Jan Ekström June 25, 2011 Report June 25, 2011 Jag håller på att renovera min Mustang 1965 Fastback och ser att det sitter en extra plåt uppe på fjädertornet.Har beställt ett nytt fjädertorn och ser att denna plåten finns inte på den nya plåten.Någon som kan hjälpa mig svara på mina frågor?1. Det ser ut som att någon skurit av plåten, att den fortsatt på något vis, har det varit en USA bil? Så stagen varit svetsade fast på tornen, är det så original?2. Det är en äkta GT HP Mustang, så är detta någon förstärkning från Ford på GT HP modellen?Någon som känner till dessa plåtar, se bifogade bilder...Någon som har en 1965 Fastback, hur ser det ut på eran bil osv..?? Citera
bosewallius June 26, 2011 Report June 26, 2011 Kan det vara en USA bil som har svetsade fästen på varje fjäderben och håller ena änden på stagen som går till torpedväggen. Svenska och andra exportbilar plus Shelby fick de sk Export Braces istället.Mvh Bosse CMC342 Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 26, 2011 Report June 26, 2011 Hej.Det stämmer det Bosse skriver, avkapat fäste. Citera
mnilsson June 27, 2011 Report June 27, 2011 Köp ett exportstag istället så har du nåt mkt bättre.//Mats Citera
Magnus S July 1, 2011 Report July 1, 2011 Hej,På min -65 HT som är svensksåld ser det precis ut som på dina gamla fjädertorn. Den plåten är inte bytt på min bil, så frågan är om de på fabriken alltid monterade de klenare stagen (med svetsade fästen) som standard och sedan kapade av dem på alla exportbilar och satte dit de grövre exportstagen. Citera
fast66 July 1, 2011 Report July 1, 2011 (redigerad) Magnus, din bil kan mkt väl vara "Svensksåld", men då importerad av en försäljare tex Kindvalls (och inte av Ford). De bilarna fick inte alltid eller kanske tom aldrig, exportstaget monterat. Däremot andra saker som man då krävde, tex skivbromsarna. Har sett ett flertal exempel på detta. Min är också svensksåld, av Ford och har exportstaget men ingen plåt...Exportstagen monterades direkt på fabriken och har en extra förstärkningsplåt svetsad vid torpeden, och dessutom nya hål borrade i plåtfalsen vid torpeden.Dessutom har stötdämparfästet en extra bricka punktad på toppen som förstärkning. Ändrade %s av %s (%s) tillagd info Citera
ThomasFB July 3, 2011 Report July 3, 2011 Kan nån lägga bild från torpedens infästning (med förstärkningsplåt) samt brickan på stötdämparfästet? Har själv '65 FB, USA-model. Citera
fast66 July 4, 2011 Report July 4, 2011 Här kommer ett par bilder som du frågar efter. Plåten som förstärker på torpeden är långt ifrån "snygg", bara en vinklad plåtbit som man svetsade dit och slabbade på sealer. Ser likadant ut på min Fairlane 64 också (och alla andra Mussar, Shelbys etc jag sett). Brickan är punktad med en punkt på var sida, inget märkvärdigt. Citera
Magnus S July 5, 2011 Report July 5, 2011 Jag har allt det du nämner, förstärkningsplåt vid torpeden och de extra brickorna på stötdämparfästena, samt skivbromsar, mittkonsoll osv. Så nog tror jag att den är en "riktig" Ford bil med tanke på utrustningen och har nog då också alltid haft exportstaget. Citera
fast66 July 5, 2011 Report July 5, 2011 ...ja det var ju märkligt att den har både fästet för de klenare plåtstagen OCH exportstag. Det har jag aldrig sett sedan jag började med Mustang 65/66 1981. Jag förstod inte på din första beskrivning att din bil har båda. Citera
Magnus S July 5, 2011 Report July 5, 2011 Nej, det är just det som är grejen, jag tycker också att det är konstigt. Det skulle ju innebära att de alltid satte dit fästet för de klenare stagen MEN kapade bort det på alla bilar som gick på export.Sedan ska jag säga att ända tills du nämde den där förstärkningsplåten så trodde jag att det var en ful lagning någon tidigare ägare gjort på min bil en gång i tiden, men det inser jag att det inte är. Det var t.o.m. så att jag funderade på att ta bort den plåten nu när jag renoverade motorrummet...Visserligen har min betydligt bättre finish än på den bild du lagt upp här, det var inte så mycket kladd runt min. Citera
ThomasFB July 7, 2011 Report July 7, 2011 Tackar för info, Claes. Förstärker min motsvarande innan lackeraren tar över. Citera
Recommended Posts