Jump to content

Problem kardanaxel /FMX.


Recommended Posts

Hej!

Förstår inte vad jag har gjort! Total hjärnblödning??

Ska montera tillbaks kardanaxeln men när jag skjuter in slip yoken max. i lådan (FMX) är den ändå för lång så att jag inte klarar att montera u-bultarna i bakre knutkorset. Detta trots att bakaxeln hänger "fritt" eftersom bilen är upp-plallad på karossen. Då borde väl avståndet vara som störst mellan låda och pinion. Banjon sitter på rätt plats, och klumpen är densamma som i höstas. Kan det vara så att man endast kan få in den max. i lådan vid ett speciellt läge på splinesen och inte var som helst. Fattar annars inte vad jag gjort för fel?

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Är det inte så att bakaxeln kommer längre fram när den är fullt utfjädrad eftersom hänkena till fjädrarna sitter bak? Prova att lyfta bakaxeln med en domkraft och se om avståndet ökar... Hur mycket saknas?

/Tony

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du har rätt. Fick precis den kommentaren av en polare också. Jag lyfte också bakaxeln med domkraft tills bilen lättade från pallbockarna med det saknas ändå en del för att få på knutkorset. Tycker det verkar märkligt om jag skulle ha kört runt med en kardan som nästan bottnar i lådan hela tiden. Då borde det varit svårt att få av kardanaxeln också men vad jag minns så kunde jag då skjuta in axeln i lådan ett par cm. till och allt for av lätt.

Någon som vet om det finns någon speciellt spår förutom splinesen i lådan så att man måste få den exakt rätt för att man ska få in den hela vägen. Polaren sa att Mopar hade så på vissa lådor. På min känns det som att den bottnar och att inget är i vägen eller kärvar.

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Det ska gå så tryck på bara!

På utgående axel FMX sitter det en gummitätning som du inte ser.

Se strax under min hand på bild

Det kan ju hända att yoken tar stop emot den av någon anledning

Smörj med kullagerfett invändigt yoke och pröva igen så kanske den glider överpost-2532-144839151341_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nej! Jag har bara jobbat med bakaxel men har nu samma "klump" och pinion yoke och placeringen av bakaxeln på bladfjädrarna är riktig. Förstår inte vad jag gjort men tog för givet att jag inte fått in slip yoken ända in. Har inte rört motor/låda.

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Okey, tack Per. Ska kolla detta. Så slip yoke ska glida över denna? Ska det kännas som ett "metalliskt" stopp när den är max inne eller ska det vara lite mjukt pga. denna gummitätning. Det är alltså inget speciellt läge man måste ha på splinesen för att få in den hela vägen?

Link to comment
Share on other sites

Tack igen, ska prova nästa gång. Blev bara så förbryllad eftersom jag inte rört något på lådan. Det känns som ett metalliskt stopp som om axeln går i botten på slip yoken eller att splinesen tar slut.

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Ja om du verkligen känner ett metalliskt stop så är den nog redan i botten.

Låter verkligen konstigt isåfall. Jag har skruvat bor massor av kardanaxlar på Mustanger och aldrig varit i närheten att det skulle vara svårt få tillbaka den.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag förväntade mig inte stopp i det här skedet. Ska fortsätta skruva till helgen så får jag kolla att inte gummitätningen ligger i vägen. Har du något mått åt mig på hur mycket som ska sticka ut på slip-yoken när den bottnar? Du får gärna mäta upp mått nr 1 och 3 på slip-yoke bilden om du har möjlighet så vet jag att jag inte mäter fel. Ska prova att mäta mig fram till om den verkligen bottnar. Tack för hjälpen ! ! ! !

Mvh. Mats

CMC 2089

post-2189-14483915135_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Borg Warner 4-växlad i min Shelby 65 har ett gummistopp som sitter på utgående axeln och som fungerar som ett

mjukt stopp om yoken går för långt in. En sak som jag och polaren råkade ut för när vi monterde FMXen i hans Shelby

så bottnade inte lådan vid motorn. Bara en långsökt tanke.

Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Tack Bosse, Per B, TonyV och JohbRB!

Nu är problemet löst. Som vanligt känner man sig dum efteråt när det tog 1 min att fixa det. Kontrollmätte måttet inne i slip-yoken och

axelns "utstick" från FMX:en ock konstaterade då att det saknades ca.3cm från att den skulle bottna. Stoppet kändes inte heller så metalliskt stumt som jag fick för mig tidigare utan det var gummibälgen som höll emot. Smorde med ATF-olja och satte konstant tryck en stund så gled den över.

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Bra det var enkelt!!

Känn dig inte dum! Vet inte hur många gånger jag stött på ett problem som till en början verkar hopplöst men i slutändan visade sig vara ett simpelt problem.

Kan garantera dig 100% att alla stått inför sådana händelser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...