Jump to content

Statistik om färg


mustang65

Recommended Posts

Jim Smart har tagit fram statistik genom sitt enorma dataregister.

1965 ser fördelningen ut så här:

Raven Black 5,8 %

Honey Gold 5,5 %

Dynasty Green 2,2 %

Arcadian Blue 2,8 %

Caspian Blue 9,7 %

Champagne Beige 1,2 %

Rangoon Red 11,8 %

Silversmoke Grey 2,7 %

Wimbledon White 14,1 %

Tropical Turquoise 1,6 %

Praire Bronze 4,0 %

Ivy Green 9,4 %

Vintage Burgandy 7,9 %

Silver Blue 7,7 %

Poppy Red 4,0 %

Twililght Turquoise 3,6 %

Phoenician Yellow 1,8 %

Springtime Yellow 3,5 %

Vitt och rött i klar ledning alltså! Färgkod "I" ovanligast (Champagne Beige).

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Min bil är beställd med Special paint Diamond Blue.

Finns det även register för special paint. Tidigare ägare sa att denna bil är den enda producerade mustang 1965 med färgen Diamond Blue.

CMC 691

Link to comment
Share on other sites

Enligt gurun Jim Smart erhöll cirka 0,7 procent speialkulörer 1965.

Diamond Blue är ju en Thunderbird-färg 1965 med koden "N". Om kunden inte hittade någon lämplig färgnyans bland Mustang-sortimentet valde man en kulör från kusinerna inom Ford Motor Company.

Det förekommer säkert ett tiotal olika specialfärger 1965. Alltifrån chockrosa till lastbilsgrönt.

Magnus cmc 533.

Link to comment
Share on other sites

Då kör vi 1966 också!

Raven Black 3,8 %

Arcadian Blue 3,6 %

Sahara Beige 1,9 %

Nightmist Blue 7,6 %

Wimbledon White 12,5 %

Antiue Bronze 2,4 %

Ivy Green 7,9 %

Candyapple Red 13,8 %

Tahoe Turquoise 5,5 %

Emberglo 5,6 %

Vintage Burgundy 5,7 %

Silver Blue 7,2 %

Sauterne Gold 5,7 %

Silver Frost 3,4 %

Signalflare Red 2,6 %

Springtime Yellow 7,8 %

1966 är det alltså vanligare med rött än vitt!

Kul att den "fulsnygga" Sahara beige är så ovanlig.

Magnus CMC 533

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

Hej Kjell!

Här får du lite uppgifter jag fått fram avseende åren 1965 och 1966. Äger själv en 1966 års modell Fastback/GT i färgen Ivy Green. 

1965 tillverkades 559.451 Mustanger. Av dessa var 409.260 Hardtop, 73.112 Cabrioleter och 77.079 Fastback. Färgen Honey Gold var 5,5% av 73.112  Således var 4.021 i din färg. 

1966 tillverkades 607.568 Mustanger. Av dessa var 499.751 HT, 72.119 Cabrioleter och 35.698 Fastback. Av dessa Fastbacks var ca 4% GT bilar vilket blir 1.427. Av dessa var 7,9% i färgen Ivy Green = 113 bilar.

Jag har ägt min bil åren 1999-2005 och från 2016 ---. Denna information har jag fått fram först för 2 månader sedan och är således glad att hittat denna information. Fick lite hjälp av en bekant som ägt några 65-66 års Mustanger och nu köpt en Fastback 1966 års modell. 

Hälsningar

Mats H cmc 13

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

jag har Wimbledon White på min 68, den är ompackad någon gång under 80-tal(förmodligen) och inte så toppenbra, lite nopprigt och dåligt underarbete, ev någon fon av garagelack, men det är ok och jag låter det vara tillsvidare,  får bara putsa på och tvätta så det inte tränger fram så mycket rostloppor, men,,,, jag kommer i en framtid att lacka om och funderar då på att byta färg.  Jag är inte så förtjust i den varma vita färgen, som nästan i vissa lägen drar åt ljust lust Beige, som Wimbledon white är.  jag vill h en kallare och hårdare färg.  Samtidigt vill jag ju inte stöka till det för mycket med insidor, under huv, baklucka etc.  Vad och hur tycker någon här att jag skall tänka, ev någon av de ljusare blå färgerna, eller finns det en kallare vit??

 

Petter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...