Jump to content

1970 MACH 1 ''R'' Code VIN numbers


Recommended Posts

Har nyligen handlat på mig en 1970 års Mustang MACH 1 och fick mitt livs chock när jag kollade chassie numret...:angel: Det visade sig att det har suttit en 428CJ motor i bilen:D. Och planerna är att den ska återställas till perfekt originalskick inom en snar framtid. Jag är helt ny med mustanger..:P Men jag har hört att 1970 så satt det endast en ''klisterlapp'' på förarsidan innanför dörren där det stod ytterligare info om tex options,färg samt växellåda. Och den klisterlappen är borta på min. Så det jag undrar är hur i h*lvete jag ska få reda på detta? Är väldigt tacksam för seriösa svar!:wave:

Link to comment
Share on other sites

Om du ska återställa till orginal och vill veta exakt hur den var utrustad från fabriken kan du beställa en rapport från martiauto.com så får du reda på detta för just din bil.

Link to comment
Share on other sites

När du har fått din MartiReport från

http://www.martiauto.com/reports2.cfm

där du då även får reda på växellåda, bakaxel, färger, utrustning mm. kan du beställa en bok om CobraJet-bilar

mellan 1968 1/2 -1970. Då får du veta exakt vilka nummer det ska vara på viktiga delar till dessa bilar. Dessa nummer är bra att ha

om du sedan ska leta delar på nätet som du saknar till bilen.

Mvh. Mats

CMC 2089

Ps. Behöver du info om delar innan du har boken kan du höra av dig för jag har boken. (Själv skulle jag dock föredra bilen framför boken! ! ! GRATTIS!!!!)

http://www.428cobrajet.org/registry-book.html

Link to comment
Share on other sites

Okej tackar för tipsen!:D Det ska bli riktigt roligt att rå sätta tänderna i detta projekt denna vinter! Lite synd bara att original motorn och växellådan är borta. Men den är mer eller mindre 100% rostfri så det känns ju skönt!;) Och jag tror nog att det är värt att jaga upp en 428CJ från 1970 med tanke på att bilen är så kärnfrisk och förhållandevis unik. :)

Link to comment
Share on other sites

Självklart är det lönt att försöka bygga tillbaka den till "nära original" även om din motor och låda saknas. Hör gärna av dig när du fått MartiReport. Kul att få höra vad den hade för färg, utrustning mm. Är det en manuell bil nu? Har du kvar original "shaker" huv och luftrenare?

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Japp det är manuell fortfarande. Eller ja, pedalstället sitter kvar. En bekant som är mycket kunnig inom mustanger sa att om din bil har vart en 428 med manuell så kan du kolla på stötdämparna på bakaxeln. För på dom med manuell låda och 428 så satt den ena placerad framför bakaxeln och den andra bakom och det gör det på min bil.:D Ja jag har kvar huven och den minst sagt manliga luftrenaren.:cool: Den låg i bagagen på bilen :)

Link to comment
Share on other sites

Grattis till en ovanlig Mustang.

Läste du var ny på Mustang och har ambitioner att renovera till "Perfekt originalskick"

Vill förvarna om att du har en utmaning likt Mount Everest och kräver mer än du kan drömma om.

Det är lätt att säga man ska göra det men vänta tills det kommer till handling.

Om du inte har 100% original ambition så är det lite lättare men fortfarande svårt.

Läs gärna runt på Bulans länktips på http://www.428cobrajet.org

Som exempel bara motorn du saknar är ett mega projekt http://www.428cobrajet.org/id-block.html

Räkna 6 siffrigt att bara få ihop till en motor!

Bara hitta detaljer runtomkring är skitsvårt

Finns några i klubben som gjort detta och kan säkert bekräfta nivån i projektet.

Om det är "lönt" att återställa finns ju flera bottnar i.

Ekonomisk är svaret Nej!

Historiskt Ja!

Som en utmaning Ja!

Tidsåtgång och engagemang Nej!

Link to comment
Share on other sites

Okey, nu när Per B just sågat hela projektet som ej lönsamt kan du väl sälja den till mig istället så kan jag hjälpa dig ur den här knipan. SNÄLLA ! ! !

