Henke cmc 2171 Posted August 24, 2011 Report Share Posted August 24, 2011 Gjorde bort mig lite när jag bytte "ragjoint"/hardy skiva.. Råkade skruva fast rattstången utan att kolla om ratten hamnade rakt. Den hamnade självklart inte helt rakt heller..ca ett kvarts varv fel. -skit i det, går att köra ändå! sa jag o glömde bort det. Tills nu!Jag har bytt allt i framvagnen o hjulen pekar lite hursomhelst. Har också bokat tid för framvagnsinställning. Nu slog det mig att "mecken" brukar väl börja med att låsa fast ratten i "rätt" läge, och ställa hjulen efter det? I mitt fall är ju inte styrsnäckan centrerad när ratten är rak. Tänkte kolla om någon vänlig själ kan ta ett kort på sin pitmanarm med hjulen ställda rakt fram så kan jag utgå från det o sätta ett märke på ratten där hjulen står rakt fram?? Någon som har några andra förslag eller gör jag en höna av en fjäder??Bilen är en 68:a med 302 o styrservoMvh Henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ Posted August 24, 2011 Report Share Posted August 24, 2011 Räkna antalet rattvarv från höger till vänster ( eller tvärtom..), dela med 2 och vrid ratten dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Macke Posted August 24, 2011 Report Share Posted August 24, 2011 ??? Jag hade nog ställt hjulen rakt, tagit lös ratten och satt den rakt efter framvagnsinställningen, är väl ingen stopp i rattstången? Eller tänker jag helt fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted August 24, 2011 Report Share Posted August 24, 2011 Det är mycket viktigt att styrsnäckan står i Noll-läget !Rattläget ska aldrig justeras genom att flytta ratten utan man ska justera på toe sleevarna.För att uppnå exakt Noll-läge kan man koppla loss pitman armen från centerlinken sedan göra som janne J säger.Anledningen till att koppla ifrån snäckan är att styrstoppen kan ta i om justeringarna är fel på toe sleevarna.Anledningen till att o-läget är viktigt, är för att undvika onödigt glapp i ratten vid "rakt fram" läget.Brukar vara ett litet streck på rattaxeln som indikerar centerläget,om ingen har slagit på axeln för att demontera ratten.Normalt sett ska det inte gå att sätta Hardy skivan fel (men är man "duktig" så går det säkert )så då kan man gå efter strecket.Strecket ska vara uppåt (kl 12) vid center/noll-läget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke cmc 2171 Posted August 24, 2011 Author Report Share Posted August 24, 2011 John: I vilken ände av rattstången sitter markeringen/strecket? Finns det någon markering även på anslutings"pinnen" på snäckan? Ratten sitter som den ska på stången då den aldrig varit av. Där det felar är nere vid snäckan, eftersom jag lossade hela stången därifrån med hardyskiva o allt.Borde det då räcka med att jag lossar vid snäckan igen o vrider rattstången tills ratten sitter rakt? Det som ställer till det är ju att alla leder o bärarmar är nya och jag vet inte vad jag ska lita på när jag nu ställer hjulen "rakt".. Därav min fråga ang. pitmanarmens läge vid "0". Att räkna rattvarv var ju en löjligt enkel lösning...Ibland målar man in sig i hörn.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan75 Posted August 25, 2011 Report Share Posted August 25, 2011 John: I vilken ände av rattstången sitter markeringen/strecket?Om du plockar av ratten kommer du hitta strecket. Sitter instansat i den änden av rattstången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.