Mikael Vestberg January 31, 2011 Report January 31, 2011 har en fråga ang motorbyte vilken är bäst o montera o årsmodel ska monteras i en 67a cab är en t codad så det blir ingen orginal bil funderar på dom här alt 351w eller 351c alt 390 om den får rummvh mikael Citera
pools January 31, 2011 Report January 31, 2011 Hej!390:an är väl den som är störst. 67:ans och 68:ans kaross är bredare än 65-66just för att bigblockarna skulle rymmas. Men det blir trångt. Vilken motor som ärbäst vet jag inte, men är VÄLDIGT tung. 351:an kanske går att trimma till sammaeffekt som 390, och blir då betydligt lättare.Mvh.pools Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 31, 2011 Report January 31, 2011 Hej.Jag tycker du skall montera en 351W i Mussen, bra maskin och sompools nämner så är vikten rätt för en 67a. Citera
Mikael Vestberg February 1, 2011 Author Report February 1, 2011 vilken är bäst av cleveland eller windsormvh mikael Citera
Per Berglund February 1, 2011 Report February 1, 2011 Detta är ett sånt här ämne många lägger sina nostalgiska personliga känslor på! Finns flera trådar av detta garanterat!Frågan är väldigt ytligt ställd för det första. "Vilken är bäst?" går inte att svara på eftersom man kan alltid hitta en infallsvinkel till vad som är bäst.Du får lite motfrågor istället!Hur hade du tänkt dig använda motorn? Prestanda, crusing, ekonomi eller nått bling bling bara som du kan skrävla över på träffarna?Är ekonomi viktigt? Vad får det kosta helt enkelt?Är nostalgin viktig för dig?Hur mycket är du beredd bygga om chassit för? Citera
Mikael Vestberg February 1, 2011 Author Report February 1, 2011 kommer troligen anv som orginal med lite bling bling om det är crome i o med jag inte har full kunskap i trim så det fär vara org till o börja med Citera
Per Berglund February 1, 2011 Report February 1, 2011 302 och 351W som Lars O nämnde är klart enklast att jobba med och passar bilens dimensioner utmärkt.390 är en tung relik och dyr att jobba med. Ger ingen bonus att tala om jämfört med 351...Enbart nostalgi eller för originalbilar i mitt eget tycke.351C är också dyr att jobba med men i princip samma som 351W men eftersom den rätt tidigt slutade tillverkas så är utbudet litet.Men hittar du nått fräsht är det en kanonmotor som originalmaskin! Ger bra effekt bara den är tillverkad innan 1971Lite bökig och klumpig att jobba med och har en del brister tyvärr302 eller ännu bättre insprutad 5.0 är ju den som trivs allra bäst i Mustang och ger fin ekonomi.De saknar ju dock den där extra känslan i vrid men de är mycket effektiva och lätta.Väldigt enkla att trimma och driftsäkra till tusen!351W är ju den maskin idag med förgasare man mestadels bygger på...Då mycket är gemensamt med 302/5.0 så är utbudet på eftermarknads delar gigantiskt!!Original är ju dessa lite trista effektmässigt beroende på årsmodell men outstanding för att bygga vidare på. Original före 1970 är okej! Nuförtiden finns det knappt några originalmaskiner utan de flesta köper ju dessa nyrenoverade/ombyggda och klara vilket är att föredra!Just nu har jag denna 351W strokad till 428cui hängande på stativ för lack.Gav grymmt vrid i bromsbänken så den lär skrynkla däck!Är du riktigt modig skulle du kolla på ett helt paket med nyare 4.6 L motorn som slår alla maskiner ovan på fingrarna.Ett jävla jobb att få dit dock så den är inget för nybörjare!!!!4.6L är trots sin storlek klart "bästa" motorn generellt sett.Stark, ekonomisk, lätt, outslitlig.Nackdel mycket elektronik och bred som fan! Citera
Mikael Vestberg February 1, 2011 Author Report February 1, 2011 då tror jag att det blir en 351w till o börja med får tacka för hjälpen Citera
mhdin February 1, 2011 Report February 1, 2011 !Just nu har jag denna 351W strokad till 428cui hängande på stativ för lack.Gav grymmt vrid i bromsbänken så den lär skrynkla däck!!Hej Per!Grymt snyggt maskin!Vill du avslöja vad den gav i bänken?Var fick du tag i remskivor o. gen. fäste.Letar efter nåt liknande.Mvh.Micke Citera
Per Berglund February 1, 2011 Report February 1, 2011 Den gav 680 NmDet mest intressanta är att vridet aldrig gick under 545Nm och det lägsta mätta värdet var vid 2600rpmSnittet under hela mät området 2600-6000rpm blev 637 Nm!!Då är det ändå en väldigt snäll slipning på kamaxel.Skivor och fästen finns på Summit Citera
