Henke cmc 2171 May 19, 2011 Report May 19, 2011 Bilen dock för mig igår när jag var på väg hem från Onsdagsträffen! Hade haft bilen igång stillastående en stund, 5min? Körde iväg, men bilen dog efter ca 500m. Gick igång direkt på neutralen men dog så fort jag belastade den på driven. Bytte tändspole vid vägkanten och bilen tuffade iväg utan problem. Hade liknande problem förra sommaren, men bytte då till ignitor o flamethrower spole. Flyttade även spolen bort från insuget. Varför ska det jävlas nu igen?? Kan man värmeisolera tändspolen på nåt bra sätt?/henke68 HT 302,C4 Citera
Patrik Mustang67 May 19, 2011 Report May 19, 2011 Tror jag hade samma problem förra året. Trodde det var skit i tanken men bytte spole och i samband med det upptäckte jag att spolen bara fick 8-9 Volt så jag kopplade in ett relä så den nu har 12 Volt.Gått bra hitills. Har din spole 12V ? Citera
mnilsson May 19, 2011 Report May 19, 2011 Hej,jag satte min flamethrower på hjulhuset, det verkar inte smart att ha den på motorn (även om den borde palla för det). Tog bort motståndstråden i samma veva.//Mats Citera
bosewallius May 21, 2011 Report May 21, 2011 Min 67:a Shelby med 289 HP och pertronix ignition, flamethrower coil samt kablardog ett par ggr förra sommaren men startade sedan och gick utan problem.Hade bestämt mig redan att i sommar tar jag bort allt utom kablarna och bytertillbaka till originalspole samt dubbelbrytarna. Tydligen har detta problem hänt fler.Mvh Bosse CMC 342 Citera
Henke cmc 2171 May 22, 2011 Author Report May 22, 2011 Även jag har relästyrt tänspolen så den ska få 12V, men när jag mäter över spolen med motorn igång visar den ändå bara 7-8 volt. Innan låg den på 5-7V..Hur mäter ni vad tänspolen får för volt?Kan mitt laddrelä, eller nåt annat relä strula? Mäter jag över batteriet så har jag 14-15V. Ska försöka flytta tändspolen till kylar"väggen" då jag har ett hål där efter AC:n, då får den ju massa friskluft på sig. Funkar inte det köper jag en HEI.... Citera
mnilsson May 22, 2011 Report May 22, 2011 Mät med motorn avstängd och tändningen på. Har du 12V då så är det väl OK. Vad menar du med "över spolen"? Mät mellan spolens + matning och jord. Den andra polen är triggern (brytare eller Pertronix).//Mats Citera
Lars Oscarsson cmc383 May 22, 2011 Report May 22, 2011 Hej.Som inlägg i debatten, min Petronix la av förra sommaren p.g.a. överhettning,smart av mig var att lägga dom gammla hedliga brytarna med tillhörande delari bagaget, montera på dom gamla grejorna och åkte hem.Nu i vinter har jag monterat HEI fördelare, jag kan inget annat säga än att detblev en helt annan gång på grejorna.En komplett HEI fördelare med inbyggd tändspole kostar under 1500.- och ärvärd vart enda krona, moton behöver en fördelare med rätt tädkurva för attgå optimalt.Hittade min på Tradera, obs tänk på vid eventuellt köp, att det finns två typer,en utan inbyggd tändspole och en typ med inbyggd tändspole. Citera
Henke cmc 2171 May 23, 2011 Author Report May 23, 2011 Jo har suktat ett tag efter en ny HEI fördelare med inbydd spole. Men det får vänta. Fick min framvagn utdömd av killen som skulla ställa hjulvinklarna idag. Resulterade i en nätt liten order på 500dollar från Mustangs Unlimited.. Man e fan inte klok.. Citera
mhdin May 24, 2011 Report May 24, 2011 Jo har suktat ett tag efter en ny HEI fördelare med inbydd spole. Men det får vänta. Fick min framvagn utdömd av killen som skulla ställa hjulvinklarna idag. Resulterade i en nätt liten order på 500dollar från Mustangs Unlimited.. Man e fan inte klok..Näe, men man har kul. Citera
wind May 25, 2011 Report May 25, 2011 Kolla att tändkabeln ligger an mot uttaget i spolen också. Böj ut blecken lite annars, Verkar som om hålet är lite större på Flametrower spolen. Funkade för mig förra året. Spolen blev till sist så varm att den brände. Citera
Henke cmc 2171 May 31, 2011 Author Report May 31, 2011 Har forskat vidare ang min varma tändspole. Kanske är det så att tändspolen inte alls mår bra av 12v kontinuerligt? Har istället kopplat den till original resistorkabel, gjort ett uttag på den kabeln(med sån där dubbel kabelsko) och tagit signal till reläet som i sin tur ger ignitorn 12V. Bilen startar, har ej provkört, men tomgången går upp o ner. Låter som om bilen "andas". Mäter jag strömmen över spolen vandrar den mellan 9-10V. Ska den få så mycket med resistorkabeln inkopplad? Kan det vara min fulkoppling till reläet som orsakar oroligheten? Innan tog jag signal från resistorkabeln till ett relä som sedan matade 12V till spolen, där jag sen hade kopplat in ignitorn. Funkar oxå, men spolen kokade nästan..Input någon?? Citera
pools June 5, 2011 Report June 5, 2011 Mäter jag strömmen över spolen vandrar den mellan 9-10V. Du mäter inte strömmen, du mäter spänningen. Och du ska inte mäta över spolen, du ska mäta mellanspolen och chassit, d.v.s. jord. Minus på batteriet.Man måste skilja på ström och spänning. Spänning mäts i volt. Strömmen mäts i ampere.Jag vet att det är svårt att skilja på ström och spänning, men det är viktigt att skilja dom åt.Nu känner jag att jag babblar lite för mycket, som Oscarsson brukar säga. Men nån mer hjälphar jag inte.Mvh.P-O Citera
henrikz July 6, 2011 Report July 6, 2011 Hejhär kommer ett tips till alla som kopplar 12v till tändspolen utan förkopplingsmotstånd, ha inte tändingen på för länge utan att motorn är igångkan dela med mig av dagens händelse jag ligger under bilen och skruvar då startmotorn drar igång jag flyger upp och ser att det ryker vid motorn när jag närmar mig flyger ena skruven ur tändspolen tät följt av oljan som sprutar överallt och dränker mig i tunn olja:(.jag får i alla fall slagit ifrån säkerhetsbrytaren tillslut annars vet jag inte vad som kan ha hänt.jag kan till lägga att någon har kopplat 12v till spolen och inte via de ROSA kabel.det felet jag gjorde var att inte vrida av tändningen helt ajabajadetta kommer vad jag vet i nuläget kosta mig tändspole brytare och tändningslås urk.jaja nu har jag delat med mig av min dag hoppas det kan hjälpa någon att inte göra samma misstag//Henrik Citera
mnilsson July 6, 2011 Report July 6, 2011 En bra sak med att ha elekrisk bränslepump: Man hör om tändningen är avslagen eller inte.//Mats Citera
Patrik Mustang67 July 7, 2011 Report July 7, 2011 Hej,Jag har nu kört en ungefär 25 mil med ett relä som drar via orginal motståndskabel och ger spolen 12V. Detta hitills utan problem. Finns det ett bättre sätt ? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.