Jump to content

Spolning av värmepaket


laxkungen

Recommended Posts

Tänkte ta och spola ut mitt värmepaket på min 66:a. Jag har hört att man skall spola det bakifrån för att få ur all dynga. Skall jag då spola genom den övre slangen eller den undre slangen(är lite osäker)? Hur skall reglagen inne i bilen vara ställda för att undvika läckage i bilen?

Tacksam för svar

Link to comment
Share on other sites

Om du tar bort värmepaketet så spola i båda riktningarna i omgångar.

Hur reglagen står i bilen spelar ingen roll då det inte finns någon ventil som påverkar vattenflödet, det är alltid fullt flöde genom värmepaketet.

Om det är en bil med AC kanske det kan vara på annat sätt, jag har aldrig skruvat med sånt på en så tidig Musse, någon på forumet vet säkert hur det ser ut på en bil med AC.

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Måste man ta bort värmepaket för att kunna spola igenom systemet? Jag vill helst låta det sitta kvar.

Avlägsna istället slangarna för värmepaketet vid motorn och spola genom systemet separat. Det är enklare sätt.

Link to comment
Share on other sites

Har nu spolat igenom värmepaket och har fått alla slangar och klamrar på plats Men när jag skall starta bilen tänder den inte. Kan det vara så att när jag spolade igenom slangarna så kom det lite vattenspill ner i generatorn vilket gör att bilen inte startar? Jag har kollat anslutningana och bytt startrelä men fortfarande händer ingenting. Vad skall jag göra???

Link to comment
Share on other sites

Har du kikat under fördelarlocket efter vatten/fukt? Om du har försökt att starta motorn direkt efter spolningen, har det kommit in vatten nånstans. Låt den i så fall luft-torka alt använd tryckluft runt tändstiften, fördelare, generator..... allt som inte mår bra i kontakt av vatten.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Kan generatorn ha tagit skada? Eller räcker det att den får torka?

Ändrade %s av %s (%s)
Jag har låtit bilen stå ett dygn innan jag har försökt igen men utan resultat.
Link to comment
Share on other sites

troligtvis vatten i fördelar locket..

Men har man tvingats spola värmepaketet brukar det inte dröja länge innan det är dags igen..

med bra glykol stoppar det någor längre..

Link to comment
Share on other sites

Då har jag försökt starta bilen på nytt efter gårdagens misslyckande. Fortfarande samma problem att han inte tänder. Jag har torkat av kontakter kring, generator, startmotor, batteri samt invändigt i fördelare, rotor men trots detta så tänder han inte. Har försökt få loss tändstiften men hattarna sitter som berg så det har inte blivit. En sak som jag har reflekterat på är att - kontakten på batteriet blir varmt när jag har försökt starta bilen. Nu står han återigen på laddning för att nytt försök i morgon. Några tips!!

Link to comment
Share on other sites

Då har jag försökt starta bilen på nytt efter gårdagens misslyckande. Fortfarande samma problem att han inte tänder. Jag har torkat av kontakter kring, generator, startmotor, batteri samt invändigt i fördelare, rotor men trots detta så tänder han inte. Har försökt få loss tändstiften men hattarna sitter som berg så det har inte blivit. En sak som jag har reflekterat på är att - kontakten på batteriet blir varmt när jag har försökt starta bilen. Nu står han återigen på laddning för att nytt försök i morgon. Några tips!!

Du har bytt startrelä. Har du kollat att kontakterna sitter fast på den samt batteri-polerna? Kommer det fram bensin till förgasaren? Prova med lite startgas och se om motorn tänder. Försök att få loss tändkablarna ( en i taget) och kolla om tändstiften är dränkta av bensin. Svårt att starta bilen i det läget. Torka av dem i så fall.

Kolla efter om det kommer fram gnista till tändstiften. Här är några tips som jag kommer på nuläget.

Link to comment
Share on other sites

Startrelä är bytt och kontakterna sitter fast på batteriet samt att bensinen kommer fram till förgasaren. Problemet är tändkablarna som sitter som berg. Är rädd att dom skall gå sönder om jag tar i för hårt. Tips på hur jag kan få bort hårt fastsatta tändkablar?

Link to comment
Share on other sites

Startrelä är bytt och kontakterna sitter fast på batteriet samt att bensinen kommer fram till förgasaren. Problemet är tändkablarna som sitter som berg. Är rädd att dom skall gå sönder om jag tar i för hårt. Tips på hur jag kan få bort hårt fastsatta tändkablar?

Om de sitter så hårt, har de antagligen inte blivit bytta på längre tid. Om det stämmer, behöver du inte vara rädd för de går sönder. Passa på att byt ut dem när du ändå håller på. Prova med polygrip eller dyl och vicka samtidigt som du drar så ska tändkabeln lossna.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Börja inte att slita i tänkablar, gör en enkel test först.

Har du en bit klar tändkabel som har anslutningar klara så kan du sätta

i kabeln i fördelaren och prova med ett löst tändstift vilket som helst.

Drag bort kabel ur fördelarlock där ettans kabel till stift sitter och sätt

i din lösa kabel med stift, lägg stift så att det har kontakt med motorns

metall, det är förresten lätt att hitta ettans stift, sitter framifrån sett

vänster, 1a stiftet bakom generator.

Följ kabel upp till fördelaren för att hitta stället där du kopplar in lösa

tänkabeln för test.

Kör motorn på starten och be någon att kolla stifftet, om gnista finns,

finns det gnista så har du inte något problem med den biten och du

kan återmontera kabel på fördelarlock.

Det finns egentligen bara två grundsaker som kan strula för att motorn

inte skall starta, bensin och gnista, utan ena eller andra, stendött.

Link to comment
Share on other sites

Den här bilden är tagen den 21 maj 2006. Då hade jag monterat en ny tändkabelsats från Virginia Mustang och nya stift (Motorcraft tror jag) på den då nyrenoverade motorn. Om motorn har gått varm vid flera tillfällen är det säkert så att tändhattarna har bränt fast på stiften, det är säkert sämre material i allt det nytillverkade vi köper som skall vara "exakt som originalet". Samtidigt med motorrenoveringen sattes ett nytt element i värmepaketet och du har en ny 4-radig kylare på bilen, det är ett mysterium att den går varm. Alla kanaler i motorn gjordes noggrant rena liksom oljekanaler. Topparna köptes dyrt från en renoverare med härdade säten och alla slangar och tändsystem (Pertronix) är nytt på motorn.

Hoppas verkligen du får ordning på bitarna Hasse.

post-1674-144839154781_thumb.jpg

post-1674-144839154788_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Börja inte att slita i tänkablar, gör en enkel test först.

Har du en bit klar tändkabel som har anslutningar klara så kan du sätta

i kabeln i fördelaren och prova med ett löst tändstift vilket som helst.

Drag bort kabel ur fördelarlock där ettans kabel till stift sitter och sätt

i din lösa kabel med stift, lägg stift så att det har kontakt med motorns

metall, det är förresten lätt att hitta ettans stift, sitter framifrån sett

vänster, 1a stiftet bakom generator.

Följ kabel upp till fördelaren för att hitta stället där du kopplar in lösa

tänkabeln för test.

Kör motorn på starten och be någon att kolla stifftet, om gnista finns,

finns det gnista så har du inte något problem med den biten och du

kan återmontera kabel på fördelarlock.

Det finns egentligen bara två grundsaker som kan strula för att motorn

inte skall starta, bensin och gnista, utan ena eller andra, stendött.

Om det skulle vara så att det inte kommmer fram någon gnista till tändstiften är det ny tändspole som gäller då??

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Börja inte att slita i tänkablar, gör en enkel test först.

Har du en bit klar tändkabel som har anslutningar klara så kan du sätta

i kabeln i fördelaren och prova med ett löst tändstift vilket som helst.

Drag bort kabel ur fördelarlock där ettans kabel till stift sitter och sätt

i din lösa kabel med stift, lägg stift så att det har kontakt med motorns

metall, det är förresten lätt att hitta ettans stift, sitter framifrån sett

vänster, 1a stiftet bakom generator.

Följ kabel upp till fördelaren för att hitta stället där du kopplar in lösa

tänkabeln för test.

Kör motorn på starten och be någon att kolla stifftet, om gnista finns,

finns det gnista så har du inte något problem med den biten och du

kan återmontera kabel på fördelarlock.

Det finns egentligen bara två grundsaker som kan strula för att motorn

inte skall starta, bensin och gnista, utan ena eller andra, stendött.

Då har jag testat detta och det blev ingen gnista på 1:a Tändstiftet. Blir det nu att byta tändspole eller vad blir nästa steg?

Link to comment
Share on other sites

Det verkar långsökt att det skulle bero på fukt så långt efter! Är du säker på att du inte kommit åt någon kabel som lossnat? Är du säker på att du "jordat" det lösa stifter ordentligt?

Jag tog ett nytt stift som jag satte in i 1:ans tändhatt. Därefter satte jag stiftet mot metall och startade bilen utan resultat. Därefter har jag på nytt kollat, kontakter, jord, tändkablar men utan resultat. Detta är ett mysterium då bilen gick som tåget innan jag spolade värmepaket.

Link to comment
Share on other sites

Jag tog ett nytt stift som jag satte in i 1:ans tändhatt. Därefter satte jag stiftet mot metall och startade bilen utan resultat. Därefter har jag på nytt kollat, kontakter, jord, tändkablar men utan resultat. Detta är ett mysterium då bilen gick som tåget innan jag spolade värmepaket.

Har du möjligen kollat det 3-poliga kontakten vid torpedväggen? Den kabelhärvan går bla till tändspolen. Kolla även om alla kablar ser hela ut för nån av dem kan ha dålig isolering där vatten har trängt in.

Link to comment
Share on other sites

Har du möjligen kollat det 3-poliga kontakten vid torpedväggen? Den kabelhärvan går bla till tändspolen. Kolla även om alla kablar ser hela ut för nån av dem kan ha dålig isolering där vatten har trängt in.

Igår fick jag besök av en stor Corvetteälskare som fixade till felet på mussen. Det var tändspolen som hade gett upp så nu är bara tuta och köra igen

Link to comment
Share on other sites

Igår fick jag besök av en stor Corvetteälskare som fixade till felet på mussen. Det var tändspolen som hade gett upp så nu är bara tuta och köra igen

Aha, då hade du tur för oftast rör det sig om enkelt fel. Hittade Corvette-killen själv orsaken till varför bilen inte startade eller gav jag en ledtråd när jag nämnde den 3-poliga kontakten?

Link to comment
Share on other sites

Aha, då hade du tur för oftast rör det sig om enkelt fel. Hittade Corvette-killen själv orsaken till varför bilen inte startade eller gav jag en ledtråd när jag nämnde den 3-poliga kontakten?

Han lånande ut en ny tändspole som fick bilen att fungera vilket gjorde att det bara var att montera in en ny spole så gick pärlan på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...