mhdin February 1, 2011 Report February 1, 2011 Den gav 680 NmDet mest intressanta är att vridet aldrig gick under 545Nm och det lägsta mätta värdet var vid 2600rpmSnittet under hela mät området 2600-6000rpm blev 637 Nm!!Då är det ändå en väldigt snäll slipning på kamaxel.Skivor och fästen finns på SummitDet var inte illa, ska den i nu? Citera
Ingo February 2, 2011 Report February 2, 2011 Den gav 680 NmDet mest intressanta är att vridet aldrig gick under 545Nm och det lägsta mätta värdet var vid 2600rpmSnittet under hela mät området 2600-6000rpm blev 637 Nm!!Då är det ändå en väldigt snäll slipning på kamaxel.Skivor och fästen finns på SummitVad har du för toppar på den motorn? Citera
awikst February 2, 2011 Report February 2, 2011 Den gav 680 NmDet mest intressanta är att vridet aldrig gick under 545Nm och det lägsta mätta värdet var vid 2600rpmSnittet under hela mät området 2600-6000rpm blev 637 Nm!!Då är det ändå en väldigt snäll slipning på kamaxel.Skivor och fästen finns på SummitJag läser och myser! Nästan bättre än Beatles!// Anders Citera
CMC-49 February 2, 2011 Report February 2, 2011 351w strokad till 428 blir det i mitt 1968 Fastbacks projekt också småblockare med dolt riv läckert.. Citera
Mikael Vestberg February 27, 2011 Author Report February 27, 2011 nu till min första fråga valet av årsmodel är ganska avgörande men om man ska renovera en 351w kan man anv vilket block som hälst typ från en pickis eller har ingen anning vad man ska ta eller vilka år kan man vandra i mellan vad jag förståt så är det kolvar o toppar som skiljer blocken ska vara lika upp till 86 eller är jag fel informeradmvh mikael Citera
John February 27, 2011 Report February 27, 2011 Blocket genomgick vissa förändringar under åren. År 1971 ändrades deckhöjden från 9,480 tum till 9,503 tum (gjutning id D1AE-6015-DA) för att sänka kompressionsförhållandet Citera
Mikael Vestberg February 27, 2011 Author Report February 27, 2011 är det allt som skiljer eller funderar på o ta en från en nyare ford typ pickis svårt o hitta nåt från 71 o neråt Citera
Mikael Vestberg February 27, 2011 Author Report February 27, 2011 hmm vet ej om jag formulerade mig rätt skulle vilja veta skilnaden mellan 69-71 mot 72-78 samt 79-86 det är väll ungefär där förändringarna går ex hästkrafter vilka man ska anv i första handeller ska man leta reda på en 351c om man inte får tag i en 351w som är rätt peng på Citera
John February 27, 2011 Report February 27, 2011 Självklart en 351 cleveland 4v med closed chamber toppar.351 w är ju en "ful" motor !!!!! Citera
Tommyax February 27, 2011 Report February 27, 2011 http://www.blocket.se/kronoberg/Ford_Mustangdelar_65_70_31899125.htm?ca=21&w=1&last=1351w-4v -69 7000:- Citera
Mikael Vestberg February 27, 2011 Author Report February 27, 2011 sant lättare o hitta en 351 cleveland i usa till kaffe pengar Citera
Tommyax February 27, 2011 Report February 27, 2011 Men som PerB skrev tidigare så är Cleveland betydligt dyrare o skrämma upp.Till 302 o 351W finns hur mycket trimdelar som helst till överkomligt pris./Tommy. Citera
Mikael Vestberg February 27, 2011 Author Report February 27, 2011 är ute efter en orginal motor till o börja med sen när man får mer skin på näsan så kan det bli en uppskrämd 351wvet ej skilnaden jag undra över än om man ska välja en nyare 351w från en pickishmm vet ej om jag formulerade mig rätt skulle vilja veta skilnaden mellan 69-71 mot 72-78 samt 79-86 det är väll ungefär där förändringarna går ex hästkrafter vilka man ska anv i första handeller ska man leta reda på en 351c om man inte får tag i en 351w som är rätt peng på Citera
Tommyax February 27, 2011 Report February 27, 2011 79-86 fanns 136, 150 o 210 hp(HO) i 351W. Så en sådan motor kräver en hel del performanceupgrades.72-78 var de smoggade motorer vilket ger samma resultat, krävs andra toppar, kolvar o kam m.m.Den tidiga 351w-4v gav uppemot 290 Hp.med risk för ev. skriv o tolkningsfel./Tommy. Citera
Mikael Vestberg February 27, 2011 Author Report February 27, 2011 oki så om man anv en 76 351 så måste man byta en hel del spara block o vevaxel resten är kass i efekt synpungt men om jag anv en 69-71 är väll dom åren som är oki hur vet man årsmodel på motorena fins det nån tabel till o kolla på nätet som man gör med vin nummret Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.