mikael_s CMC2293 March 6, 2011 Report March 6, 2011 Amperemätaren i min bil har varit ur funktion så länge jag ägt den. Hittills har det gått bra utan att ha koll på om generatorn laddar men jag bestämde mig i alla fall för att undersöka felet och demonterade mätaren. Den visade sig ha brunnit upp. Sotigt kring lindningen och den ena ledningen inuti mätaren har smält av.Tänkte testa att löda ihop ledningen men först provade jag en icke-original mätare. Blev ganska förvånad när den inte gjorde något utslag alls när man drar runt på startmotorn. Sedan infann sig en panikkänsla när det började ryka om den röda kabeln till mätaren (från batteriet). Slog av batterifrånskiljaren illa kvickt.Kan det vara så att problemet som orsakade den gamla mätarens död fortfarande finns kvar? Borde det i så fall inte ge flera symptom än att mätaren brinner? Det var i alla fall vad jag tog för givet. Om det finns kvar skulle jag vilja åtgärda det snarast... Citera
bulan March 6, 2011 Report March 6, 2011 Har du mätt upp med hur mycket spänning som bilen laddar? Kanske du har fel på voltregulatorn. Ska ladda drygt 14V och sedan bryta när du ger mer gas.Mvh. MatsCMC 2089 Citera
mikael_s CMC2293 March 6, 2011 Author Report March 6, 2011 Det låter som en god idé att mäta spänningen. Jag ska göra det.Men det är en del saker som förbryllar mig.1. Rökeffekten uppstod utan att jag hade startat bilen. Jag gjorde endast ett startförsök, utan att bilen startar, för att se utslaget på mätaren. Det hade väl varit mer logiskt om det blir överslag när motorn är igång och generatorn laddar?2. Om det nu är fel på laddningsregulatorn så borde det väl ge fler symptom? Jag har inte märkt någonting annat under de år jag ägt bilen. Citera
pools March 6, 2011 Report March 6, 2011 Hej!Nu har jag inget kopplingsschema till en 66:a med amp.meter. Så jag vet inte hur denär kopplad. Men du kan nog inte koppla in vilken mätare som helst. Den är förmodligenanpassad för just Mustangen. Den borde vara kopplad parallellt med kabeln som går frånladdreläet till batteriet. Den mäter egentligen spänningsfallet över kabeln. Men skalan visarampere. Den ska ge utslag när du drar startmotorn runt. Visa minus. Om den har brunnit,eller en ny bränner kabeln, kan det vara felkopplat, eller omkopplat för att den första harbrunnit.Blev lite svamligt det där, men jag hoppas du förstår.Mvh. Citera
mikael_s CMC2293 March 7, 2011 Author Report March 7, 2011 Ja, kanske är utbytesmätaren olämplig. Får väl samla mod och testa med ihoplödd originalmätare istället. Förhoppningsvis brinner bara mätaren, inget annat... Jag tror inte någon klåpare har byggt om elsystemet, kablarna till mätaren är original. Citera
mnilsson March 8, 2011 Report March 8, 2011 Läste nånstans att det inte var/är helt ovanligt att dessa amperemätare brann. Man rekommenderade att byta till en typ som mäter spänning istället eller låta den vara urkopplad. Tilläggas skall att jag oxå lödde ihop min, oklart om den fungerar, den rör sig inte nåt speciellt.//Mats Citera
bjope45 March 9, 2011 Report March 9, 2011 Tror att Mustang Monthly har avhandlat detta problem.www.mustangmonthly.com Citera
mikael_s CMC2293 March 10, 2011 Author Report March 10, 2011 Ja, den här artikeln är intressant. http://www.mustangmonthly.com/techarticles/mump_1005_ford_mustang_instrument_panel_troubleshooting/index.htmlMan bör alltså montera in en säkring om man vill koppla in och använda en fungerande amperemätare. Citera
bjope45 March 10, 2011 Report March 10, 2011 Ja ska man prenumerera på en tidning så är det Mustang Monthly. Citera
mnilsson March 10, 2011 Report March 10, 2011 Eller konvertera den till voltmeter som det står i en av artiklarna.//Mats Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.