Jump to content

Koppling av generator


Recommended Posts

Jag undrar lite hur jag ska koppla min generator. Jag har en ny generator med vad jag tror en inbyggt relä/regulator, hur vet man det?

På baksidan ser det ut som på bilden jag bifogar. Vad ska man koppla in på R och F?

post-164-144839158915_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

hello

inbyggt relä kanske du menar !

Hade själv samma problem häromdagen så jag provade mig fram

Troligt vis är det inbyggt relä.

en till bat en till jord och en flat kontackt till kontoll lampan i bilen troligtvis 1 r

sen är det klarrrt

det är bara testa och köpa nytt när den har brunnit hehe

lycka till

Link to comment
Share on other sites

hello

inbyggt relä kanske du menar !

Hade själv samma problem häromdagen så jag provade mig fram

Troligt vis är det inbyggt relä.

en till bat en till jord och en flat kontackt till kontoll lampan i bilen troligtvis 1 r

sen är det klarrrt

det är bara testa och köpa nytt när den har brunnit hehe

lycka till

Hehe ja det blev lite många generator där, relä/regulator skulle där ju stå :P

Jord och batteri är kopplat, ok ska kolla hur det ser ut på elschemat för enligt Painless instruktionen jag har så har jag 3 sladdar över till generatorn. Lite konstigt återkommer med vad det är för sladdar.

Ja jag kopplade in sladdarna på vart jag tror de ska sitta så det blir kanske till brinn upp o köp en ny :P

Link to comment
Share on other sites

Som man ser här på kopplingsschemat så ska gul, grön/röd och vit kopplas till regulatorn. Men eftersom den nu är inbyggd i generatorn så bör väl de kopplas dit? Frågan är om de ska kopplas där det står R eller F? Den som är vit ska ju kopplas till F, de andra två satte jag på R låter detta rimligt?

post-164-144839159095_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

En fråga i samband med detta. Då jag nu bytt till en elektronisk spänningsregulator borde ju avstörningskondensatorn ej behövas. Den nya regulatorn alstrar ju inga gnistor, som den gamla elektromagnetiska gjorde. Kan den påverka den nya regulatorn så att det t.o.m. är en fördel att ta bort den?

Link to comment
Share on other sites

Det är väl generatorn som alstrar det vinande, varvtalsberoende ljudet i radion.

En generator med inbyggd laddningsregulator har normalt bara två anslutningar: B+ som skall till batteriet (ev via startmotorn) och D+/61 som skall till +12V via laddningslampan. Det kan finnas en "W" oxå på universalgeneratorer, den är till varvräknare på dieslar. Obs att det måste finnas en lampa dvs ett motstånd i D+ kretsen annars laddar inte generatorn.

Se schemat i den bifogade filen.

//Mats

VAX-GEN.pdf

Ändrade %s av %s (%s)
Fil med schema adderad.
Link to comment
Share on other sites

Nu blev jag lite osäker på om min generator har inbyggd regulator/relä. Kopplade in batteriet idag och efter ett tag kändes det som om generatorn blev varm så jag drog bort sladdarna. Får nog ta o köpa mig en regulator och prova.

Link to comment
Share on other sites

Enklast är väl att mäta spänningen på batteriet med en digital voltmätare. Om spänningen stiger till c:a 19 till 20 volt när du varvar motorn har generatorn inte inbyggd spänningsregulator, då skall spänningen inte överstiga c:a 14,3 till 14,8 volt när du varvar motorn.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipset det ska jag prova. Det hade varit enkelt annars och kolla upp om jag hade vetat var jag köpte generatorn ifrån, tyvärr kommer jag inte på det eftersom det var ett antal år sedan och jag har köpt delar från så många olika ställen de senaste åren :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...