Jump to content

Renovering av en Fastback -67


R.Lundgren

Recommended Posts

Halloj!

Jag har gjort det stora "misstaget" att köpa mig en mustang utan att kolla på bilen innan. Blev så till mig när erbjudandet kom upp att jag köpte den utan att blinka. Såhär i efterhand har jag lite problem att ens öppna ögonen för att se på bilen, det är så mycket rost att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen. :oops:

Jag har verkligen försökt hålla motivationen uppe med hjälp att andra projekttrådar men det börjar ta emot nu. Mitt projekt har visserligen ingen deadline vilket underlättare lite, dock långt ifrån tillräckligt.

Bilen ska bli klar i alla fall, på det ena eller andra sättet.

All hjälp är välkommen då jag dessvärre inte har någon som helst erfarenhet av likande projekt tidigare. Undvik gärna sån hjälp som innebär skrotning av bilen, sådana kommentarer har jag snart fått nog av. :D

Tänkte lägga upp lite bilder på bilen men insåg att jag sitter vid fel dator. Lägger upp lite bilder snart !

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alt 3 !!

Visst man kan sitta här på forumet att peppa dig hur mycket som helst för att färdigställa ett vrak men det gäller att vara realist också

Har du inte kunskap, verktyg,tid och plats så kan ett sånt här projekt få dig att stå som i kvicksand.

Det är ungefär som programmet "Arga snickaren"

Man underskattar mängden engagemang, tid och pengar som åtgår med flera 100%

Jag har gjort samma saker som Mikael ovan så jag vet vad jag pratar om.

Lätt att imponeras av bilder och hur lätt det kan se ut.

Få förstår hur mycket tid, pengar och huvudbry det åtgår!

Har du ingen deadline så är det ännu värre!!!!

Det måste man ha oavsett vad man gör i livet annars blir det helt enkelt inte gjort.

Sälj och köp ett lättare projekt!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag har färdigställt 2 projekt där utgångsobjektet har varit totalt utrostade vrak med byte av hela golv, trösklar, skärmar, mm. En MGB GT påbörjade jag men ett husköp och brist på motivation gjorde att jag sålde den i halvfärdigt skick med en betydande förlust pengamässigt.

I mitt fall har det tagit ca 2-2,5 år innan jag har kunnat börja köra med bilen och ytterligare 1 år innan allt är färdigt.

Du måste ha kunskap, verktyg, plats och tid för att inte hamna in en situation där du står med en bil i papplådor som inte är värd någonting.

Jag håller med de andra, alt 3 om du inte har förutsättningarna.

Janne

Link to comment
Share on other sites

Ouch, sanningen svider, men jag är oerhört tacksam för era svar och ärlighet.

Olyckligtvis satt jag på alldeles för mycket fritid och motivation för att låta bilen vara ifred vilket betyder att bilen inte längre är i säljbart skick.

Jag får helt enkelt totalrenovera bilen i hopp och tro om att det ska vara värt det i slutändan. Om jag inte besitter tillräckligt med kunskap nu kommer jag nog göra det i slutet av detta projekt.

Hade jag haft tillräckligt med pengar hade en ny kaross varit ett självklart val, men några 115.000 kr att lägga ut på stört har jag dessvärre inte. Däremot kan jag renovera denna bil för mycket mer om man lägger ut vissa summor pö om pö under en längre tid.

Som det ser ut nu står bilen i ett partytält på tomten, jag har ett garage där bilen kan stå men med tanke på allt grovjobb tänkte jag att tält vore bäst till en början. Jag TROR jag har alla de verktyg jag kan tänkas behöva så som kapmaskiner, svets etc. Det som möjliggör detta projekt mest för min del är de kontakter jag lyckats etablera under tiden på mitt förra jobb. Jag har märkt att folk som sitter på kunskap om dessa bilar ber om att få hjälpa till istället för tvärtom.

Då jag bor i Vallentuna, norr om Stockholm köper jag mina delar från VP-Autoparts i Sollentuna. Har redan beställt golv till båda sidorna och en full torpedvägg. Beställde även diverse litteratur om bilen.