Mvh. Mats Nilsson

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Knappast sågat!!!

Jag vill bara uppmärksamma om komplexiteten för en nybörjare.

Har pysslat en del med FE och vet hur svårt det kan vara.

Har dock inte jobbat med 100% original renovering så den erfarenheten har jag inte.

Men dom jag följt och pratat med om Cobra Jet arbeten så blir man imponerad av entusiasmen och viljan.

Inget man gör över en vinter utan man får räkna åren.

Men som jag antyder tidigare kan man tänja lite på begreppet 100% original renovering så är det lättare.

Då har även Norrlänningar råd! ;)

Link to comment
Share on other sites

Sälj!!! det är lättare att tjäna pengar på den nu än när du renoverat den till orginalskick ..

nu värde 150000:- kanske

renoverad 450000:- kanske me utlägg på massor av kosing som du ej får tillbaka vid försäljning.....

Link to comment
Share on other sites

Visst är jag en nybörjare med mustanger. Men har renoverat bland annat en Oldsmobile 1958 super 88 cab, samt en 1959 Buick Invicta coupe. Där kan man snacka om svårt att få tag på delar och dyrt! Och när jag säger renoverat så menar jag inte penslat motorn och spacklat över rosten. Utan hela ''frame off'' renoveringar som är lika fina under som över. Så jag vet mycket väl vad en riktig renovering innebär. Jag är inte heller den så kallade ''bilentusiasten'' som är ute efter att tjäna pengar på bilarna. Utan jag ser det mer som att hjälpa gamla klenoder tillbaka i livet och till deras ursprungliga skick! Vad en renovering kostar spelar mindre roll också. För en riktig renovering för en vanlig privatperson som mig tar mellan 5-7 år beroende på utgångsmaterialet. Så då gör det inte så mycket om det kostar 4-500 tusen att göra i ordning bilen. Jag har också den principen att det man en gång har köpt och verkligen brinner för det behåller man! Så man kan säga att de bilar jag har är totalt ''värdelösa'' för jag kommer aldrig att omsätta dom i pengar. Så någon försäljning kommer inte på tal!

Link to comment
Share on other sites

Självklart ska du behålla bilen, speciellt om det är din drömbil. Att hitta en R-kodad manuell bil i Sverige idag är inte lätt oavsett om detta är ett objekt eller körbar bil fast med "fel" motor och låda. Jag antar att du inte köpte den för att tjäna pengar för det är ju inte ofta som våran hobby går i vinst även om vi inte alltid vill erkänna det. Jag menar förtfarande att det "är lönt" om vi nu kan fortsätta använda det uttrycket. Det kan vara stor skillnad i pris och ansträngning att renovera 100% original eller att det kanske saknas några delar som inte har rätta datumkoderna var därför jag också skrev " nästan original" tidigare. De är ju också väldigt få sådana här bilar i sverige som är helt original så om du bara känner dig harmonisk med det så kör på och njut och grattis än en gång till en underbar bil

Ja, Per B om det var mej du menade med fattig norrlänning så stämmer det bra för jag har varken råd med 100% original Cobra Jet bil eller snik-renoverad så jag får leka vidare med small-block. Jag är avundsjuk men absolut inte missunnsam på Mach1Rcode.

Link to comment
Share on other sites

Ja det är en utav mina absoluta drömbilar! Det kommer inte att bli en datumkodad bil men det ska vara i samma utförande som när den rullade av bandet. Så jag kommer att ''nöjja'' mig med att få tag på en 428 samt manuell låda från 1970! Men ska försöka köpa så lite repro prylar som möjligt. Eftersom att detta projekt ska få ta den tid det tar, så kommer man förmodligen att springa på en hel del saker med åren.. Det har jag gjort med dom tidigare nämnda renoveringarna.

Link to comment
Share on other sites

Kul att höra att det kommer att finnas ännu en riktigt grym bil i sverige i framtiden. Hör av dig om du behöver hjälp med att leta upp svåra delar eller behöver delnummer från CobraJet-boken.

Mvh. Mats Nilsson

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...