Jump to content

Ljudisolering! Vad har ni för erfarenheter?


bossrules

Recommended Posts

Som alla vet så har en Mustang en resonans som vida överstiger vilken trolltrumma som helst. Så vad har ni på forumet gjort för att råda bot på detta?

Vilka matrial har ni använt? Har ni endast lagt typ "asfaltmatta" (det heter väl egentligen bitumenmatta)? Eller har ni den i botten och något tjockare ovanpå? Finns mycket att välja på. Allt från färdigskurna satser från t.ex. Dynamat till Biltemas mattor. Har läst mycket gott om Dynamat så det lutar åt det hållet. Med Biltema så är jag rädd att man får vad man betalar för. Ska det nu göras så är det lika bra att göra det ordentligt.

Tanken är att isolera följande med någon slags bitumenmatta; dörrar, torpedvägg, golv, tak samt bagaget. Tror att man ska lägga mycket energi på att isolera ordentligt mellan bagage och cupé. Konstaterade nämligen att bilen belv tystare ifall man trycker bagaget fullt med sovsäckar och en massa annan packning.

Sen är det den här fukt/rost frågan. Käns inte så lockande att lägga en tjockare fuktsugande matta under golvmattan. Man vill att bilen ska bli tystare inte att den ska börja rosta.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag klistrade fast en "tjärmatta" på golvet, la en filtmatta ovanpå, och därefter

golvmattan. Tystare? Knappast! Man jag har ju en cab, och då kommer oljudet

uppifrån. Så isoleringen på golvet gav just ingenting!:( Men nu har jag kommit

på lösningen.:D Hörproppar, och stereon på hög volym!!!;) Då slipper man oljudet!

Denna lösning kommer att utvecklas i vinter, då jag tänker ha ett headset med

intercom, ett till mej själv och ett till passageraren.:P Kommer att bli skitbra!

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

För att dämpa resonans behöver man nåt som ändrar egensvängningsfrekvensen på den aktuella delen som ger resonans dvs nåt med tyngd. Bitumenmatta är i princip tjära med "grus" i och den gör det jobbet. Biltemas 4mm tjocka (finns oxå på Mekonomen) duger enligt min mening till detta enkla jobb. Nöj dig dock inte med att sätta dit den med det självhäftande klistret utan värm dit den ordentligt med värmepistolen. Appliceras på alla plana ytor som man kan tänka sig kan börja vibrera.

Nästa steg är att ljuddämpa dvs stoppa oväsen från avgassystem, transmission etc. Då behöver man i princip täcka hela golvet med en bra ljudisolator. Det finns typ filtmattor eller mer avancerade material. En ny matta till bilen har ofta sån filt på undersidan.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

För bra länge sedan jobbade åt en tjomme som hade snöat in på en långmerca. Körde bitumen matta överallt. Kant i kant så det fanns inte en naken plåtyta någonstans. På det så lades det självhäftande "skumgummi" matta. Den bilen blev verkligen tyst men den levde inte riktigt om på samma sätt som en mustang gör.

All bitumen matta värmdes med värmepistol. Den gick bättre att forma samt att den fäste bättre.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag klistrade fast en "tjärmatta" på golvet, la en filtmatta ovanpå, och därefter

golvmattan. Tystare? Knappast! Man jag har ju en cab, och då kommer oljudet

uppifrån. Så isoleringen på golvet gav just ingenting!:( Men nu har jag kommit

på lösningen.:D Hörproppar, och stereon på hög volym!!!;) Då slipper man oljudet!

Denna lösning kommer att utvecklas i vinter, då jag tänker ha ett headset med

intercom, ett till mej själv och ett till passageraren.:P Kommer att bli skitbra!

Mvh.

P-O

Jag har faktiskt provat att köra med Peltor kåpor men ljudet tränger rakt igenom dom och sätter hela skallen i självsvängning. Så här krävs krafttag ifall man ska orka åka på någon träff utanför Lyckseles stadsgräns;). Att trimma ner motor och/eller avgassystem är inte aktuellt för jag gillar verkligen sången då man närmar sig 7000rpm:D

Link to comment
Share on other sites

Sången vid 7000rpm inträffar då man får man har lust för det så det kan man leva med :D. Resonansen vid ca 3000 rpm är konstant och ytterst påfrestande för mina klena nerver då man ska ta sig t.ex. Umeå eller kanske rent av Vindeln;).

Har räknat lite. Ifall man köper Dynamat Extreme 1,7mm tjock hos Dahlhems så blir m2 priset ca 950kr. Hos Biltema blir m2 priset för 1,2mm 120kr och för 3mm ca 210kr. Så "¤!"¤¤ mycket bättre kan inte Dynamat mattan vara så den motiverar prisskillnaden. Ok den ser fräsigare ut med sitt blanka toppskikt som det står Dynamat överallt. Sen ska den vara State of the art osv osv osv.Sen är det klart som bara den att självaste Chip Fooooooose använder den för att 1: Han är inte utpank som man själv är, 2: Han får säkert det han behöver gratis vilket inte jag lär få, 3: Han kan inte handla på Biltema eftersom Biltema finns inte i USA.:P

Så som det ser ut nu Biltema here I come:wave: och må alla Ford gudar förlåta mig;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gå på FatMat som jag postade om i min projekttråd, det är inte bara att det ser fränt ut. Det är lättare att applicera pga att det formar sig enklare än stela "tjärmattor" och så är klistret aggresivt och håller även om du sätter i innertaket. Man behöver ingen värmepistol ens. Det är dessutom ca 1/3 av Dynamat prismässigt.

Link to comment
Share on other sites

Tack för påminnelsen man är ju för dement ibland:p. Ska kolla upp Fatmat närmare. Fick lite ångest då jag läser att det var "besvärligt" att montera upp innertaket. Det är inget fel på mitt innertak men ska jag plocka ner det sen ljudisolera och sedan sätta upp innertaket så är det vid det laget inte så mycket innertak kvar är jag rädd för.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...