mackan_berg July 12, 2011 Report July 12, 2011 tjenare snart har jag bytt allt i denna förgasare men får den inte att gå som jag vill. den bara spolar in soppa och går fett som bara den. det jag har gjort ärbytt tillskottsventilen bytt munstycken till 60gjort rent hela förgasaren justerat allt som går fram och tillbaks utan förbättringnär jag trycket till på gasen snabbt då hinner motorn inte riktigt med att varva upp utan istället dörmotorn står bara och skakar om jag varvar mindre än 1000vad ska jag göra?hur har ni bestyckat era förgasare? någon som har en fungerande förgasare till salu?mvh marcus Citera
bosewallius July 12, 2011 Report July 12, 2011 Har du kollat viket vakuum motorn presterar vid tomgång. Detta skall vara minst 1.5 inches of mercury högre änöppnings vakuumet på power valve. Om power valve är 65 (öppnar vid 6.5 inches of mercury) måste alltså motornsvakuum vid tomång vara minst 8 men hellre lite högre. Vassa kammar brukar ge lågt vakuum och förorsaka detta problem.Munstycken så små som 60 kan du ta bort. Skall vara ca 66 primär och de flesta 600 har en sekundär doseringsplatta utan möjlighet attbyta munstycken.Mvh Bosse CMC 342 Citera
mackan_berg July 12, 2011 Author Report July 12, 2011 vakuumet ligger på ca 50 så jag skickade i tillskottsventil på 35jag har munstycken som är 68 dom satt i från början Citera
mackan_berg July 12, 2011 Author Report July 12, 2011 kan ju säga att den är slö orkar knappt iväg på 1an och skjuter lite i förgasaren Citera
hgz July 13, 2011 Report July 13, 2011 Har du kollat så att din tändning är OK? Att det skjuter tillbaka genom förgasaren är enligt min erfarenhet ett tecken på tändningsproblem.. En liten referens: När jag startade upp min 351C efter lite modifieringar, bl a byte till en 750 DP, så startade den gott, gick friskt men lite fett. Fint gassvar, rent av rapp, tomgång ca 800.. Ut och körde lite, den var lite sävlig i början när man tryckte på, men sen kom den ordentligt. Tillbaka i garaget för munstycksbyte till mindre, den gick ju som sagt lite fett, så upptäckte jag till min förvåning att det helt SAKNADES munstycken på både primär och sekundär.. Vad blir det för storlek, ungefär? Så att det skulle vara bestyckning som är felet här, känner jag är lite osannolikt.. Börja med att verkligen kolla att din tändning är helt OK, lite INTE på din svängdämpare för detta utan mät upp var du har din nolla ordentligt..Hur är skicket på motorn i övrigt? Gått långt? En feljusterad kamaxel, pga kamkedjeslitage, kan vara orsak.. Ju utförligare du är med info om din motor, desto bättre kommer vi här på forumet kunna hjälpa dej.. Lycka till!Mvh Herman Citera
mackan_berg July 14, 2011 Author Report July 14, 2011 motorn ska vara renoverad enligt ägaren innan men jag ska kolla så kamen värkligen står rätt i dag tänkte ja bilen var nerplockad och motorn stod vid sidan av så jag vet ej exakt vad som är gjort med den Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 14, 2011 Report July 14, 2011 Har du ställt in flotörnivån, om inte, så kan det vara det som spökar.Jag har tidigare berättat om min nyinköpta 570 Holleysom bara jä-las, tog mig lite tid att göra i ordning engammal 600 Holley, gjorde alla grundinställningar somkan göras efter ompackning och byte av div ventiler.Den gamla 600an monterades och motorn spann som en mycket nöjd katt på första försöket. Citera
mackan_berg July 15, 2011 Author Report July 15, 2011 tjenare idag har jag bytt förgasare till en annan holley tror det var en 500 bilen går lite bättre men är fortfarande trött som f..n! jag har även plockat isär fördelaren och kollat så allt står rätt till och det gör det. bytte även fjädrarna i fördelaren utan förbättringjag har en fundering, kan man lyckas få i en 351 kamaxel i en 302 botten? och vad kan hända då?tändföljden är 351ansnågon som har nått mer förslag? mina ideer är slut och jag börjar tröttna på detta!kanske någon i närheten av linköping som har lust att komma och hjälpa mig ? Citera
