bossrules May 7, 2004 Report May 7, 2004 Är det någon som vet vilka värden man ska ha vid framvagnsinställning av en -70 Boss 302. Har wedge kit och kör mest på gatan. Vet att nån för länge sedan hade lagt ut värden både för gata, bana och vardagskörning.För just uppför sig bilen som en nervklen daggmask, vansinnigt spårkänslig . Kan det bero på däcken???? har Mickey Tompson sulor fram 225/50-15 på 8,5 fälg. Eller är det helt enkelt inte bättre gjort från fabrik????MvHPeter cmc44 :mrgreen: Citera
PeO 460 May 7, 2004 Report May 7, 2004 Hej,Enl. service manualen skall det var följande för en 1970:Caster: Min. -1º Max, +1º Optimum, 0º (Jag skullle föreslå +1º för styrstabiliteten)Camber: Min, 0 º Max, +1,5º Optimum, +1ºToe-In: 0,062" > 0,312" eller i mm 1,5 > 7,9mm (denna stora tolerans förstår jag ej alls??)Kolla även hur bakaxel sitter!!!Hjulinställningar är en hel vetenskap och det finns lika många åsikter som personer. Jag har själv jobbat mycket med däckslitage fast på lastbilar och bussar (principen är den samma fast hjul-lasterna större).För att verifiera inställningarna kan du lämpligen skaffa en BRA digital temp mätare, kör med bilen under ca: 10-15 min så som du valnigtvis anväder den mät sedan tempen på däcken fram utsida mitten och insida samma bak. När du har rätt inställning bör tempen vara samma på Vänster som Höger utsida som insida och i mitten. Om inte utred varför det skiljer och ändra.Även utrustningar är väldigt felvisande och många "avanserade" är av mycket låg kvalitetsnivå. Kom även ihåg att du bör köra bilen mellan inställning och verifiering, m.a.o. ett uppmätt värde justeras och ser helt OK ut på utrustninger efter justering MEN KÖR bilen och efterkolla!!!För det sista kolla däckstrycket OFTA. Citera
cmc1102 May 7, 2004 Report May 7, 2004 se ..:http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... php?t=2703 Citera
PeO 460 May 7, 2004 Report May 7, 2004 I länken på sista inlägget gällde det 1965 års modell!Men en viktig detalj som jag utelämnade i mitt förra inlägg fanns med i ovansående länk. Styrväxelns neutral-läge "döda punkten" den är väldigt svår att hitta (kräver väldigt kännsliga moment verktyg) det är utgångsläget för all justering av styrvinklar. Jag har ALDRIG sett en verkstad börja där!! För det mesta skruvar man "lite här och lite där" för att få de digitala siffrorna på "under maskinen" att visa enl. databladet.Att alla bussningar är bra är ju också en förutsättning för att en inställning skall fungera, kolla dem före inställningen. Citera
Rickard May 7, 2004 Report May 7, 2004 Jag skulle rekommndera att du följer Per B;s anvisningar, har själv gjort det på min -69:a och gjorde första provturen för säsongen idag. Kan bara säga att bilen känns bättre än någonsin! Kan tillägga att jag satt dit KYB Gas Adjust vilket säkert gör sitt till. Dessutom oerhört viktigt att inget är glappt. Du funderade på däcken, jag åker med 235/60 15 runt om och det spårar inte något nämnvärt annat än om vägen är riktigt dålig.MvhRickard Citera
cmc1102 May 8, 2004 Report May 8, 2004 Har beställt samma dämpare som du..är de bra..?gjorde det via Mustangs Unlimited a´31 $ st.. Citera
Rickard May 8, 2004 Report May 8, 2004 Nu har jag ju bara gårdagen som referens men visst blev det en otrolig skillnad! Jag misstänker att det är en kombination av framvagnsinställningen och de nya dämparna. Betalade $104,95 för fyra st hos CJ, mycket prisvärt tycker jag!/Rickard Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.