JohanT5 April 26, 2011 Report April 26, 2011 HejÄr det någon som har erfarenhet av glasrutor i cabben?På min 70:a är det original så jag beställde en sådan och nu när jag lämnade in bilen så upptäckte dom att dom hade fått en till en Audi. (Svårt att få dit).När vi då ringer deras leverantör så hävdar han att dom går sönder i skarven på ett år.Det är även 3-4veckors leveranstid på dom.Jag vill ju ha igång bilen så nu blir det en plastruta.Min fråga är ifall glasrutorna brukar gå sönder i vikskarven? Citera
JohnRB April 26, 2011 Report April 26, 2011 Nja....Min cabbe er den orginale från 1970! Vikskarven er helt OK. Plastrutan blir ju lite såder efter några år.MvhJohnB Citera
pools April 26, 2011 Report April 26, 2011 Jag tror inte du kan byta till en plastruta, den är större än glasrutan,så den kommer inte att passa i cabben. Åtminstone är det så på 67-68.Mvh.P-O Citera
JohanT5 April 26, 2011 Author Report April 26, 2011 Enligt leverantören så är det samma cab till både plast och glasruta.Jag har ringt runt lite i dag och det ser ut som det inte finns någon som har en glasruta hemma. Så tyvärr får jag snåla till det med en plastruta.Det ska tydligen även gå att byta i efterhand, men med en hel del jobb. Citera
Ingo April 27, 2011 Report April 27, 2011 Hur det ska kunna vara samma ruta till både plast och glas kan man undra,speciellt om man låtsas att det är orginal..Rutan böjs ju i mitten så det är ju i praktiken omöjligt.Man kan ju göra en liknande lösning som corvette införde på C4,orna sista åren,att rutan liksom viks undan.På vetten funkar det ju då man viker ner caben manuellt,men på en mussecab är jag skeptisk.Fast plastruta funkar rätt så bra ocskså,min 88a, vette har plastruta som är acceptabel ,och den har egentligen inte blivit sämre sedan jag köpte bilen när den var 4 år gammal.Då var den dock lite dassig så jag putsade upp den..Ta dock nya rutan och spänn upp den mot en vägg med häftstift några dagar så att den stäcker på sig ,innan du monterar den.. Citera
pools April 27, 2011 Report April 27, 2011 Hur det ska kunna vara samma ruta till både plast och glas kan man undra,speciellt om man låtsas att det är orginal..Rutan böjs ju i mitten så det är ju i praktiken omöjligt. Nej, plast eller glas till CABBEN. Plastrutan ska ju egentligen lossas i överkant med ett blixtlås somden sitter i. Och glasrutan har ett veck i mitten, det var det han menade med "vikskarven"Mvh.P-O Citera
Ingo April 29, 2011 Report April 29, 2011 Dragkedjan är nog mest för att öka ventilationen i bilen i varma stater..Till vetten finns en speciell kudde att lägga in i vecket på rutan..är rutan delad är det ju någon modern modifiering,inget som har med orginal att göra.. Citera
JohanT5 April 29, 2011 Author Report April 29, 2011 Nu sitter cabben där i alla fall.Med plastruta.Nu ska jag försöka justera dörrar och fönster.Sedan är det besiktning. Citera
JohnRB April 29, 2011 Report April 29, 2011 ....................................är rutan delad är det ju någon modern modifiering,inget som har med orginal att göra..Mener du att om glasrutan på Mustangen har vikskarv så er det en modern modifiering?MvhJohnB Citera
Ingo April 30, 2011 Report April 30, 2011 Ingen mustang har haft glasruta orginal..Däremot blev det på poppis på 80talet med små glasrutor på cabbarna,men den var ju bara hälften så står som orginal och placerades på ena sidan vecket,så då gick den ju bra att vika ner..Säger man att den är lika stor som orginalplastrutan måste den vara delad vilket är något nytt påfund isåfall,, Citera
John April 30, 2011 Report April 30, 2011 Har haft några 71 Mustang cabbar,och på dom var det orginal med en glasruta i alla fall.// John Citera
CMC-49 April 30, 2011 Report April 30, 2011 Glasruta i cabben gick att välja till som ett option , så nog har det tillverkats massor av mustanger med glasruta från fabrik :-)1968 så kostade optionet 38,86$ att få glasruta och den vart delad i 2 delar med en vikbar silikonlist emellan.Här står det en del om 1968 http://www.oldride.com/library/1968_ford_mustang.htmlSå INGO har fel för sig !!!!!!!! Citera
JohnRB April 30, 2011 Report April 30, 2011 Ingen mustang har haft glasruta orginal..Däremot blev det på poppis på 80talet med små glasrutor på cabbarna,men den var ju bara hälften så står som orginal och placerades på ena sidan vecket,så då gick den ju bra att vika ner..Säger man att den är lika stor som orginalplastrutan måste den vara delad vilket är något nytt påfund isåfall,,Tror tyvær at du har lite fel. Min bil har den orginale cabben med vikbar bakruta. Just det, den er faktiskt datum merkt i oktober 69 til min 1970 Musse ;-)MvhJohnb Citera
Ingo May 1, 2011 Report May 1, 2011 OK..Vet att mercury cougar haft glasrutor men dom har varit små,och då påstods det att orginal var det plastruta.till mustang har jag aldrig sett någon glasruta i Sverige,men möjligt att det kommit nu med sena efterimporten..men ytterst märkligt att ingen av de mängder av sjuttiotalsimporter man var i kontakt med hade glasruta?måste kolla upp antal som orginaltillverkades ,kan inte varit specieillt många ? Citera
TonyV May 1, 2011 Report May 1, 2011 (redigerad) Enlig Marti-rapporten till min -67 som hade det optionet så tillverkades det 16380 svarta elabbar med glasruta det året.Cabben är bytt någon gång på min bil så nu är det plastruta. Skulle gärna vilja ha glasrutan så man slapp gå ut och rätta till plastrutan och lägga mellan något vid varje nedcabbning så den ska hålla sig fräsch.../Tony Ändrade %s av %s (%s) Förtydligat antalet. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.