Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Posted

Hej

Är det någon som har erfarenhet av glasrutor i cabben?

På min 70:a är det original så jag beställde en sådan och nu när jag lämnade in bilen så upptäckte dom att dom hade fått en till en Audi. (Svårt att få dit).

När vi då ringer deras leverantör så hävdar han att dom går sönder i skarven på ett år.

Det är även 3-4veckors leveranstid på dom.

Jag vill ju ha igång bilen så nu blir det en plastruta.

Min fråga är ifall glasrutorna brukar gå sönder i vikskarven?

Nja....Min cabbe er den orginale från 1970! Vikskarven er helt OK. Plastrutan blir ju lite såder efter några år.

Mvh

JohnB

Jag tror inte du kan byta till en plastruta, den är större än glasrutan,

så den kommer inte att passa i cabben. Åtminstone är det så på 67-68.

Mvh.

P-O

  • Author

Enligt leverantören så är det samma cab till både plast och glasruta.

Jag har ringt runt lite i dag och det ser ut som det inte finns någon som har en glasruta hemma. Så tyvärr får jag snåla till det med en plastruta.

Det ska tydligen även gå att byta i efterhand, men med en hel del jobb.

Hur det ska kunna vara samma ruta till både plast och glas kan man undra,speciellt om man låtsas att det är orginal..

Rutan böjs ju i mitten så det är ju i praktiken omöjligt.

Man kan ju göra en liknande lösning som corvette införde på C4,orna sista åren,att rutan liksom viks undan.

På vetten funkar det ju då man viker ner caben manuellt,men på en mussecab är jag skeptisk.

Fast plastruta funkar rätt så bra ocskså,min 88a, vette har plastruta som är acceptabel ,och den har egentligen inte blivit sämre sedan jag köpte bilen när den var 4 år gammal.

Då var den dock lite dassig så jag putsade upp den..

Ta dock nya rutan och spänn upp den mot en vägg med häftstift några dagar så att den stäcker på sig ,innan du monterar den..

Hur det ska kunna vara samma ruta till både plast och glas kan man undra,speciellt om man låtsas att det är orginal..

Rutan böjs ju i mitten så det är ju i praktiken omöjligt.

Nej, plast eller glas till CABBEN. Plastrutan ska ju egentligen lossas i överkant med ett blixtlås som

den sitter i. Och glasrutan har ett veck i mitten, det var det han menade med "vikskarven"

Mvh.

P-O

Dragkedjan är nog mest för att öka ventilationen i bilen i varma stater..

Till vetten finns en speciell kudde att lägga in i vecket på rutan..

är rutan delad är det ju någon modern modifiering,inget som har med orginal att göra..

  • Author

Nu sitter cabben där i alla fall.

Med plastruta.

Nu ska jag försöka justera dörrar och fönster.

Sedan är det besiktning.

post-274-144839155585_thumb.jpg

....................................

är rutan delad är det ju någon modern modifiering,inget som har med orginal att göra..

Mener du att om glasrutan på Mustangen har vikskarv så er det en modern modifiering?

Mvh

JohnB

Ingen mustang har haft glasruta orginal..

Däremot blev det på poppis på 80talet med små glasrutor på cabbarna,men den var ju bara hälften så står som orginal och placerades på ena sidan vecket,så då gick den ju bra att vika ner..

Säger man att den är lika stor som orginalplastrutan måste den vara delad vilket är något nytt påfund isåfall,,

Har haft några 71 Mustang cabbar,och på dom var det orginal med en glasruta i alla fall.

// John

Glasruta i cabben gick att välja till som ett option , så nog har det tillverkats massor av mustanger med glasruta från fabrik :-)

1968 så kostade optionet 38,86$ att få glasruta och den vart delad i 2 delar med en vikbar silikonlist emellan.

Här står det en del om 1968 http://www.oldride.com/library/1968_ford_mustang.html

Så INGO har fel för sig !!!!!!!!

Ingen mustang har haft glasruta orginal..

Däremot blev det på poppis på 80talet med små glasrutor på cabbarna,men den var ju bara hälften så står som orginal och placerades på ena sidan vecket,så då gick den ju bra att vika ner..

Säger man att den är lika stor som orginalplastrutan måste den vara delad vilket är något nytt påfund isåfall,,

Tror tyvær at du har lite fel. Min bil har den orginale cabben med vikbar bakruta. Just det, den er faktiskt datum merkt i oktober 69 til min 1970 Musse ;-)

Mvh

Johnb

OK..

Vet att mercury cougar haft glasrutor men dom har varit små,och då påstods det att orginal var det plastruta.

till mustang har jag aldrig sett någon glasruta i Sverige,men möjligt att det kommit nu med sena efterimporten..

men ytterst märkligt att ingen av de mängder av sjuttiotalsimporter man var i kontakt med hade glasruta?

måste kolla upp antal som orginaltillverkades ,kan inte varit specieillt många ?

Enlig Marti-rapporten till min -67 som hade det optionet så tillverkades det 16380 svarta elabbar med glasruta det året.

Cabben är bytt någon gång på min bil så nu är det plastruta. Skulle gärna vilja ha glasrutan så man slapp gå ut och rätta till plastrutan och lägga mellan något vid varje nedcabbning så den ska hålla sig fräsch...

/Tony

Edited by TonyV
Förtydligat antalet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.