Jump to content

Byta högtalare i hatthyllan - 2005 - Förslag tas gärna emot


Johan_mega

Recommended Posts

Hej,

Har shaker 1000, uppgraderat från 500, dvs har baslådan i skuffen och dom i dörrarna samt 1000 stereon.

Tycker hatthögtalarna låter lite sisådär, har ni förslag på vilka man bör byta till som är typ bolt-on.

Tack på förhand.

Har en 2005:a

VH//Johan

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstått det har Ford lite egna storlekar på sina högtalare men det ska gå bra ändå, den här sidan är jätte bra och det finns en hel del rekommendationer som man kan ta på högsta allvar. http://www.crutchfield.com/app/car/outfitmycar/mycar.aspx?evar36=Header:Find_What_Fits_Your_Car

Den här kanske kan vara intressant inför jobbet:

http://www.allfordmustangs.com/forums/attachments/2005-2010-v6-mustang-tech/42458d1207433590-2005-mustang-door-panel-removal-speaker-swap-crutchfieldpdf-0000190011-remove-stereo-speakers.pdf

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte ett direkt svar på din fråga men prova att koppla ur högtalarna. Hatthyllans högtalare spelar i samma rum som subwoofern och de djupa bastonerna stör den mindre högtalaren. Pillra på fader eller koppla helt sonika loss kabeln vid elementen, det finns en snabbkoppling där.

Link to comment
Share on other sites

Du tänker helt rätt - DE SKA BYTAS!!

Jag satte i JVC och det blev klockrent!!

Men ett litet meck var det allt att ligga i skuffen och såga upp hålena - MEN helt klart värt det!!

Hör av dig om du vill ha råd/bilder!

Link to comment
Share on other sites

Håller med dig, det var en stor besvikelse för mig med ljudet i bilen men jag har ännu bara löst det halvt genom att byta ut Shaker 500an mot en JVC spelare. Dock förväntade jag mig mer men delvis beror detta antagligen på att AUX ingången är för dämpad och jag vill ha HÖGT och då låter basen rentutav förjävligt och jag måste sänka. :( Nu när du påminner mig så ska jag fan ta tag i det och beställa något, behöver ändå skruva upp dörrarna och fixa lite därinne. Har du kommit fram till nåt bra alternativ som finns i Sverige?

Link to comment
Share on other sites

Sånt är för ansträngande för mig :P Jag beställde precis 4st JVC högtalare 6x8 ".

Bas elementet har jag inte vågat beställa iom att jag läst att man behöver nån adapter mellan basen och förstärkaren? Jag antar att det sitter någon förstärkare mellan min JVC bilstereo och baselementen som sänder ut med någon ovanlig spänning eller nåt sånt... och att jag behöver beställa adapter från USA säkerligen, inte orkat sätta mig in i saken riktigt. Någon kanske kan underlätta för mig genom att upplysa mig om saken.

Link to comment
Share on other sites

Om du har en JVC stereo så har den en lågnivå utgång till slutsteg och en remote, alltså när du stänger av stereon stänger man av slutsteget också.

Har du inte lågnivå så går de flesta slutsteg att koppla med högnivå, alltså direkt från en högtalare.

Link to comment
Share on other sites

Yes har en JVC, och fanns det någon kabelanslutning så satte jag dit den när jag koppla in skiten. Dock så förstår jag inte riktigt, kan vara jag som är dum bara... min fråga gällde att byta ut de två 8" sub/baselementen i dörrarna. Som jag förstått det behöver man ha någon slags kabeladaptertrams sålänge man inte byter slutsteg vilket jag inte planerat. Det är väl den där "adaptern" jag undrar över vad det är och hur jag får tag på? Kanske någon har en mcgyver-lösning på den.

Link to comment
Share on other sites

Du tänker helt rätt - DE SKA BYTAS!!

Jag satte i JVC och det blev klockrent!!

Men ett litet meck var det allt att ligga i skuffen och såga upp hålena - MEN helt klart värt det!!

Hör av dig om du vill ha råd/bilder!

Du får gärna skicka ett par bilder, vilken modell använde du av JVC?

Har kollat lite på USA forum och dom pratar en del om bl.a. Polk vilket jag inte har någon erfarenhet av.

Bästa vore dock om man slapp att såga ;) .

VH//Johan

Link to comment
Share on other sites

Johan: Nu frågade du itne mig men du får ett svar ändå... 6x8 eller 5x7 så ska man slippa såga. Jag köpte 6x8 coaxial. Det var svårt att hitta något bra som var 6x8 det är uppenbarligen 6x9 som gäller.

Mike: Precis, jag vill bara byta ut basarna. Göra det enkelt för mig sålänge jag kommer undan med det. Har ingen aning om var och hur det skulle gå till att byta slutsteget och jag vill inte hålla på och modda eller dra runt kablar i bilen. Att bara byta högtalarna dock känns okej och det har jag koll på (förutom att det sägs att man ska ha nån special "adapter"/"harness?" för att det ska bli bra.

Link to comment
Share on other sites

De jag vet om basarna är att dom har två spolar, alltså går de fyra trådar till varje bas. Vet att dom har ovanligt låg resistans, Vanligast är 4 ohm.

Stämmer garanterat att du måste ha någon adapter för att inte förstöra slutstegen.

När jag bytte mitt ljud tog jag bort basarna å satte dit 6,5" basar som går direkt från stereon. Har istället två 12" basar i skuffen.

Tog bort säkringen till originalstegen som inte används.

Har du någon bild på denna adaptern? Bra att veta i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Okej men kan säga att du inte ska göra vad som helst om du är rädd om slutstegen.

Jag tycker basarna låter rätt bra. Enligt mig är de dom i hatthyllan å dom andra högtalarna i dörrarna som är kassa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har två JVC 6x8" 250W över, fick extra på posten... dom e lite förvirrade på det företaget jag beställt av. Har redan bytt mina 4 högtalare i bilen så har ingen användning för dom. Inget mickel, byts rakt av, finns i sthlm 200 spänn.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen,

Nu var dom bakre hatthyllehögalarna bytta, lite pyssel men då min årsmodell har galler som man kan ta bort förenklar det en hel del, lite trångt att komma åt skruvarna men med lite tålamod gick det bra.

Det blev en klar ljudförbättring kan man lugnt säga, stängde av subben för att lyssna före och efter, inget pappskorrande längre utan klart och fint ljud dessutom ganska bra bas i dom.

Fick mäta av kablarna för att få fram plus resp minus då kablarna fick klippas och skarvas ihop med dom nya.

Beställer nog till framdörrarna också :P

Klart nöjd :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen,

Då var även dörrhögtalarna bytta vilket jag kan rekommendera, blev klar skillnad, Pioneer 350w runt om och med subs i dörrarna och bakluckan. För er som inte har bytt passa på vettja :-). Dock lyssnar jag inte ibland alls då jag lyssnar gärna på V8:an istället :-)

Betalade 600:- paret och det var det värt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...