Jump to content

bakaxel mm


b-ckis cmc2368

Recommended Posts

hej på er alla kunninga.

tänkte renovera mej framåt bakifrån:) men är rätt grön på sånt här!

har en 1970 mach1 med 351c 3.00utv och 9"are 28 spline.. vill ha en diffad klump och nya bladfjädrar är ett måste! har redan nya dämpare på(röda koni)

vad ska jag ha för utväxling och märke? kör relativt original (än så länge!)

vad ska jag köpa för grejjer?

har ni tips på vart jag ska handla?

usa eller här i sverige?

dela gärna med er av era erfarenheter kring detta!

tack på förhand mvh robin

Link to comment
Share on other sites

tack. men skulle vilja ha igång lite diskusion om utväxlig, spärr mm,mm!

råd och tillvägagång!

Personliga synpunkter kan man väl alltid dela med sig av. Det beror ju på vad du har för låda och hur du ska köra.

Jag är ingen bakaxelexpert så jag kan inte ge några tekniska experttips men har åkt en del. Välj en lammeldiff, original eller eftermarknad. Ska du åka mycket landsväg gå inte högre än 3:50utvxl för att kunna hänga med utan att ligga på för högt varvtal. 3:25 är väldigt allround. Ekonomivariant av att byta utvxl är att testa med lite olika stora bakhjul.

Ska du meka själv så byt samtidigt lager, packbox, ny knäckhylsa och shimsa enligt specifikationen för att få rätt anliggning mellan dreven.

Link to comment
Share on other sites

har en fmx låda och det är väl den lådan som tar bort mest effekt om jag förstått det hela rätt? ska väl bara åka normalt, ingen bankörning eller speciellt vasst trim! ja har nog tänkt mej någon stans 3:50... känns rätt slö nu faktiskt och så vill man ju ha två streck:)

sen har jag ett lite konstigt problem med lådan. när jag kickar så tappar den växel i ett par sekunder:/ vad kan det bero på???

Link to comment
Share on other sites

har en fmx låda och det är väl den lådan som tar bort mest effekt om jag förstått det hela rätt? ska väl bara åka normalt, ingen bankörning eller speciellt vasst trim! ja har nog tänkt mej någon stans 3:50... känns rätt slö nu faktiskt och så vill man ju ha två streck:)

sen har jag ett lite konstigt problem med lådan. när jag kickar så tappar den växel i ett par sekunder:/ vad kan det bero på???

Tvärtom!! Den är en av de effektivaste lådorna och robust!

Enda nackdel med FMX är tyngden (gjutjärn) annars är den en slitvarg.

Duger oftast med ett simpelt shiftkit så står den pall en bit över 350hk

Ett shiftkit ska man dock vänta lite med eftersom den gör att lådan "sparkar" rätt obekvämt

Vad menar du "tappar"...slirar den?

3:50 är perfekt! Det kör jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör 3.55:1, funkar bra men man ligger inte och rullar på i så mkt mer än 90, varvar ca 3000 i hundra enligt kalkylator. Kolla även upp vilket drev du kar på h-mätar vajern, tror jag satte i ett 21 kuggars (fick inte tag i nått större) men skulle nog haft 22 eller lite större bakdäck missvisar ca 15km/h i hundra (235/45-17 däck), du kommer få en mkt roligare kärra och en betydligt törstigare... MEN vem bryr sig om sådana struntsaker:)

Link to comment
Share on other sites

ok. tack igen antar att jag får höra av mej till axel and parts.. men ni kör iaf fall med någon slags spärr!? och runt 3:50 är det som gäller!?

vet inte om man säger att den slirar, men det känns som neutralen hoppar i istället för ettan och sen hamnar rätt igen efter tre sec:/

Link to comment
Share on other sites

Ja vanlig spärr diff typ lamell..."Limited slip" på Ford språk.

Bekvämast att åka med och håller bra.

Lådan låter som den börjar sjunga på sista versen.

Du kan pröva spänna banden då det låter som det inte greppar.

Undvik gasa när det släpper!! Slirar det bildas det "värmeblåsor" på trumman bandet greppar om.

Kan resultera i deformation=skrot

"värmeblåsorna" ökar dessutom sliret

Link to comment
Share on other sites

Hej,

MustangsUnlimited (t ex) har kompletta diffade klumpar (av märket Currie) för ca 1400-1600 dollar beroende på vad för typ av diffbroms man väljer, lamell eller Detroit locker...

Jag köpte en med 3.70 i våras till min 67:a. Med moms och frakt så blev det ca 10kr per dollar.

Original klumpen hade 3.25. Med tätstegad manuell växellåda så blev 1:an då hiskligt lång (hög) med en massa kopplingsslirande vid varje start.

MVH,

Magnus, CMC644

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...