Är jag bara dum som försöker slutföra detta projekt trots era varningar?

Link to comment
Share on other sites

Dum är väl synd att säga. Bara envis, men det är en tillgång i det här fallet. Och tänk vad du kommer att lära dig mycket. Under byggets gång, En rekomendation, skaffa dig en shopmanuel för mustang. Den är en stor tillgång i nästan allt som du kommer att hålla på med. Den har varit min bibel i många år nu. Och jag ångrar mig inte att jag köpte denna bok. Jag vet att Sven Ullman brukar ha den i sitt lager. Lycka till. Berra

Link to comment
Share on other sites

Ja envis var ordet, givetvis pendlar det från dag till dag som vilken människa som helst! Sen tror jag att man måste vara lite "dum" för att ta på sig ett projekt i denna storlek :)

Shopmanual, är det den VP-Autoparts har för 590 kr? Det jag köpt hittills är "1967 Ford Products Engine Equipment Assembly Manual", "1967-68 Mustang Exploded View Illustration Manual", "Verkstadsbok chassi Mustang 1967" och "Verkstadsbok Svets/Kitt Mustang 1967".

Blir till att köpa Shopmanual också, litteratur kan man aldrig få nog av antar jag! Tack Berra!

Link to comment
Share on other sites

Är jag bara dum som försöker slutföra detta projekt trots era varningar?

Nej det beror ju på hur man ser det.

Är det i ekonomisk synvinkel så ja du är dum! :) Det blir betydligt dyrare än att ta ett bättre objekt.

Från en hobby synvinkel så nej du är inte dum!

Du kommer lära dig mycket nyttigt och utveckla dig grymt mycket.

Det är faktiskt väldigt roligt att renovera en bil (förutom rosten)

Så om du bestämmer dig trots varningar att fortsätta så önskar jag dig all lycka! :wave:

Men för allt i värden gör upp någon form av både ekonomisk plan och tidsplan annars kommer bilen ruttna bort i detta partytält.

Även en budget renovering kommer ligga på runda slängar 100-150.000 men nu har du ju inte visat bilder ännu.

Vore intressant se så mycket bilder som möjligt innan vi dissar dig totalt! ;)

Sen är det ju viktigt att tänka på hur du tänkt dig slutresultatet?

Min rekommendation är att du inte originalrenoverar!!

Detta är perfekt läge att bygga en busbil med egna idéer

Fixa karossen så den är bra och sedan en bra drivlina, bromar,hjul och inget mer! ;)

Glöm proffslack och inredning så kommer du klara 150.000 beroende på skicket på komponenter.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag måste försöka göra rostlagningen till någonting roligt, annars kommer jag aldrig klara av det här haha! :D

Det verkar som att jag bestämt mig för att ge det ett helhjärtat försök, sen om det inte går vägen får man väl se det som en väldigt dyr utbildning i hur man inte ska gå till väga vid eventuellt bilköp.

Ska jag vara helt ärlig är jag lite smått rädd för att slänga upp bilderna på bilen haha! Svetten kommer rinna i väntan på kommentarerna men va fasen, kanske räddar det någon annan från att göra samma misstag som mig, att köpa grisen i säcken så att säga.

Givetvis har jag en bild i skallen på hur jag vill att bilen ska se ut när jag är klar, dock en suddig sådan. Den budget jag har gjort på bilen ligger på 150-200.000 kr och då trodde jag att jag var snäll. Ni får ju snart se bilderna och bedöma det själva :)

Utseendet vill jag original, det är ju där den mesta av min finns. Resten är för mig ett frågetecken, vissa saker kommer jag förmodligen vilja bygga om så som chassi och motor, men exakt hur har jag inte vågat tänka på, det är så långt bort just nu :P

Om jag nu lyckas med detta så kommer det nog bli svårt att inte tillsätta "proffslack". Ni vet nog alla den där känslan av att "nu har jag ändå lagt ner så mycket tid och pengar så varför inte?".

Tack för dina svar Per! Uppskattas verkligen !

