Jump to content

Recommended Posts

Bilen dock för mig igår när jag var på väg hem från Onsdagsträffen! Hade haft bilen igång stillastående en stund, 5min? Körde iväg, men bilen dog efter ca 500m. Gick igång direkt på neutralen men dog så fort jag belastade den på driven. Bytte tändspole vid vägkanten och bilen tuffade iväg utan problem. Hade liknande problem förra sommaren, men bytte då till ignitor o flamethrower spole. Flyttade även spolen bort från insuget. Varför ska det jävlas nu igen?? Kan man värmeisolera tändspolen på nåt bra sätt?

/henke

68 HT 302,C4

Tror jag hade samma problem förra året. Trodde det var skit i tanken men bytte spole och i samband med det upptäckte jag att spolen bara fick 8-9 Volt så jag kopplade in ett relä så den nu har 12 Volt.Gått bra hitills. Har din spole 12V ?

Hej,

jag satte min flamethrower på hjulhuset, det verkar inte smart att ha den på motorn (även om den borde palla för det). Tog bort motståndstråden i samma veva.

//Mats

Min 67:a Shelby med 289 HP och pertronix ignition, flamethrower coil samt kablar

dog ett par ggr förra sommaren men startade sedan och gick utan problem.

Hade bestämt mig redan att i sommar tar jag bort allt utom kablarna och byter

tillbaka till originalspole samt dubbelbrytarna. Tydligen har detta problem hänt fler.

Mvh Bosse CMC 342

Även jag har relästyrt tänspolen så den ska få 12V, men när jag mäter över spolen med motorn igång visar den ändå bara 7-8 volt. Innan låg den på 5-7V..

Hur mäter ni vad tänspolen får för volt?

Kan mitt laddrelä, eller nåt annat relä strula? Mäter jag över batteriet så har jag 14-15V.

Ska försöka flytta tändspolen till kylar"väggen" då jag har ett hål där efter AC:n, då får den ju massa friskluft på sig. Funkar inte det köper jag en HEI....

Mät med motorn avstängd och tändningen på. Har du 12V då så är det väl OK. Vad menar du med "över spolen"? Mät mellan spolens + matning och jord. Den andra polen är triggern (brytare eller Pertronix).

//Mats

Hej.

Som inlägg i debatten, min Petronix la av förra sommaren p.g.a. överhettning,

smart av mig var att lägga dom gammla hedliga brytarna med tillhörande delar

i bagaget, montera på dom gamla grejorna och åkte hem.

Nu i vinter har jag monterat HEI fördelare, jag kan inget annat säga än att det

blev en helt annan gång på grejorna.

En komplett HEI fördelare med inbyggd tändspole kostar under 1500.- och är

värd vart enda krona, moton behöver en fördelare med rätt tädkurva för att

gå optimalt.

Hittade min på Tradera, obs tänk på vid eventuellt köp, att det finns två typer,

en utan inbyggd tändspole och en typ med inbyggd tändspole.

post-20-144839157147_thumb.jpg

Jo har suktat ett tag efter en ny HEI fördelare med inbydd spole. Men det får vänta. Fick min framvagn utdömd av killen som skulla ställa hjulvinklarna idag. Resulterade i en nätt liten order på 500dollar från Mustangs Unlimited.. Man e fan inte klok..

Jo har suktat ett tag efter en ny HEI fördelare med inbydd spole. Men det får vänta. Fick min framvagn utdömd av killen som skulla ställa hjulvinklarna idag. Resulterade i en nätt liten order på 500dollar från Mustangs Unlimited.. Man e fan inte klok..

Näe, men man har kul.:D

Kolla att tändkabeln ligger an mot uttaget i spolen också. Böj ut blecken lite annars, Verkar som om hålet är lite större på Flametrower spolen.

Funkade för mig förra året. Spolen blev till sist så varm att den brände.

Har forskat vidare ang min varma tändspole. Kanske är det så att tändspolen inte alls mår bra av 12v kontinuerligt?

Har istället kopplat den till original resistorkabel, gjort ett uttag på den kabeln(med sån där dubbel kabelsko) och tagit signal till reläet som i sin tur ger ignitorn 12V. Bilen startar, har ej provkört, men tomgången går upp o ner. Låter som om bilen "andas".

Mäter jag strömmen över spolen vandrar den mellan 9-10V. Ska den få så mycket med resistorkabeln inkopplad? Kan det vara min fulkoppling till reläet som orsakar oroligheten?

Innan tog jag signal från resistorkabeln till ett relä som sedan matade 12V till spolen, där jag sen hade kopplat in ignitorn. Funkar oxå, men spolen kokade nästan..

Input någon??

Mäter jag strömmen över spolen vandrar den mellan 9-10V.

Du mäter inte strömmen, du mäter spänningen. Och du ska inte mäta över spolen, du ska mäta mellan

spolen och chassit, d.v.s. jord. Minus på batteriet.

Man måste skilja på ström och spänning. Spänning mäts i volt. Strömmen mäts i ampere.

Jag vet att det är svårt att skilja på ström och spänning, men det är viktigt att skilja dom åt.

Nu känner jag att jag babblar lite för mycket, som Oscarsson brukar säga. Men nån mer hjälp

har jag inte.:oops:

Mvh.

P-O

  • 1 month later...

Hej

här kommer ett tips till alla som kopplar 12v till tändspolen utan förkopplingsmotstånd, ha inte tändingen på för länge utan att motorn är igång

kan dela med mig av dagens händelse

jag ligger under bilen och skruvar då startmotorn drar igång jag flyger upp och ser att det ryker vid motorn när jag närmar mig flyger ena skruven ur tändspolen tät följt av oljan som sprutar överallt och dränker mig i tunn olja:(.

jag får i alla fall slagit ifrån säkerhetsbrytaren tillslut annars vet jag inte vad som kan ha hänt.

jag kan till lägga att någon har kopplat 12v till spolen och inte via de ROSA kabel.

det felet jag gjorde var att inte vrida av tändningen helt ajabaja

detta kommer vad jag vet i nuläget kosta mig tändspole brytare och tändningslås urk.

jaja nu har jag delat med mig av min dag hoppas det kan hjälpa någon att inte göra samma misstag

//Henrik

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...