Jump to content

Brinnade amperemätare


Recommended Posts

Amperemätaren i min bil har varit ur funktion så länge jag ägt den. Hittills har det gått bra utan att ha koll på om generatorn laddar men jag bestämde mig i alla fall för att undersöka felet och demonterade mätaren. Den visade sig ha brunnit upp. Sotigt kring lindningen och den ena ledningen inuti mätaren har smält av.

Tänkte testa att löda ihop ledningen men först provade jag en icke-original mätare. Blev ganska förvånad när den inte gjorde något utslag alls när man drar runt på startmotorn. Sedan infann sig en panikkänsla när det började ryka om den röda kabeln till mätaren (från batteriet). Slog av batterifrånskiljaren illa kvickt.

Kan det vara så att problemet som orsakade den gamla mätarens död fortfarande finns kvar? Borde det i så fall inte ge flera symptom än att mätaren brinner? Det var i alla fall vad jag tog för givet. Om det finns kvar skulle jag vilja åtgärda det snarast...

Link to comment
Share on other sites

Det låter som en god idé att mäta spänningen. Jag ska göra det.

Men det är en del saker som förbryllar mig.

1. Rökeffekten uppstod utan att jag hade startat bilen. Jag gjorde endast ett startförsök, utan att bilen startar, för att se utslaget på mätaren. Det hade väl varit mer logiskt om det blir överslag när motorn är igång och generatorn laddar?

2. Om det nu är fel på laddningsregulatorn så borde det väl ge fler symptom? Jag har inte märkt någonting annat under de år jag ägt bilen.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nu har jag inget kopplingsschema till en 66:a med amp.meter. Så jag vet inte hur den

är kopplad. Men du kan nog inte koppla in vilken mätare som helst. Den är förmodligen

anpassad för just Mustangen. Den borde vara kopplad parallellt med kabeln som går från

laddreläet till batteriet. Den mäter egentligen spänningsfallet över kabeln. Men skalan visar

ampere. Den ska ge utslag när du drar startmotorn runt. Visa minus. Om den har brunnit,

eller en ny bränner kabeln, kan det vara felkopplat, eller omkopplat för att den första har

brunnit.

Blev lite svamligt det där, men jag hoppas du förstår.

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Ja, kanske är utbytesmätaren olämplig. Får väl samla mod och testa med ihoplödd originalmätare istället. Förhoppningsvis brinner bara mätaren, inget annat...

Jag tror inte någon klåpare har byggt om elsystemet, kablarna till mätaren är original.

Link to comment
Share on other sites

Läste nånstans att det inte var/är helt ovanligt att dessa amperemätare brann. Man rekommenderade att byta till en typ som mäter spänning istället eller låta den vara urkopplad. Tilläggas skall att jag oxå lödde ihop min, oklart om den fungerar, den rör sig inte nåt speciellt.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...