Jump to content

servobroms ur funktion


musse_70

Recommended Posts

(redigerad)

Skulle köra upp på ett par pallbockar för att komma åt undersidan tänkte jag , gjorde några misslyckade försök med ihärdigt bromsande som följd men helt plötsligt så blev pedalen stum och jag fick ingen hjälp från boostern längre samt att motorn gick förbannat illa varje gång jag rörde bromspedalen.

kopplande loss vakuumanslutningen och pluggade så motorn går bra men har nu bara manuella bromsar.

Vad kan ha hänt ? .. och varför gick motorn illa med vakumslangen påkopplad ?

motor är 351w mustang -70

Ändrade %s av %s (%s)
glömde vilken bil det var
Link to comment
Share on other sites

Vad som hände exakt inne i boostern är svårt att att peka på men det blev en konstant luftläcka på undertryckssidan av den stora kolven/tätskivan i boostern.. alltså luft sögs konstant igenom boostern utan att det kunde byggas upp nåt vacum/undertryck.

Normalt återställs vacumet till rätt värde (en liten liten volym) efter man använt bromsen (i praktiken liten volym bara, utan att motorn påverkas).

När det inte finns något uppbygt vacum i boostern så kommer också bromspedalen att kännas 'sten hård'.

Om boostern funkar som den ska kan man efter att ha stannat motorn trycka på bromspedalen och höra ett pys-ljud, det är vacumet som vandrar över till främre sida stora kolven och 'hjälper' dig bromsa.. trycker du en gång till på bromsen så finns det nästan inget vacum kvar och pedalen börjar nu kännas stenhård.

Normalt när du trycker ner bromsen så överförs och påverkar din pedaltryck/rörelse ett ventilsytem som öppnar en passage som gör att undertrycket hjälper till att förstärka bromskraften på framsidan av den stora kolven vilken pressar in en tryckstång i bakkant på huvucylindern och utför bromsningen utan att du ska behöva trycka på pedalen så de smakar blod i munnen.

Ytan på kolven är stor och när undertrycket/vacumet fördelas på en så stor yta som kolven har skapas en betydligt större kraft än vad det egentliga undertrycket är.

Motorn gick illa bara därför det fanns en konstant luftläcka/flöde av luft genom röret/slangen från boostern och in i motorn.. och de är inte bra, ingen motorn går bra utav att få för mycket luft.. all luft till motorn ska bara komma in förgasarvägen där den blandas med bensin för att få rätt mix.

Känner inte till om bromsservon går att renovera.. om det går så är det lite ventiler + den stora kolven som byts ut.. men jag tycker du ska skaffa dig nytt eller få tag i nåt begagnat.

Det är inte så vanligt att bromsservos går sönder, är ganska tillförlitliga.. däremot så brukar huvudcylindern behövas bytas under bilen livslängd.

Ett annat fel som kan uppstå på en bromsservo är om man använder en ½" gummislang som vacumrör är att efter tidens tand och slangen börjar bli dålig, kanske inte syns på utsidan, men på insidan där gummi börjar släppa och flockas just före 'elbow' kröken och tillslut täpper igen hela röret på insidan.

Då blir de igen servo verkan men felet består av att de inte kan byggas upp når vacum i servon för att slangen är tät på insidan.

Link to comment
Share on other sites

Om det inte bara var slangen som pajat kan du nog köpa renoverade bromskraftförstärkare (Booster) på tex. Norrlands Custom i Ö-vik. Tror att det kan finnas 2 olika fabrikat men min var en Bendix. Kanske någon annan som ver detta?

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har jag blivit expert på den andra typen av booster, Midland Ross. Ditt problem tyder på att

membranet spruckit inuti boostern. Råkade ut för samma sak på min 67:a Shelby sommaren 2009.

Köpte en nyrenoverad och tog med mig till Sverige 2010. Polaren och jag satte dit den men jag är inte nöjd.

Tar in luft någonstans eftersom tomgången går upp när jag trycker på bromsen. Tog med mig originalet

till Texas 2010 och en snubbe i södra Dallas renoverade den plus en annan jag fick av tidigare

ägaren av Dallas Mustangs. Han gjorde detta medan jag väntade. Ca $80 styck. Har inte provat någon av dessa eftersom resan till

Sverige blev annullerad pga frugans sjukdom, cancer. Här i USA finns rätt många som renoverar boosters, både Bendix och Midland Ross.

Bendix finns dessutom hos AutoZone, NAPA eller O'Reillys etc.

Mvh Bosse CMC 342

post-3991-144839158548_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...