hakan-zeb September 19, 2011 Report September 19, 2011 kanske denna grej är kört tidigare här på forumet,men hittar inget.är det ok att koppla bort batteriet över vintern,tänker på sådant man hört om databoxar som inte kan stå strömlösa,vad jag hört Citera
Daniel Linde September 19, 2011 Report September 19, 2011 kanske denna grej är kört tidigare här på forumet,men hittar inget.är det ok att koppla bort batteriet över vintern,tänker på sådant man hört om databoxar som inte kan stå strömlösa,vad jag hörtDet är helt okej.Det som kan hända är att du måste kalibrera om fönsterhissarna.Det finns en text om det under Teknik 2005+ under rubriken Guider...Bilen kan även behöva stå på tomgång en stund för att den skall lära sig allt igen. Som kan försvinna efter strömlöst tillstånd.Inget allvarligt iaf.5 min tomgång utan AC/Fläkt. 5 min med MAX AC på... kör normalt i nån km...sen är det lugnt.Jag tar mig friheten att flytta tråden till Teknik 2005+ så hittar fler till den.Utifall jag missat något.// Danne Citera
Gtttggg September 19, 2011 Report September 19, 2011 kanske denna grej är kört tidigare här på forumet,men hittar inget.är det ok att koppla bort batteriet över vintern,tänker på sådant man hört om databoxar som inte kan stå strömlösa,vad jag hörtRadion tappar förinställda kanaler och mätarställningen ställer om till miles. Citera
Enator September 19, 2011 Report September 19, 2011 Jag kommer att låta batteriet finnas kvar och samt starta blien en gång per två veckor samma tid när jag vattanr mina blommor Citera
Daniel Linde September 19, 2011 Report September 19, 2011 Jag tänkte skaffa en cetek laddare. Blir så dyrt o köpa batterier vart tredje år hehe Citera
Gtttggg September 20, 2011 Report September 20, 2011 Jag tänkte skaffa en cetek laddare. Blir så dyrt o köpa batterier vart tredje år heheCtek laddare är suverän och väl investerade pengar. Citera
RoTe September 20, 2011 Report September 20, 2011 Jag kopplar aldrig ur batteriet, jag kopplar in Ctek i stället. Citera
Daniel Linde September 21, 2011 Report September 21, 2011 Jag kopplar aldrig ur batteriet, jag kopplar in Ctek i stället.Mm vilken ska man ta då?Duger denna?:http://www.ctek.com/sv/chargers/MXS%203.6 Citera
d.nilsson September 21, 2011 Report September 21, 2011 Jag är nästan säker på att jag har den du länkar till, aldrig bytt batteri i min bil. Använt den dom 2 senaste vintrarna. Tidigare använde jag inget. Citera
bulan September 21, 2011 Report September 21, 2011 Javisst, det viktiga är att bly-batteriet inte töms på ström för då förlorar det prestanda och kan även frysa sönder om det är kallt. Jag har använt föregångaren till denna (XS 3600) i flera år till bilarna, skoter mm. och tycker den är pålitlig även ute i kall miljö. Väl investerade 650 kr.Mvh. MatsCMC 2089 Citera
Gtttggg September 21, 2011 Report September 21, 2011 Javisst, det viktiga är att bly-batteriet inte töms på ström för då förlorar det prestanda och kan även frysa sönder om det är kallt. Jag har använt föregångaren till denna (XS 3600) i flera år till bilarna, skoter mm. och tycker den är pålitlig även ute i kall miljö. Väl investerade 650 kr.Mvh. MatsCMC 2089Jag har samma laddare dvs 3600. Funkar klockrent. Citera
Daniel Linde September 21, 2011 Report September 21, 2011 Fint då borde den jag länkade till funka fint.Tror jag kan få lite rabatt på en sån.// Danne Citera
RoTe September 26, 2011 Report September 26, 2011 Mm vilken ska man ta då?Duger denna?:http://www.ctek.com/sv/chargers/MXS 3.6Eftersom du ska ha den inkopplad hela tiden kan du ta den billigaste. Du behöver inga flashiga funktioner eller snabb laddning.Själv kör jag en jättegammal Zafir 90 till Mussen och en fläskig MXS7000 till övriga fordon. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.