Link to comment
Share on other sites

Vi kommer inte att dissa dig, lägg upp bilderna så får du ärliga kommentarer från flera håll. Något som du kommer att ha nytta av när du själv bestämmer hur du ska göra. Glöm inte att det är din bil och din renovering, lägg ner det jobb som gör att du blir nöjd och låt inte någon annan diktera villkoren ( som en massa spretiga viljor på ett forum...;) ).

Jag hade "sparat" en del mekaniska jobb och inredningsjobb som inte är nödvändiga till kommande vintrar. Funkar motor och låda så kör med dem i början. För att inte tappa sugen är det viktigt att få lite pay-back och köra någon sommar trots att inte allt är tip-top.

Janne

Link to comment
Share on other sites

håller med dig tvär köpte jag mitt objekt i delar så jag han inte tänka på att köra med den

Vi kommer inte att dissa dig, lägg upp bilderna så får du ärliga kommentarer från flera håll. Något som du kommer att ha nytta av när du själv bestämmer hur du ska göra. Glöm inte att det är din bil och din renovering, lägg ner det jobb som gör att du blir nöjd och låt inte någon annan diktera villkoren ( som en massa spretiga viljor på ett forum...;) ).

Jag hade "sparat" en del mekaniska jobb och inredningsjobb som inte är nödvändiga till kommande vintrar. Funkar motor och låda så kör med dem i början. För att inte tappa sugen är det viktigt att få lite pay-back och köra någon sommar trots att inte allt är tip-top.

Janne

Link to comment
Share on other sites

post-6265-144839167194_thumb.jpg

Det var alla de bilderna jag hade liggandes för stunden. Nu kanske ni förstår mitt dilemma lite bättre. Jag har svårt att ens hitta plåt i tillräckligt bra skick för att svetsa dit de nya delarna. Det enda som verkar vara i gott skick är "Crowl" panelen. Den övre delen alltså.

post-6265-144839166863_thumb.jpg

post-6265-144839166873_thumb.jpg

post-6265-144839166883_thumb.jpg

post-6265-144839166891_thumb.jpg

post-6265-1448391669_thumb.jpg

post-6265-144839166964_thumb.jpg

post-6265-144839166977_thumb.jpg

post-6265-144839166994_thumb.jpg

post-6265-144839167012_thumb.jpg

post-6265-144839167025_thumb.jpg

post-6265-144839167043_thumb.jpg

post-6265-144839167057_thumb.jpg

post-6265-144839167075_thumb.jpg

post-6265-144839167088_thumb.jpg

post-6265-144839167095_thumb.jpg

post-6265-144839167101_thumb.jpg

post-6265-144839167111_thumb.jpg

post-6265-14483916718_thumb.jpg

post-6265-144839167187_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

NEJ NEJ NEJ NEJ och åter NEJ!! :)

Glöm det där är min dom!

Finns ju ingen bärande struktur kvar i karossen

Bättre fixa ett objekt till så 2st kanske blir 1 bil

Hahaha det var precis det där svaret jag var rädd för :D Visst är det underbart? :P

Link to comment
Share on other sites

Kanske man får ta och skrapa ihop tillräckligt med pengar för en ny kaross helt enkelt.. Såg dock fram emot att få rostlaga bilen (tro det eller ej), men det var innan jag insåg hur mycket rost det faktiskt var på denna bil. Kanske man blir den första att lägga upp en projekttråd med en helt ny kaross?

Link to comment
Share on other sites

Hahaha det var precis det där svaret jag var rädd för :D Visst är det underbart? :P

Lägg inga sympatier i en hög med plåt brukar jag säga! ;)

Rötan har gått djupt där så ju mer du gräver desto värre blir det.

Tyvärr vanlig syn på gamla Mustanger.

Fixar du det där så får du nobelpriset i galenskap av mig! :wave:

Link to comment
Share on other sites

Lägg inga sympatier i en hög med plåt brukar jag säga! ;)

Rötan har gått djupt där så ju mer du gräver desto värre blir det.

Tyvärr vanlig syn på gamla Mustanger.

Fixar du det där så får du nobelpriset i galenskap av mig! :wave:

Nobelpris i galenskap är ju ändå ett nobelpris :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...