peter9215 Posted January 3, 2011 Report Share Posted January 3, 2011 Hej, går det att importera en mustang 66 från USA med ursprungligen en rak 6a som är bytt till en 289 v8? Är det något särskilt som måste göras? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Corvette Posted January 4, 2011 Report Share Posted January 4, 2011 Kommer inte bli så bra då ditt chassi säger att du ska ha en 6:a i bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted January 4, 2011 Report Share Posted January 4, 2011 Blir nog inga problem med det. tullen/transportstyrelsen vet ej vad koderna betyder och kollar ej upp vad ska sitta för motor i bilen utan det kollas när du regbesiktigar bilen, och sitter det v8 i, se till så att du har 5 bultade axlar, Tänk bara på att bilen är betydligt mindre värd än en orginal V8 bil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Corvette Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 oki vi hade iaf en som nyligen hade det problemet så nog kan de koderna allt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC-49 Posted January 5, 2011 Report Share Posted January 5, 2011 Och vad blev problemet ? Gör ursprungskontrollen när du regbesiktigarbesiktigar bilen så reggar de in den med V8a funkar i SKåne... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lygdman cmc813 Posted January 6, 2011 Report Share Posted January 6, 2011 Och vad blev problemet ? Gör ursprungskontrollen när du regbesiktigarbesiktigar bilen så reggar de in den med V8a funkar i SKåne...Är det 5 bult tror jag inte det ska vara några problem i dalarna heller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted January 6, 2011 Report Share Posted January 6, 2011 Hej.Ämnet har varit uppe ett antal gånger, samma svar från mig,köp rätt på en gång Det finns ingen anledning att lura sig själv, en V8 Mustang är byggdför det redan från start O intressant i ämnet f.o.m. 1969 gick man över till att montera flerchassidelar från 8a bilar även på 6a bilar som standard, det blevför mycket olika schassi delar i Fords lager Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fast66 Posted January 6, 2011 Report Share Posted January 6, 2011 Just i Dalarna är det riktigt svårt. Har haft kontakt med ett par personer i klubben som kämpat både länge och väl. Det finns tydligen bara en kille som reg-besiktigar importer i Dalarna och han åker runt till alla stationer...en riktig surkart som tex "vet" att det måste vara skivor om man har V8...har själv skrivit inlagor för att hjälpa några stycken (ingen feedback på hur det gått dock).Rent allmänt så finns det väl tillräckligt med V8 Mustanger för att kunna hitta och importera en sån istf en konverterad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lygdman cmc813 Posted January 6, 2011 Report Share Posted January 6, 2011 Just i Dalarna är det riktigt svårt. Har haft kontakt med ett par personer i klubben som kämpat både länge och väl. Det finns tydligen bara en kille som reg-besiktigar importer i Dalarna och han åker runt till alla stationer...en riktig surkart som tex "vet" att det måste vara skivor om man har V8...har själv skrivit inlagor för att hjälpa några stycken (ingen feedback på hur det gått dock).Rent allmänt så finns det väl tillräckligt med V8 Mustanger för att kunna hitta och importera en sån istf en konverterad.ok, då har det ändrats sen jag regbes. (det är rätt länge sen nu) då var det bara 69 och nyare som var tvungna att ha skivor med V8 (vart tvunget å bytas på min innan den gick igenom) men de äldre gick igenom med 5 bultat.. Tråkigt att allt ska försämras Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matz69 Posted January 7, 2011 Report Share Posted January 7, 2011 Jag reg.besiktiga själv en nyimporterad Mustang -65 som är ombyggd från 6:a till V8 2010.Det var inga problem alls.Kanske hade jag tur som fick en bra besiktningsman.(Örebro)Är det gjort enl. reglerna med 5-bult osv. så ska det inte vara några problem.När det gäller konvertering.Är man en matching number nörd så kanske det har betydelse.Vad värdet anbelangar så visst blir dom billigare.Men gillar man Mustang och inte har pengarna så får du en precis lika bra bil, med skillnaden på en siffra i plåten.Jag betalar gärna 55-60000:- mindre. (Det kan man ha roligare för)Det är ingen som ser att det har varit en 6:a förut.Huvudsaken att du har en bil som du är nöjd med.Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnB Posted January 7, 2011 Report Share Posted January 7, 2011 Just i Dalarna är det riktigt svårt. Har haft kontakt med ett par personer i klubben som kämpat både länge och väl. Det finns tydligen bara en kille som reg-besiktigar importer i Dalarna och han åker runt till alla stationer...en riktig surkart som tex "vet" att det måste vara skivor om man har V8...har själv skrivit inlagor för att hjälpa några stycken (ingen feedback på hur det gått dock).Rent allmänt så finns det väl tillräckligt med V8 Mustanger för att kunna hitta och importera en sån istf en konverterad.ok, då har det ändrats sen jag regbes. (det är rätt länge sen nu) då var det bara 69 och nyare som var tvungna att ha skivor med V8 (vart tvunget å bytas på min innan den gick igenom) men de äldre gick igenom med 5 bultat.. Tråkigt att allt ska försämras Konstigt. Finns ju t.ex 69 428 SCJ med trummor fram orginalt JohnB Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lygdman cmc813 Posted January 7, 2011 Report Share Posted January 7, 2011 Just i Dalarna är det riktigt svårt. Har haft kontakt med ett par personer i klubben som kämpat både länge och väl. Det finns tydligen bara en kille som reg-besiktigar importer i Dalarna och han åker runt till alla stationer...en riktig surkart som tex "vet" att det måste vara skivor om man har V8...har själv skrivit inlagor för att hjälpa några stycken (ingen feedback på hur det gått dock).Rent allmänt så finns det väl tillräckligt med V8 Mustanger för att kunna hitta och importera en sån istf en konverterad.ok, då har det ändrats sen jag regbes. (det är rätt länge sen nu) då var det bara 69 och nyare som var tvungna att ha skivor med V8 (vart tvunget å bytas på min innan den gick igenom) men de äldre gick igenom med 5 bultat.. Tråkigt att allt ska försämras Konstigt. Finns ju t.ex 69 428 SCJ med trummor fram orginalt JohnBHelt sant, men så var reglerna sa dom till mig.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommyax Posted January 8, 2011 Report Share Posted January 8, 2011 Ursprungskontrollen har inget att göra med den tekniska specifikationen.Urspr. kontr. är bara till för att kolla om chassinumret är anmält stulet i annat land.På SBP har de alla koder för att identifiera motor m.m.Har du tur kan det gå,,,,,om inte innebär det många slantar och månader innan den blir godkänd.Sedan är det lite mer än 5-bult o skivbromsar som skiljer en 6:a mot en 8:a.Tex. styrstagen är som tandpetare jämfört med 8:ans stag./Tommy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts