mia cmc 314 May 6, 2004 Report May 6, 2004 HEJ!FINNS DET NÅGON KUNNIG SOM KAN HJÄLPA MIG ATT HITTA EN HÅLLARE TILL OLJETRYCKSKONTAKTEN. JAG HAR TROTT ATT DET VARIT ETT ELFEL MEN VID RENOV.AV KOPPLING OCH LÅDA FANN VI ATT DENNA HÅLLARE FATTAS. JAG BEHÖVER DEN FÖR ATT FÅ IGÅNG MÄTARNA. OM DEN INTE FINNS I SVERIGE SÅ KANSKE NÅGON VET DET VAD DEN HETER PÅ ENGELSKA, DET GÅR JU BRA ATT BESTÄLLA FRÅN USA. JAG HAR BÖRJAT ATT RENOVERA UPP MIN MACH I HON HAR STÅTT NÄSTAN STILL SEDAN 1994. MOTORN ÄR EN 351W 4V.TACKSAM FÖR ALL HJÄLPMED VÄNLIG HÄLSNINGMARIA TROEDSSON HAR TYVÄRR INTE FÅTT MITT CMCNR ÄNNU Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 6, 2004 Report May 6, 2004 Hej.Du får nog förklara lite bättre, oljetryckskontakten sitter påmotorn brevid bensinpumpen. Tryckkontackten sitter på en sexkantig förlängare, i flästafall så är det en givare som tänder en lampa på instrument-brädan, eller så är det en större tryckgivare som ger puls till mätare. Vilken del söker du Givare och vilken typ, förlängaren kanskedu kan annonsera efter här på forumet. :wink: Citera
mia cmc 314 May 6, 2004 Author Report May 6, 2004 hej och tack för svar.tyvärr är jag ingen tekniker men efter samråd med maken är det förlängaren jag saknar. det är några glada amtörer som haf min bil innan och kopplat ihop mätarna med varann. så jag får väl hoppas att någon kanske har en sådan i sina gömmor.hälsningar maria Citera
mia cmc 314 May 11, 2004 Author Report May 11, 2004 hej igen larsdet verkar som du har lite kunnande skulle du vilja hjälpa mig med ett namn på denna förlängare så är det kanske lite lättare att annonsera efter denna. motorer är ju alltid lite speciellt jag är väl inte så hemma på allt även om man har varit med och lysstnat och lärt har många bekanta som kör bla promod och top fuel men det är ju lite andra delar men grunden är den samma. hoppas att du kan hjälpa mig det är ju alltid bättre med mätare som funkar.hälsningar maria Citera
Ronnie S May 11, 2004 Report May 11, 2004 Jag skulle helt enkelt kalla den för "förlängare till oljetrycksgivare". Jag kollade i en amerikansk Mustangfirmas katalog, och dom kallar den för "Oil pressure sending unit extension" (se här: http://catalogs.google.com/catalogs?hl= ... atpage=129 ) Citera
ht67 cmc 1502 May 11, 2004 Report May 11, 2004 Jag saknar också en sån förlängare till min 351W. Får besked under eftermiddagen om det finns hemma. Annars funderar jag på att beställa från California Mustang USA. ( 9B339B 1966-70 Falcon V8 $25.95 ) Citera
mia cmc 314 May 11, 2004 Author Report May 11, 2004 tack killar för era svar det är alltid roligt att ge sig in i männes värld vad det gäller bilar och motorer vi kan väl höras av om det dyker upp någon givare har faktiskt fått nys om en härhemma. men det skulle vara bra att veta om man kan få hem från usa.maria Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 11, 2004 Report May 11, 2004 Hej.Jag hann inte med i denna fråga, men många svarhar du fått och det är det viktigaste med detta FORUM. INFO.Denna förlängare är mycket vanlig på FORDs motorerf.o.m. 1966 då nästan alla modeller kom med tryckmätarei stället för lampa. :wink: Citera
Lars Brisman January 19, 2008 Report January 19, 2008 En 4 år gammal tråd, men jag knyter på:Skall snart lyfta i en motor som har hålet,där oljetryckskontakten (-förlängaren) normalt sitter,pluggad med en insexplugg.Blocket har tjänstgjort som racemotor vid landsvägslopp i Mexico, och jag gissar att man då använt extern oljekylare.Mina försök att ta bort pluggen (verkar sitta in i h-e hårt) har hittills misslyckats.Det återstår ytterligare ett demonteringsförsök med prylar från Swedol, men om också det skiter sig så måste jag montera givaren utanför blocket.Nå'n som har förslag på enkel och billig lösning på frågan hur man monterar oljetrycksgivaren utanför blocket?/Lasse B Citera
Magnus Helsingborg January 20, 2008 Report January 20, 2008 HejFör ca 2år sen,köpte jag förlängningen till oljetr givaren av HansenRacingdå fanns den i deras sortiment,skulle tro att den fortfarande gör det så hör med närmaste mekonomen så fixar dom säkert fram den. Citera
JH January 20, 2008 Report January 20, 2008 HejFör ca 2år sen,köpte jag förlängningen till oljetr givaren av HansenRacingdå fanns den i deras sortiment,skulle tro att den fortfarande gör det så hör med närmaste mekonomen så fixar dom säkert fram den.Javisst kångla inte till det för en sån liten pryl, jag har också köpt genom Hansen racing Citera
Lars Brisman January 20, 2008 Report January 20, 2008 Jag har en förlängare.Problemet är att det inte finns något hål att skruva in den i.Hålet är pluggat och jag har inte (iaf hittills) kunna få bort pluggen. Lasse B Citera
Lars Brisman January 21, 2008 Report January 21, 2008 Sista försöket att få bort den dj-a pluggen sprack! ﻻ▼Йﺅﮓ◙₣ۼ۞רҖΨﻕﻻŴ!!! Så här gick det med mitt nya verktyg: Vem sa att det skall vara lätt? Inte jag iaf. Tips på oljetrycksgivarmontage? Lasse B Citera
fast_back January 22, 2008 Report January 22, 2008 svetsa på en bult på pluggen o dra med, värm med gassvets.kanske du testat redan? Citera
Skotran February 4, 2008 Report February 4, 2008 Vad är förlängaren bra för? Jag kör utan (den gick av) och jag har lampa, tror det har suttit mätare på den. Citera
Janne Holm CMC1740 February 4, 2008 Report February 4, 2008 Vad är förlängaren bra för? Jag kör utan (den gick av) och jag har lampa, tror det har suttit mätare på den.orginalgivaren är för stor får inte plats jämte oljefiltret så därför behövs förlängaren. En liten konstruktionsmiss av FORD Citera
JH February 5, 2008 Report February 5, 2008 Sista försöket att få bort den dj-a pluggen sprack! ﻻ▼Йﺅﮓ◙₣ۼ۞רҖΨﻕﻻŴ!!! Så här gick det med mitt nya verktyg: Vem sa att det skall vara lätt? Inte jag iaf. Tips på oljetrycksgivarmontage? Lasse BLite klurigt när man inte står på plats, men jag kan förställa mig att det sitter hårt när verktyget går sönder. Eller så är det dålig kvalitéJag har för mig att det är en svagt konisk gänggång, och om någon dragit i för kung och fosterland så sitter det nog rejält. Förlängaren i original är inte så stark ( gjord i aluminium) så den går av om man drar för hårt, så förmodligen har du en stålbult imonteradJag har borrat ur en sådan en gång men då satt inte motorn i bilen. Det bästa är nog att få ur den befintliga. Men Hur???? Gick det att dra dit den måste det gå att få ur den. Att värma med gas känns lite riskbelt i motorutrymmet. Citera
Lars Brisman February 5, 2008 Report February 5, 2008 Ha, jag vann till slut! Nytt hemmagjort verktyg med en kort snutt av en 1/4" insexsnyckel i spetsen + försiktig värmning med gassvets (har motorn i stativ utanför bilen).Tack för tips om gassvets!Lasse B Citera
mia cmc 314 February 21, 2008 Author Report February 21, 2008 Ha Ha Tänk detta inlägg hade jag helt glömt tänk vad tiden går 4 år sedan snart.Har fortfarande inte fått rätt på mina mätare så jag kör så det ryker blir man stoppad av Harry Haffa så får jag väl skylla på mina mätare, tror inte att det har någon effekt men ändå.Ska kolla med Magnus tips om jag kan få rätt på dom till säsongen börjar då kör man ju laglydigt.Maria CMC 314 Mustang MACH 1 1969 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.