Jump to content

Skillnad 289:a


KenHT68
 Share

Recommended Posts

Hej alla !

Har funderat på att skaffa en reservdels-motor för senare behov, men kan man ta

vilken 289:a som helst av dom tidiga (eller senare), eller vad skiljer dom åt, typ bulthål mot

vxl lådan m.m. Passar topparna mellan olika årsmodeller. (289/302) Vad skall man tänka på ?

Ser fram emot ett längre o detaljerat inlägg typ Oscarssons eller liknande ;)

Ha det bra i vinter

MVH KenHT68

Link to comment
Share on other sites

Tidiga -65 och äldre 289" block har 5 bultar mot sprängkåpan alla andra efter det 6 bultar.

Topplocken passar alla 289"-302"

Senare topplock har dock större förbränningsrum så man får lägre kompression. 302" topparna är större i hålet för stötstängerna så man måste ha vipparmar

med styrning över ventilskaftet, eller montera guideplates.

André

Link to comment
Share on other sites

Nja..första kom ju -64..sk 64 1/2 :or. Tidigt byggda -65 5 bult senare byggda -65 6 bult. Kommer ej ihåg månaden dom bytte.

Du kan ta topplocken från 221-255-260-289-302-5.0 och 351w och skifta hur du vill. 351w har dock grövre topplocksbultar! Du kan även ta topplocken från Cleveland familjen, då blir det en sk. Clevor! Kräver lite mer jobb runt om kring.

Ford Racing tillverkar fortfarande 5.0:an så det finns alltså ca: 60 år av topplock att välja från!!! Alla passar!!!

André

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...