har en adapter att lyfta med,förstår om man har fått ta polygrip att rikta med men detta beror isf på att man inte har lyft rätt inget om att tröskeln inte skulle klara detta.

Om ni inte tycker jag verkar seriös i mitt skrivande om detta problem så kan ni ju kontakta Jonny på AT:s Bilplåt, Conny/Kalle på Centralplåt i Linköping dom firmorna har "ryckt" ner flertalet deformerade golv pga verkstäder som just satt sina lyftar där.

Att jag övertaget började skriva här var för att uppmana folk att inte göra detta fel.

Efter ha läst ditt inlägg, flyttade jag omgående de främre pallbockarna från infästningen till rambalken bredvid tills vidare. Jag var inne på ha pallbockarna i tröskeln men ville inte förstöra plastkåpan där så jag säger som några andra: sätt in annons på era specialtoppar på pallbockar och specialfästen till tröskeln.

PS. Tack för tipset. Mitt golv har klarat sig.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är där man trycker upp golvet. Den infästningen till framvagnen är gjord för längstgående rörelser i framvagnen inte tryck uppåt.

Tröskeln däremot är stark i det vecket om man har en adapter att lyfta med,förstår om man har fått ta polygrip att rikta med men detta beror isf på att man inte har lyft rätt inget om att tröskeln inte skulle klara detta.

Om ni inte tycker jag verkar seriös i mitt skrivande om detta problem så kan ni ju kontakta Jonny på AT:s Bilplåt, Conny/Kalle på Centralplåt i Linköping dom firmorna har "ryckt" ner flertalet deformerade golv pga verkstäder som just satt sina lyftar där.

Att jag övertaget började skriva här var för att uppmana folk att inte göra detta fel.

Det är det som är så fint med internet. Jag påstår absolut inte att du är oseriös, har aldrig påstått, kommer aldrig påstå. Däremot har jag rätt till att ifråga sätta något när jag själv inte vet. Iom att mitt golv inte har deformerats trots att jag har mina pallbockar på subframen tycker jag det lät konstigt bara, Men du har säkert rätt och jag kommer flytta dem senare ikväll. dock inte till tröskeln för jag tror mina pallbockar gör större skada där än på subframen rent plåtmässigt. Ska se om jag kan lägga emellan ett grafitblock från jobbet iofs.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej och god fortsättning alla mustangvänner.

Här är en bild på en modifierad pallbock som SlyckeJohan tillverkat år mig, den fungerar utmärkt och bilen står stadigt.

Mvh Magnus.P1290119 (800x600).jpg[/attachment:r1djsxfi]

Såg bra ut. Undrar om han kan göra fler åt andra som vill köpa..

Link to comment
Share on other sites

Hej och god fortsättning alla mustangvänner.

Här är en bild på en modifierad pallbock som SlyckeJohan tillverkat år mig, den fungerar utmärkt och bilen står stadigt.

Mvh Magnus.P1290119 (800x600).jpg[/attachment:1s8skvia]

Lyfter man i den vertikala plåtkanten där? På andra bilar, oftast japs, lyfter man ju inte i den kanten utan i tröskeln på båda sidor om kanten. Utskärningen ur domkraften är alltså djupare än kanten.

Link to comment
Share on other sites

Här ställer jag pallbockarna fram. Grov och fin plåt....

Lyfter den gör jag på balken som går mitt under motorn. Är dock trångt att komma in med domkraften, men om man lyfter den bak först brukar det gå efter några pust och stånk.

Lösningen som Magnus Motala har verkar bra, men blir det inte lite hård anläggningsyta såatt man skadar färgen?? Kanske vidareutveckla denna med någon form av plastilägg i spåret??

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

God morgon....väcker en gammal tråd till liv :P

Jag ska snart hissa upp bilen och palla den i garaget, men jag måste i ärlighetens namn erkänna

att jag inte riktigt är med på vad ni menar. Många av er säger typ "Det finns markeringar i tröskeln

där man kan sätta orginaldomkraften och där kan man även palla med bockar"....men om jag lyfter

med orginaldomkraften på därför avsedd plats så är ju den platsen upptagen liksom...:confused:

Platsen där Daniel Strand har satt pallbockarna fram verkar ju funka(om man nu vill lyfta med orginaldomkraft på

orginalplats), men hur har ni löst det bak ? Kan man lyfta i klumpen och palla långt ut på bakaxeln ?

Hoppas på lite goda och konkreta förslag hur jag ska få upp bilen på bockar utan att skada vare

sig den eller mig själv..

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...