Per Berglund July 15, 2011 Report July 15, 2011 tjenare idag har jag bytt förgasare till en annan holley tror det var en 500 bilen går lite bättre men är fortfarande trött som f..n! jag har även plockat isär fördelaren och kollat så allt står rätt till och det gör det. bytte även fjädrarna i fördelaren utan förbättringjag har en fundering, kan man lyckas få i en 351 kamaxel i en 302 botten? och vad kan hända då?tändföljden är 351ansnågon som har nått mer förslag? mina ideer är slut och jag börjar tröttna på detta!kanske någon i närheten av linköping som har lust att komma och hjälpa mig ?351 eller 302 kam har ingen roll. Det ska gå bra oavsett tändföljd.Kamaxeln kan ju vara förstörd. Nedslitna kamnockar bidrar direkt till en trött motor.Tidigare ägare kan ju gjort fel vid inkörning eller bristande service.Hela motorn kan ju vara slut dessutom. Slitna cylinderlopp och trötta kolvringar.Ett kompressions prov ger dig svar. Citera
mackan_berg July 15, 2011 Author Report July 15, 2011 det har jag inte kollat men det tror jag inte. kan kolla det i morgon jag har ju kört med startgas utan att den varvar upp Citera
mhdin July 15, 2011 Report July 15, 2011 Det hände mig förra året, det är inte det första man kollar. Citera
ajb091 November 23, 2012 Report November 23, 2012 Hur har det gått?Jag har liknande bekymmer på min 650dp (4777-c "4150") och 351c.Soppa kommer anda ner i oljetråget - dyra oljebyten.Tändning, tdc, tändning nytt. Förg. ompackad och justerad.Utan framgång. Ska kanske prova med ännu lägre flottörnivåer och en andra test av flottörnålar.Kanske även sänka bränsletryck.Skulle också behöva proffshjälp i Östra götaland ! Citera
pools November 25, 2012 Report November 25, 2012 Soppa kommer anda ner i oljetråget - dyra oljebyten.Hej!Har du original bränslepump? Jag kanske är ute och cyklar, men jagfick ett liknande problem när jag "modifierade" bränslepumpen. (Vilketjag aldrig skulle ha gjort!)Kanske nåt membran gått sönder. Då kan oljetråget fyllas med bensin.Mvh.P-O Citera
ajb091 November 25, 2012 Report November 25, 2012 Hej!Har du original bränslepump? Jag kanske är ute och cyklar, men jagfick ett liknande problem när jag "modifierade" bränslepumpen. (Vilketjag aldrig skulle ha gjort!)Kanske nåt membran gått sönder. Då kan oljetråget fyllas med bensin.Mvh.P-OEl-pump och regulator.Har packat om hela förgasaren.Har nu förstått att jag måste välja powervalve med ett tal som ligger en bit under det lägsta värdet mitt låga fladdrande insugsvacum för att det inte ska drättla in extra soppa förr än man börjar öppna spjällen.Ska även kontrollera flottörnålarna en gång till, sänka nivåerna (till straxt under skruvhålen) och ev. sänka bränsletrycket något. Citera
mrv8 November 26, 2012 Report November 26, 2012 Sök på sidanTeknik motorer.Inställning av Holley förgasare.Skrev en liten guide där om hur man går till väga med dom.Guiden förutsätter att allt annat är kontrollerat och står rätt till, som fungerande vacum klocka på tändningen, rätt tänd kurva. M.m.Men är sen också en hel del lärande och känsla innan det är helt enkelt att göra det.Räkna med 8 timmar med testande innan man hittat helt rätt. Brukar bli många provkörningar innan man hittar helt rätt. Samt gäller att ha många munstycken till hands. Även accmunstyckena kan behöva justeras/bytas till annat för att den ska gå rätt vid snabba gaspådrag så den inte tjuv stannar eller liknade. Ingen svart rök och mycket snabbt gas svar på en motor runt 5 liter och någorlunda normalt effekuttag då har du hittat rätt. Lite grinig kall utan choke är också bra riktvärde på att man ligger i närheten av rätt i alla fall. Startar den och går fint direkt kall utan choke då får den för mycket bränsle.Kolla även att förgasaren inte flödar över på grund av för hög nivå på bränslet i flotörhusen Lycka tillMed vänlig hälsning,MrV8 Citera
raymond sakshaug December 9, 2012 Report December 9, 2012 http://www.holley.com/applications/CarburetorSelector/CarbSelection.aspHei. sjekk denne linken. det er jo mulig at den forgasseren er en smule for stor for en 302 standard? Citera
Recommended Posts