Jump to content

Fläktmotor!


johnny_boy

Recommended Posts

Hej alla glada mustangägare!:o

Jag är ganska ny med att äga en mustang och tänkte kolla med dem som har lite mer erfarenhet vad det kan vara för fel när inte kupefläkten går igång när man vrider på reglaget?

Om fläktmotorn skulle vara trasig hur jobbigt är det att byta den? Sitter en ac i den?

mvh johnny

Link to comment
Share on other sites

Det sitter ett motståd i serie med motorn för de olika hastigheterna, ibland kan det brinna av, kolla det först.

Bilen är uppbyggd runt det, dvs det var den komponenten som fabriken började med och sedan byggde bilen runt.

Om du är akrobatiskt lagd kan du stoppa in huvudet jämte gaspedalen och titta uppåt mot fläktpaketet, där sitter den.

Link to comment
Share on other sites

Det sitter ett motståd i serie med motorn för de olika hastigheterna, ibland kan det brinna av, kolla det först.

Bilen är uppbyggd runt det, dvs det var den komponenten som fabriken började med och sedan byggde bilen runt.

Om du är akrobatiskt lagd kan du stoppa in huvudet jämte gaspedalen och titta uppåt mot fläktpaketet, där sitter den.

jag vet inte hur det ser ut på 70 janne men på 69 så sitter fläktmotståndet ingjutet i boxen för värmepaketet, alltså på passagerarsidan.

om du som janne påpekar är akrobatiskt lagd så ta med dig en multimeter ned och kolla anslutningarna som går in i boxen.

ifall det är motståndet som är avbrännt så måste du tyvärr demontera en hel del. börja med att ta bort hela instrumentbrädan och sedan kan du lossa lite på bulten som håller fast den nedre delen i högra hörnet, ta även bort handskfacket. efter det tar du bort clipsen som håller ihop boxen, gummimuffen som tätar till friskluftsintaget och bulten på framsidan som fäster det hela i karossen. därefter kan du med lite lirkande få ut framsidan av boxen nedåt. på insidan av denna finner du motståndet.

här är en guide som jag hade mycket nytta av första gången jag demonterade instrumentbrädan

http://www.mustangmonthly.com/techarticles/mump_0708_1970_ford_mustang_dashpad_replacement/index.html

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...