Jump to content

Tips vid fotografering


JanneJ

Recommended Posts

Många gånger ser jag bilder på bilar där mitt fokus som betraktare istället hamnar på någon detalj i bakgrunden och inte på bilen. Jag är inget proffs på bilfoto men jag vill ändå ge några tips på hur man kan förbättra sina bilbilder.

1: Fota aldrig i solljus, molniga dagar kan funka men bäst är kvällar precis när solen går ner. Starkt solljus gör färgerna bleka och skuggorna blir hårda och fula.

2: Undvik röriga bakgrunder, staket, människor, stolpar, träd, hus, allt som tar fokus från bilen.

Parkeringsplatser funkar om de är utan parkeringsrutor. Inte gräs eller grus som underlag.

3: Vänd framdäcken så att fälgen syns, inte slitbanan på däcket. Tänd ljuset så får bilen liv. Ha rutorna uppvevade och putsade.

4: Har du en systemkamera så välj läge A och ställ in en bländaren på 4 eller 5,6 kanske 7,1. Kolla så att hela bilen är skarp men bakgrunden oskarp. Använd stativ och självutlösare alt fjärrkontroll. Har du ett polfilter hjälper det mot reflexer i rutorna.

5: Ta många bilder ur olika vinklar, håll kameran högt för ett fågelperspektiv eller lågt för ett grodperspektiv. Var inte rädd att testa, när jag har fotat en bil kommer jag ofta hem med 100 bilder.

6: Efterjustering i t.ex Photoshop elements lockar fram den där extra krispigheten i fotot och låter dig beskära bilden och ev klona bort oönskade detaljer

Kommer ni på fler tips så fyll på i tråden.

Ha det bra

Janne

Link to comment
Share on other sites

1: Fota aldrig i solljus, molniga dagar kan funka men bäst är kvällar precis när solen går ner. Starkt solljus gör färgerna bleka och skuggorna blir hårda och fula.

Gryningssol är färgneutralare än kvällssol (mindre rödstick), men om man inte är morgonpigg är det jobbigt... :)

Annars håller jag med dig om allt du säger

Link to comment
Share on other sites

Det är viktigt med en bra bakgrund.

Har du tillgång till systemkamera med telezoom så ta lite bilder på avstånd med lägesväljaren i Av (bländarprioritet) och runt 4-5 i bländarvärde för att sudda ut bakgrunden.

Actionbilder kan även bli snyggt, ställ väljaren på Tv (slutarprioritet) och testa dig fram, börja med en slutartid på 1/500 och testa snabbare och snabbare upp till ca 1/1000- 1/1500.

Börja med att låsa fokuset på en förbestämd punkt där bilen skall köra förbi (använd dig av t.ex en vägkon eller liknande som du sedan plockar bort)

Följ sedan bilens rörelse medans den kör förbi och när den passerar punkten som du har fokus på så knäpper du bilden.

Ju snabbare slutartid desto lättare blir det att få fokus på bilen och ju långsammare desto mer suddig bakgrund.

jag lägger med lite bilder som jag är nöjd med :)

post-2298-144839155461_thumb.jpg

post-2298-144839155469_thumb.jpg

post-2298-144839155475_thumb.jpg

post-2298-144839155481_thumb.jpg

post-2298-14483915549_thumb.jpg

post-2298-144839155496_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...